در روزهای گذشته به دلیل انتشار اخبار ناامیدکننده از مذاکرات، شرایط بازار خودرو متفاوت و قیمتها افزایشی شد. این افزایش هم در بازار ارز و هم در بازار خودرو قابل مشاهده است. بیشترین موضوعی که قیمتها را تحت تاثیر قرار میدهد، برجام و بحث واردات است.
بازار خودرو در کنار ارز، بورس و مسکن یکی از بازارهای جذاب سرمایهگذاری در ایران بوده و پیشبینی قیمت خودرو کار سادهای نیست. موازی با نوسانات چشمگیر دلار، شاهد نوسانات قیمت خودرو در بازار هستیم اوایل امسال بود که قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار به شدت زیاد بود و پس از آن برای کنترل قیمت خودرو طرح قرعه کشی راه اندازی شد به هر حال برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد کردند و این امر موجب شد تا قیمت خودرو در بازار دوباره دچار نوسان باشد. قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۴ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
به گزارش سایت شماره یک، قیمت خودرو صفر داخلی روز شنبه، پنجم شهریور ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.
قیمت خودرو صفر داخلی امروز شتبه، پنجم شهریور ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:
پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۴ میلیون تومان به فروش میرسد.
پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان عرضه میشود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز امروز با قیمت ۴۰۶ میلیون تومان به فروش میرسد.
پژو ۲۰۷ اتومات هم با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
تیبا هاچبکپلاس هماکنون در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ مانند روز گذشته، ۲۹۷ میلیون تومان به فروش میرسد. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت.
تارا اتوماتیک هم امروز در قیمت ۵۷۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: در روزهای اخیر به دلیل انتشار اخبار ناامیدکننده از مذاکرات، قیمتها رو به افزایش است. این افزایش را هم در بازار ارز و هم در بازار خودرو میتوان دید. به نظر میرسد انتشار نتیجه نهایی برجام همچنان زمانبر و فرسایشی باشد. حتی فکر نمیکنم تا هفته آینده نیز خبر قطعی از نتیجه مذاکرات منتشر شود.
او درباره واردات خودرو نیز بیان کرد: واردات خودرو هم که قرار بود از شهریور ماه اجرایی شود، به آذر ماه موکول شد. این مساله نیز روی بازار خودرو و قیمتها بیتاثیر نخواهد بود. من فکر میکنم قیمتها تا پایان هفته اندکی افزایش شود. چون اکنون عرضه و تقاضا در بازار تقریبا هماهنگ شده و اینگونه نیست که بگوییم تقاضا بیشتر است. پس بیشترین موضوعی که قیمتها را تحت تاثیر قرار میدهد، برجام و بحث واردات است.
اما قیمت خودرو در این روزها متاثر از خوشبینیها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای توافق هستهای سال 2015 کاهشی شده است. موضوعی که تکانهای جزئی برای بازاری که در تابستان به خواب زمستانی فرو رفته، محسوب میشود. خرید خودرو در چنین بازاری با تردیدهایی روبهروست و فروش خودرو به تبعیت از درنگ خریداران با دشواریهایی مواجه شده است.
در چنین فضایی خریداران و فروشندگان خودرو تحلیلهای مبهمی را در برابر خود میبینند و در نهایت اتخاذ تصمیم به خرید خودرو یا فروش آن به امری بسیار دشوار تبدیل میشود. در این نوشتار میکوشیم به پرسشهایی چون: «پیش بینی قیمت خودرو در ماههای آینده چیست؟»، «آیا خودرو ارزان میشود؟»، «ریزش شدید قیمت خودرو در راه است؟» و سوالات دیگری از این دست پاسخ بدهیم.
حتما زمانیکه قصد خرید خودرو دارید و همه اخبار این حوزه را دنبال میکنید برای حتی یک بار هم که شده با جمله «خودرو نخرید، ارزان میشود» مواجه میشوید. طی سالیان گذشته و بهطور خاص از سال 97 به این سو بارها و بارها چنین جملهای به تیتر نخست مطبوعات و رسانههای آنلاین تبدیل و بر زبان مسئولان جاری شده، اما به واقعیت نپیوسته است.
