شرکت لی اتو (Li Auto) که در سال 2015 تاسیس شده، تاکنون سه مدل شاسی بلند پلاگین-هیبرید با اسامی L8 , L7 و L9 را عرضه کرده است.
تمام محصولات فعلی لی اتو از نوع هیبرید EREV هستند، بدین معنی که از نیروی پیشرانه درونسوز برای شارژ باتری و افزایش برد حرکتی استفاده میشود.
لی اتو را میتوان موفقترین استارت آپ چینی دانست، چراکه براساس اعلام اتحادیه خودروسازان چین (CAAM)، این شرکت در 9 ماهه نخست 2023 موفق شده 224,225 دستگاه خودرو به فروش برساند، که نسبت به سال قبل، 181 درصد افزایش نشان میدهد. این درحالی است که شرکتهای نیو، لیپ موتور، نتا و ایکس پنگ در همین مدت، به ترتیب 109,993، 88,827، 81,582 و 81,429 دستگاه خودرو به فروش رساندهاند. تنها برند خودروهای برقی گک یعنی آیون عملکرد بهتری نسبت به لی اتو داشته و با 97 درصد رشد نسبت به سال قبل، 359,487 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.
اکنون و با معرفی محصول جدید لی اتو به نام مگا (Mega)، میتوان دریافت که این شرکت قصد دارد به رقابت مستقیم با سازندگان خودروهای برقی وارد شود.
لی اتو از ساختار 800 ولتی محصولات آینده خود و همچنین برنامه ساخت ایستگاههای شارژ 500 کیلووات در سراسر چین خبر داده است. بنابراین با اتصال محصولات برقی لی اتو به این جایگاه، نیروی لازم برای پیمودن 400 کیلومتر در مدت 9 دقیقه و 30 ثانیه در باتری ذخیره خواهد شد.
پس از نصب 300 ایستگاه شارژ لی اتو در چین، تعداد آنها تا سال 2025 به 3000 افزایش مییابد.
نخستین تصاویر لی اتو مگا در شبکه اجتماعی ویبو (Weibo) انتشار یافته است، بدون آنکه هیچ خبری درباره مشخصات فنی این خودرو در دسترس قرار بگیرد. البته گفته شده که این مینی ون برقی و 5.3 متری در دسامبر به صورت کامل معرفی خواهد شد.
انتظار داریم که با شروع فروش در ماه ژانویه، تحویل لی اتو مگا به مشتریان از ماه فوریه آغاز شود. براساس اعلام رسانههای چینی، قیمت پایه این خودرو در حدود 500 هزار یوان یا 68,300 دلار خواهد بود.
لی اتو فعلا برای صادرات محصولات خود برنامهای نداشته است و سعی دارد در بازار چین، جای پای محکمی پیدا کند. البته تعدادی از محصولات این برند از طریق فروشندگان غیر رسمی به روسیه صادر شده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source