ایران خودرو بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه است.ایران خودرو با نام ایران ناسیونال آغاز به کار کرد.ایران خودرو انواع خودروهای بنزینی و دیزلی سبک و سنگین را تولید می کند.ایران خودرو سعی در بروز رسانی تولیدات دارد. ایران خودرو نبض بازار را
کنترل می کند.
رونمایی از فرزند جدید ایران خودرو|با او بیشتر آشنا شوید
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد که از ۹ تا ۱۲ شهریور از ساعت ۱۷ الی ۲۲ پذیرای علاقه مندان به حوزه خودرو بود امسال میزبان نخستین کراس اوور ملی ایران خودرو بود. این نمایشگاه که یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت خودرو کشور است با استقبال تولید کنندگان و خودروسازان بخش خصوصی و دولتی مواجه شد و گروه صنعتی ایران خودرو نیز از کراس اوور جدید ری را رونمایی کرد.
مشخصات فنی ری را
کراس اوور ری از پیشرانه جدید ۱.۶۵ لیتری توربوشارژر EFP گروه صنعتی ایران خودرو بهره میبرد که با محصول جدید دنا پلاس جوانان مشترک است. این پیشرانه توان تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE هم توان را به چرخ های جلوی این خودرو انتقال میدهد. به صورت رسمی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلیومتر ری را معادل ۱۰/۴ ثانیه اعلام شده است و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در شرایط بهینه ۷/۳ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
این خودرو دارای ابعاد طول ۴۳۳۴ میلیمتر، عرض ۲۰۷۷ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۳۸ میلیمتر است. این ابعاد نشان میدهند که ری یک خودروی نسبتاً کوچک و جمع و جور است که برای مسائل شهری و پارک کردن آسان مناسب است.
همچنین، فضای صندوق بار این خودرو با حجم ۴۱۰ لیتر نیز کاملاً مناسب برای جابجایی بارهای مختلف میباشد. این ابعاد و فضای صندوق بار میتوانند نیازهای روزمره کاربران را به تامین کنند.
ظرفیت باک سوخت این خودرو ۵۰ لیتر است. وزن خالص این خودرو نیز ۱۴۲۵ کیلوگرم اعلام شده است.
نمای جانبی ری را ایران خودرو
امکانات ایمنی و رفاهی
ری به عنوان یک خودروی جدید از امکانات ایمنی و رفاهی تقریبا برخوردار است. این امکانات شامل ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و کشش، چهار عدد ایربگ، آی کانکت، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، سنسور پارک جلو، سیستم پایش فشار باد تایرها، مانیتور و کلاستر یکپارچه، صندلیهای برقی جلو، گرمکن جلو، چراغ گردش، فرمان برقی، نورپردازی کابین، سانروف، کروز کنترل، درب صندوق برقی به همراه حسگر حرکتی پا، ۹ عدد اسپیکر و موارد دیگر میباشند. این امکانات به کاربران احساس ایمنی و رفاهی بیشتری در سفرهای خود با این خودرو میدهند.
فیلم تست تصادف ایران خودرو ریرا در اسپانیا و گفتگو با طراح
ایران خودرو ریرا ضد مصرف بنزین می شود
ریرا اولین کراساوور ایران خودرو با نام صنعتی K125 از آغاز طراحی حواشی بسیاری را به دنبال داشت که مهمترین این حواشی مربوط تغییر ناگهانی چهره این خودرو بود. حال قرار است قبل از عرضه نسخه بنزینی آن، ریرا برقی به بازار عرضه شود.
به گزارش تجارتنیوز، ریرا محصول جدید ایران خودرو که قرار است از شهریور 1402 به بازار عرضه شود، تا به امروز حواشی بسیاری را پستسر گذاشته است، اما جدیدترین حاشیه پیرامون این محصول مربوط به ارائه نسخه تمام برقی این خودرو در نیمه دوم سال 1402 است.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در اظهارت جدید خود گفت: خودروی ریرا در شهریورماه سال جاری صنعتیسازی و تولید خواهد شد و با عرضه این خودرو و سایر محصولات رضایتمندی مشتریان افزایش خواهد یافت.
عظیمی با اشاره به طرحهای این خودروساز در زمینه تولید موتور، گیربکس و خودروهای برقی، گفت: با تاکید وزیر صمت بر تولید خودروی برقی، در نیمه دوم امسال، نسخه برقی خودروی ریرا رونمایی خواهد شد.