واقعیت این است که ارزان شدن خودرو هرچند رویایی غیرممکن نیست، راهکار دمدستی و خلقالساعه ندارد و نمیتوان با یک جو روانی حاصل از گشایشهای سیاسی و اقتصادی حکم به کاهش دنبالهدار قیمت این کالای سرمایهای داد.
رونق خرید خودرو و فروش آن تابعی از مسائل مختلف جاری در امورات کشوری است که جو روانی را تنها باید یکی از آنها دانست. در حال حاضر نیز جمله «خودرو نخرید، ارزان میشود» با توجه به پالسهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایرانِ امروزِ ما نمیتواند محلی از اعراب داشته باشد.
کارشناسان درباره خرید خودرو چه میگویند؟
طی گفتوگوهایی که با چند کارشناس اقتصادی و فعالان صنعت و بازار خودرو کشور داشتیم به این نتیجه رسیدیم که خرید خودرو اگرچه در اوضاع فعلی و شرایط کاهشی قیمتها میتواند یک فرصت مناسب باشد، اما طی ماههای آینده نیز خریداران را متضرر نخواهد کرد. استدلال اصلی فعالان بازار استناد به پیشبینیهای اقتصادی از رشد تورم تا پایان سال جاری شمسی است.
کارشناسان با یک دودوتا، چهارتای ساده اثبات میکنند اگر حتی برجام نیز احیا شود، در نهایت رشد تورم کُند میشود یا در بهترین حالت به صفر میرسد، اما ارزانی گستردهای در دسترس نیست. کما اینکه به فرض موفقیت مذاکرات وین، بازهم نمیتوان تا اواسط سال میلادی آینده آثار اصلی آن را مشاهده کرد.
بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوالی با عنوان «سناریوهای مورد انتظار برای بازار خودرو در شرایط موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات هستهای چیست؟» میگوید: «اگر برجام احیا شود، بازار وارد فاز رکود خواهد شد و جو روانی و انتظاری حاصل از رکود موجب کاهش جزئی قیمتها میشود.
اما پس از فروکش هیجان ناشی از پیروزی توافق هستهای، بار دیگر قیمتها آرایش صعودی به خود میگیرند؛ هر چند سرعت رشد قیمتها چندان بالا نخواهند بود.» مدیر بازاریابی سابق مدیران خودرو ادامه میدهد: «در صورت مرگ برجام، سناریوی مورد انتظار، افزایش مرحله به مرحله قیمت خودرو در بازار آزاد با سرعت بالا و بازههای کوتاه زمانی است.»
خودرو تحت چه شرایطی ارزان میشود؟
کنترل قیمت خودرو همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، تابع چندین و چند آیتم اساسی است و به این ترتیب نمیتواند طی کوتاهمدت محقق شود. اما شرط اصلی اقتصاددانان و کارشناسان صنعت خودروی کشور برای موفقیت در مسیر صعبالعبورِ کنترل و احیانا کاهش قیمتها در بازار آزاد، خروج دولت و نهادهای حکومتی از روند قیمتگذاری این کالا و سپردن این فرآیند به مکانیسمهای بازار است.
بد نیست بدانید که بسیاری از فعالان بازار خودرو در ایران معتقدند قیمت این کالا در مقایسه با سایر کالاهای سرمایهای و مصرفی آهنگ رشد آهستهتری داشته و از قضا بهصورت مصنوعی در رده فعلی ایستاده است! به این معنا که قیمت حقیقی خودروهای مختلف مخصوصا انواع محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد، با کمال تاسف بالاتر از ارقام فعلی محاسبه میشود.
در چنین فضایی اگر روزی فنر قیمتگذاری دستوری از زیر دست تصمیمگیران دَر برود، قیمت خودرو فارغ از فضای سیاسی، نرخ تورم، بهای ارز و نسبت عرضه و تقاضا طی چند مرحله بالا خواهد رفت. شرایطی که دیگر با مُسکنهایی مانند عرضه خودرو تحت برنامهها و طرحهای فروش، قرعهکشی یا هر عنوان دیگری نیز قابل کنترل نیست.
