به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، براساس آمارهای منتشر شده فدراسیون بین‌المللی صنعت فونوگرافی(IFPI) سال گذشته میلادی درآمد جهانی صنعت موسیقی برای هشتمین سال متوالی با رشدی معادل 9 درصد به رقمی معادل 26.2 میلیارد دلار رسیده است.

این درحالی است که در گزارش مربوط به  IFPI میزان درصد رشد هرکدام از بخش‌های جهان به تفکیک این‌گونه آمده که بیشترین رشد مربوط به جنوب قاره آفریقا با رشد 34.7 درصدی و پس از آن کشورهای آمریکای لاتین شاهد رشد 25.9 درصدی بوده‌اند و سومین جایگاه هم در اختیار شمال قاره آفریقا  به همراه خاورمیانه با 23.8 درصد  قرار دارد و پس از آن آسیا با رشد 15.4 درصدی  بازار موسیقی جایگاه چهارم را تجربه کرده است.

از سوی دیگر قاره اقیانوسیه (استرالیا) با رشد 8.1 درصدی جایگاه پنجم و پس از آن قاره سبز با 7.5 درصد رشد رتبه ششم و آمریکای شمالی به همراه کانادا با رشد 5 درصدی جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده‌اند و جالب توجه این است که قاره‌ای که در گذشته مهد موسیقی از آن یاد می‌شده در سال گذشته میلادی آخرین رتبه رشد بازار موسیقی را به خود اختصاص داده است.

موسیقی , موسیقیدان , خانه موسیقی ایران ,


نمودار رشد بازار موسیقی در جهان طی سال 2022 میلادی

از سوی دیگر مقایسه بخش‌های مختلف این بازار نشان می‌دهد؛ بخش دیجیتال بازار موسیقی طی سنوات اخیر همواره در مدار صعودی قرار داشته و استریم‌ (دنبال‌کردن) همچنان فرمت غالب در سطح جهان است که بعد از رشد این شاخص در سال 2022 میلادی به میزان 11.5 درصد می‌بینیم سهم استریم‌ در درآمد جهانی موسیقی در همین دوره به 67 درصد می‌رسد که این سهم به 589 میلیون کاربر فعال فضای مجازی در بازار موسیقی که اشتراک قانونی از پلتفرم‌های مختلف خریداری کرده‌اند؛ مرتبط است.

موسیقی , موسیقیدان , خانه موسیقی ایران ,


نمودار سهم بخش‌های مختلف موسیقی در بازار جهانی

ژاپن دومین بازار جهانی

حال اگر از بخش داده‌های جهانی بازار موسیقی عبور کنیم و به دنبال جایگاه برخی کشورها در این میان باشیم؛ دومین بازار جهانی موسیقی  پس از ایالات متحده آمریکا در همین سال با توجه به گزارش (IFPI) در اختیار کشور ژاپن با گردش مالی 307 میلیارد ین برای اولین بار در 4 سال گذشته یعنی معادل 2.4 میلیارد دلار قرار گرفته است.

انجمن صنعت ضبط موسیقی ژاپن (RIAJ) در این زمینه گزارشی منتشر کرده که براساس آن سال گذشته میلادی بعد از دهه‌ها بازار نزولی موسیقی در کشور ژاپن سال 2022 میلادی این بازار شاهد افزایش 9 درصدی نسبت به سال قبل‌تر یعنی 2021 میلادی بوده است که به گفته کارشناسان تدوین کننده گزارش یاد شده صعودی شدن بازار موسیقی ژاپن تا حد بسیار زیادی مدیون رشد قابل ملاحظه بخش دیجیتال یعنی 17 درصدی نسبت به سال قبل این بازار در کشور بوده است.

در گزارش یادشده آمده  برآوردهای رسمی  از بازار فروش دیجیتال موسیقی در کشور ژاپن نشان می‌دهد از کل مبلغ 307 میلیارد ین که معادل 2.6 میلیارد دلار است مبلغی معادل 105 میلیارد ین، یعنی 808 میلیون دلار مربوط به بازار فروش دیجیتالی موسیقی در سرزمین آفتاب است که این میزان فروش بالاترین سطح فروش موسیقی در فضای مجازی مجازی از سال 2005 میلادی ژاپن تعیین شده است.