ریرا برقی، اقدام عجیب ایران خودرو
مطابق با عرف جهانی خطوط تولید هر خودرویی که برای بار اول تولید میشود، اگر قرار باشد با نسخههای متعددی تولید شود، در اولین تیراژ کارخانه، خودرو در نسخه بیسیک و بنزینی تولید میشود تا آزمایشهای ابتدایی را پاس کند، سپس در صورت نبود مشکل نسخههای دیگر نظیر هیبرید یا پلاگین هیبرید توسط کارخانه به بازار عرضه میشود.
ایران خودرو از منظر رسانهای و رونمایی تا به این لحظه مطابق با استانداردهای جهانی پیش رفته است، اما از آنجایی که این شرکت برای اولین بار میخواهد یک محصول برقی تولید کند، میتوان گفت که فاصله زمانی حدود سه ماه برای عرضه خودروی برقی که هیچچیز آن از جمله موتور وگیربکس مشخص نیست، کمی عجولانه و غیر منطقی است.
ریرا با کدام موتور برقی تولید خواهد شد؟
تا به امروز هیچ خودروی الکتریکی یا برقی در ایران با تیراژ بالا و عمومی تولید نشده است؛ مطابق با گفته مدیرعامل ایران خودرو، ریرا اولین محصول تمام برقی این شرکت و ایران خودرو خواهد بود، اما سوالی که مطرح میشود این است که ایران خودرو چه موتور و گیربکس برقی را روی این محصول قرار خواهد داد؟
ایران خودرو تا به امروز چند خودروی الکتریکی را که تنها در نمایشگاهها رونمایی شدهاند را تولید کرده است، اما ایران خودرو هیچگاه تا به امروز اعلام نکرده است که موتورهای این محصولات را مهندسان خود شرکت ساختهاند.
در نتیجه میتوان گفت که ایران خودرو احتمالاً برای ریرا برقی تا این ثانیه قوایمحرکهای را تولید نکرده است و ابادی از پیشرانههای دیگر شرکتها استفاده کند که این موضوع هم تا چالشهای زیادی را به دنبال خود دارد چرا که هزینه خرید امتیاز یک موتور برقی بسیار زیاد است و برای این شرکت در شرایط فعلی هیچ فایدهایندارد و تنها به مشکلات شرکت میافزاید.
سوال بعدی درباره محل قرارگیری باتریهای این خودرو است، چراکه ریرا یک کراساوور کامپکت و جمع وجور شهری است که از فضای صندوق عقب و همچنین فاصله طولی بین دو محور زیادی برخوردار نیست واین دو ویژگی برای مهندسان ایران خودرو چالش بزرگی را برای جایگذاری پکهای باتری ایجاد میکند.
به روایت دیگر ایران خودرو تا به امروز موتور و گیربکسی که برای خودروهای برقی قابل استفاده باشد را تولید نکرده است، هر چند پروژههایی بودهاند که این شرکت در واحد تحقیق و توسعه خود آنها را دنبال کرده است و حتی شاید روی کاغذ هم موفق بودهاند، اما موتور، گیربکس و پکباتری که در کنار یکدیگر بتوانند منجر به حرکت یک خودرو بشوند تا به این لحظه در ایران مشاهده نشده است.
ایران خودرو ریرا چگونه شارژ میشود؟
بر فرض تهیه و مونتاژ تمام قطعاتی که در بالا ذکر شد و در نهایت تولید ریرا برقی با توجه به قطعی برق مداوم واحدهای صنعتی و کمبود برق تولیدی در شبکه خانگی نمیتوان انتظار داشت که بتوان این خودروها را برق خانگی شارژ کرد.
در حال حاضر که هیچ خودرویی برای شارژ باتریهای خود از برق شبکه خانگی استفاده نمیکند، شبکه برق نمیتواند بار مصرفی فعلی را تحمل کند و قطعا اگر تعداد زیادی خودرو از برق این شبکه برای حدود 4 ساعت در شبانه روز استفاده کنند، قطعی برق به جز واحدهای صنعتی گریبان خانهها را هم خواهد گرفت.
پروژه تولید یک کراساوور ایرانی با نام K125 از همان ابتدا یک آرزو برای ایران خودرو بود. این شرکت از سال 1398 و پس از اعمال تحریمها مجبور به توقف تولید پژو 2008 شده و تصمیم بهتولید کراساوور ایرانی گرفت. محصولی که بعدها ریرا نام گرفت و ایران خودرو هدف از تولید آن را، جایگزینی با پژو 2008 اعلام کرد.