اما در صورت آزادسازی تدریجی قیمت خودرو در آینده نزدیک میتوان به تثبیت و در نهایت کاهش قیمت خودرو در شرایط ثبات اقتصادی به نسبت دوره زمانی امیدوار بود. بنابراین یک کلام، ختم کلام: «شرط اصلی کاهش قیمت خودرو، سپردن فرآیند قیمتگذاری به مکانیزمهای اقتصادی است».
ماشین بخریم یا صبر کنیم؟
بدون شک نمیتوان با قطعیت به این پرسش پاسخ داد. اما با احتمال بالا باید گفت خرید خودرو تا زمانیکه تورم مهار نشده و قیمتهای اقلام مختلف در سطح کشور طی بازههای کوتاهمدت صعودی است، هرگز با ضرر و زیان همراه نمیشود.
از سوی دیگر فروش خودرو نیز در صورتی که با هدف سرمایهگذاری مطمئن در سایر کالاهای سرمایهای از جمله مسکن یا خرید خودرو مدل بالاتر صورت بگیرد، حتی در دوره پنجرهای کاهش قیمتها میتواند منجربه افزایش سرمایه شود.
جالب است که برخی کارشناسان معتقدند با ادامه تورم فعلی خرید اقساطی خودرو نیز تنها طی چند ماه به سودآوری و افزایش سرمایه منجر خواهد شد! چراکه در شرایط عدم ثبات اقتصادی و رشد تورم، مزایای بسیاری برای خریداران به همراه دارد. برای خرید اقساطی خودرو اینجا کلیک کنید.
احیای برجام، کنترل تورم، جذب سرمایهگذاران خارجی، آزادسازی دلارهای بلوکه شده در خارج از کشور، به نتیجه رسیدن تصمیمگیریها برای تعیین چارچوب واردات خودرو و آزادسازی آن، افزایش تولید خودرو همراه با مدیریت بهتر عرضه و تقاضا در کنار دهها آیتم دیگر همگی میتوانند در کوتاهمدت عاملی روانی برای نزول نمودار قیمت روزانه خودرو باشند.
اما اگر زمانی کاهش قیمت خودرو اتفاق بیفتد، قطعا در پسِ آن سالها برنامهریزی و مدیریت برای اجرای طرحهای اصلاح روند تولید، واردات و قیمتگذاری این کالای سرمایهای پنهان خواهد بود.
قیمت خودروهای پرطرفدار
تیبا هاچبکپلاس هماکنون در محدوده ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.
پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته دو میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به ۲۹۳ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت.
تارا اتوماتیک نیز دو میلیون تومان افزایش داشت و امروز در قیمت ۵۷۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
اما در این میان خودروی پژو پارس اتوماتیک نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون تومان کاهش داشت و به ۴۶۶ میلیون تومان رسید.
پیشبینی قیمت خودرو در روزهای آینده
کاظم محمدی نیکخواه، کارشناس صنعت خودرو میگوید: هیچ اتفاق تازهای در بازار رخ نداده که قیمت خودرو را ارزان کند. نه تیراژ تولید بالا رفته که تعادل به بازار برگردد و نه تکلیف واردات مشخص شده که سیگنال کاهش قیمت به خریداران بدهد.
این کارشناس خودرو میگوید تنها عاملی که بر کاهش قیمتها اثر گذاشته است، کاهش قیمت دلار است. به گفته این کارشناس، خودرو در سالهای گذشته به یک کالای سرمایهای تبدیل و بازار آن تبدیل به یک بازار دلاری شده است. یعتی قیمت خودرو مستقیما به قیمت دلار وابسته است. دلار ارزان شود، خودرو هم کمی ارزان امیشود و افزایش نرخ دلار، باعث رشد قیمتها میشود.