نکته جالب‌تر اینجاست که کارشناسان انجمن صنعت ضبط موسیقی ژاپن (RIAJ) در این زمینه برآورد کرده‌اند، با درنظر گرفتن جمعیت ژاپن که تقریباً کمی کمتر از نصف جمعیت ایالات متحده آمریکا است محاسبات نشان می‌دهد، هزینه سرانه موسیقی در سرزمین آفتاب 2 برابر سرزمین فرصت‌ها در سال 2022 میلادی است، این درحالی است که اگر به مقایسه آماری کل بازار موسیقی ژاپن  توجه کنیم این بازار داخل مرزهای ژاپن نسبت به سال 2007  شاهد کاهش 34 درصدی بوده است.

این درحالی است که کارشناسان این انجمن همچنین تأکید می‌کنند در صورتی که این روند کاهشی نسبت به سال مبنا که همان سال 2007 میلادی برای کشور ژاپن بوده ادامه پیدا کند دور از ذهن نیست که جایگاه کشور ژاپن در بازار موسیقی به رتبه پنجم جهان یعنی پس از آمریکا، بریتانیا، آلمان و چین قرار گیرد.

مقایسه بازار موسیقی ژاپن با ایالات متحده آمریکا

از سوی دیگر بررسی دلایل تحولات در بازار موسیقی ژاپن توسط کارشناسان انجمن صنعت ضبط موسیقی ژاپن نشان می‌دهد ساختار فروش بازار موسیقی این با ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر بسیار متفاوت است.

طبق گزارش IFPI، حرکت صنعت موسیقی ایالات متحده به سمت پلتفرم‌ها در سال 2022، به ویژه از طریق خدمات مبتنی بر اشتراک ماهانه، ادامه دارد به‌صورتی که انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA) در سال 2022 پخش موسیقی در فضای مجازی یا همان پلتفرم‌ها 84 درصد از درآمد موسیقی ضبط شده در بازار ایالات متحده را به خود اختصاص داده و به بخش عمده‌ای از تجارت در این بخش تبدیل شده؛ در حالی که در این دوره تنها 11 درصد درآمد مربوط به فروش فیزیکی آلبوم‌ها در ایالات متحده است.

این درحالی است که در بازار موسیقی ژاپن موضوع کاملاً روندی متفاوت داشته و به شدت به فروش فیزیکی مثل CD یا DVDهای آلبوم‌های موسیقی وابسته است که در دوره موردنظر 66 درصد از بازار موسیقی سرزمین آفتاب را به خود اختصاص داده و توزیع دیجیتالی آلبوم‌ها تنها 34 درصد برآورد شده است، آن هم به این دلیل که با درنظر گرفتن ترکیب جمعیتی ژاپن و سهم بالای سالمندان در این کشور همچنان نسخه‌های فیزیکی موسیقی تقاضای بالایی دارد؛ چون سالمندان همواره علاقمند به استفاده از CD یا DVD هستند و تنها جوانترها هستند که نسخه‌های دیجتیالی را خریداری می‌کنند.

کرونا معادلات را برهم زد

کارشناسان انجمن صنعت ضبط موسیقی ژاپن (RIAJ) با اشاره به آمارهای سال 2022 میلادی معتقدند معادلات بازار موسیقی در این کشور اگرچه تا قبل از سال 2019 میلادی براساس فروش نسخه‌های فیزیکی شکل ‌گرفته بود اما واقعیت امر اینجاست که همه‌گیری کرونا و گسترش محدودیت‌ها حتی مسن‌ترهای کشور ژاپن را هم به این موضوع وادار کرد که برای گوش کردن به موسیقی مورد علاقه خود از پلتفرم‌ها استفاده کنند و رفته رفته سبک تقاضای بازار موسیقی در این کشور شکل متفاوتی به خود گرفت و اکنون در آخرین آمارهای ارائه شده بازار موسیقی در این کشور به فروش دیجیتالی وابسته شده و نقش فروش فیزیکی آلبوم کمرنگ شده است.

بنابراین  اگرچه خدمات توزیع دیجیتال موسیقی ژاپن در سال 2022 تنها 34 درصد بوده و این کشور در رتبه بندی بازارهای بین المللی عقب مانده است، اما همه‌گیری ویروس COVID-19 به تغییر روند بازار موسیقی دیجیتال ژاپن در جهت صعودی کمک کرده است. 

انتهای پیام/

source

توسط