ورود خودروهای ۳۰۰میلیون تومانی
آن طور که برخی نمایندههای مجلس که در جریان مفاد آییننامه واردات خودرو هستند اطلاع دادهاند، قرار است واردات خودرو در دو سقف ۱۰ و ۲۰هزار دلار انجام شود، ولی تمرکز اصلی آییننامه مزبور بر تسهیل واردات خودروهای ارزانقیمت است تا از این طریق بخش زیادی از نیاز سالانه بازار خودرو پوشش داده شود. به این معنا که میزان تعرفه درنظر گرفته شده بهصورت پلکانی است و برای خودروهای ۱۰هزار دلاری یک تعرفه و برای خودروهای گرانتر تعرفه بیشتری درنظر گرفته خواهد شد.
هماکنون قیمت یک خودرو ۶هزار دلار با نرخ تعرفه ۱۰درصدی و با فرض واردات این خودروها با نرخ ارز نیمایی در حدود ۱۸۰میلیون تومان و با تعرفه ۲۰درصدی ۱۹۵میلیون تومان خواهد بود. قیمت یک خودروی ۱۰هزار دلاری نیز با نرخ تعرفه ۱۰درصدی با دلار نیمایی در حدود ۳۰۰ و با تعرفه ۲۰درصدی ۳۲۵میلیون تومان خواهد بود.
با این حال هنوز مشخص نیست که چه تعداد خودروی ارزانقیمت با این نرخ وارد خواهد شد. به زعم کارشناسان چنانچه دولت در نظر داشته باشد عرضه و تقاضا را در بازار به تعادل برساند و از این طریق زمینه ثبات قیمت در بازارخودرو را فراهم کند باید حجم واردات خودروهای ارزانقیمت در تیراژی دستکم چند صد هزارخودرو انجام شود تا بتواند به نحو مؤثری بر بازار تأثیر داشته باشد.
محدودیتهای ارزی
با وجود آنکه به زعم کارشناسان واردات خودروهای ارزانقیمت باید در تیراژ بالا انجام شود، برخی خبرها نشان میدهد هنوز بهدلیل موانع ارزی، اتفاق نظری در مورد تیراژ واردات وجود ندارد چرا که بانک مرکزی با خروج گسترده ارز از کشور مخالف است. خبرهای غیررسمی نشان میدهد دولت برای اینکه بتواند منابع ارزی واردات خودرو را تامین کند بندی را در آییننامه واردات گنجانده است که به برخی صادرکنندها اجازه میدهد در ازای صادرات برخی محصولات، اقدام به واردات خودرو کنند، اما با توجه به الزامات مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندهها بانک مرکزی با این طرح مخالف است.
دیروز در همین رابطه فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: براساس آییننامه واردات خودرو هر صادرکننده فرشی که ۷۰میلیون دلار صادرات داشته باشد میتواند خودرو وارد کند. اما احمد کریمیاصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندهها و صادرکنندههای فرش دستباف گفت: این موضوع تازه مطرح شده و فعلا در حد حرف است.
امیرحسین کاکایی یک کارشناس خودرو نیز در اینباره گفت: قرار است زیر ۱۰هزار خودرو وارد شود. اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا میکند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است.
ظرف ۲ روز گذشته جلسات مختلفی در وزارت صنعت درباره مفاد آییننامه واردات خودرو برگزار شده است، اما اتفاق نظری در اینباره وجود نداشته و یکی از مفاد مورد اختلاف، بند مربوط به واردات خودرو در ازای صادرات است که بانک مرکزی با آنمخالف است.
ویژه:
در روزی که دلار در بازار آزاد به زیر ۲۹ هزار تومان آمد و همچنین با رسیدن اخباری مبنی بر نهایی شدن…
قیمت خودرو امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ اعلام شد که بر این اساس قیمت تیبا و پراید و تعدادی از خودروهای…
قیمت خودرو در بازار آزاد امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، نسبت به نرخهای دیروز تغییری نداشت.
دانلود فیلم
تور اقساطی
کلیه حقوق متعلق به سایت شماره یک است و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است