قیمت لاستیک خارجی و ایرانی (مهر 1402)

مهم‌ترین خبرهای مرتبط با قیمت روز لاستیک ایرانی، اخبار قیمت لاستیک خارجی و آخرین قیمت لاستیک سنگین را در ادامه این متن مطالعه کنید:

تکذیب افزایش قیمت تایر

آبان 1401: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، با تکذیب افزایش قیمت لاستیک، اظهار کرد آخرین بار در سه ماهه نخست امسال مجوز افزایش قیمت تایر داده شد؛ اما شرایط اقتصادی و نرخ تورم به‌گونه‌ای نیست که بتوان قیمت‌ها را ثابت نگه‌ داشت. 

وی خاطرنشان کرد که تولید تایر با قیمت‌گذاری دستوری دیگر میسر نیست و صورتحساب‌های شرکت‌های تایر بورسی، اکثرا در محدوده زیان هستند. در حالی که در ماه‌های گذشته، تایر‌های بایاس از شمول قیمت‌گذاری خارج شده‌اند و بازار با وجود رشد اندک قیمت‌ها دچار بحران نشد؛ زیرا رقابت بین شرکت‌ها گرم است. 

آقای تنها افزود مهم‌ترین چالش این صنعت، قمیت‌گذاری دستوری است‌. اکنون تایر‌های باری، کامیونی و سواری رادیال مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند و شرکت‌های تولیدکننده این تایر‌ها وضعیت خوبی ندارند. ورود تایر به بورس با شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌تواند چاره‌ساز باشد. شرکت‌ها و کارخانجات تولیدکننده تایر در پنج ماهه نخست امسال، تعداد 10 میلیون و 111 هزار و 652 حلقه تایر تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد سه درصدی را نشان می‌دهد. 

افزایش قیمت تایرهای بایاس

مهر 1401: تایرهای بایاس از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده‌اند و قیمت این گروه محصول در بازار 10درصد افزایش یافت.  

مسئولان انجمن صنفی صنعت تایر ایران، بارها نسبت‌ به زیان‌ده بودن تولید تایر، به‌ویژه تایرهای بایاس یا همان نخی، هشدار داده بودند. نهایتا وزارت صمت این دسته از تایرها را در گام اول از قیمت‌گذاری دستوری خارج کرد.  

حمیدرضا عبدالمالکی، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران و مدیرعامل شرکت ایران‌تایر، گفت وزارت صمت به‌صورت شفاهی تصمیم خود را به تولیدکنندگان تایر اعلام کرده و برهمین ‌اساس و باتوجه به زیان‌ده بودن تولید این گروه از تایرها، ‌انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصمیم به افزایش 10درصدی قیمت‌ها گرفت. بنابراین تایرهای کشاورزی، راهسازی و معدنی نیز نسبت به گذشته 20 درصد گران شدند و قیمت تیوب و نوار نیز 30درصد نسبت‌ به گذشته افزایش یافت.  

وی افزود توان تولید تایرهای بایاس برای تامین نیاز بازار داخلی، کافی است. رفع محدودیت‌های صادراتی و امکان افزایش صادرات این محصولات تاثیری بر توزیع محصولات بایاس بین نمایندگان تایرسازان نخواهد داشت و برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، از تعداد تایرهای بایاس در سبد نمایندگان فروش شرکت‌های تایرسازی کم نخواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که هنوز تصمیمی برای واقعی‌سازی قیمت تایرهای رادیال در دو گروه سواری و باری-اتوبوسی گرفته نشده است و شرکت‌های تایرسازی محصولات خود را با قیمت‌های قبلی و در قالب سبد به نمایندگان خود عرضه کرده‌اند. 

جزئیات افزایش قیمت لاستیک سنگین

فروردین 1401: برخی از فعالان صنفی صنعت حمل و نقل جاده‌ای ادعا می‌کنند، که قیمت لاستیک در سامانه «کالا» وزارت صمت اختلافی بین 5 تا 6 میلیون تومان در هر حلقه، با بازار آزاد دارد. آن‌ها معتقدند که بعضی از تولیدکنندگان لاستیک قبل از درج عناوین محصولات جدید خود در سامانه وزارت صمت، به تعدادی از عاملان فروش لاستیک، زمان صدور حواله را اطلاع می‌دهند. اما وزارت صمت این ادعا را رد می‌کند.

انجمن صنفی صنعت تایر ایران میزان تولید در سال 1400 را برابر 836 هزار حلقه لاستیک اعلام کرده است. اما داریوش امانی، معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفته بود که سالانه بین 3.5 تا 4 میلیون حلقه لاستیک خودروهای سنگین در کشور نیاز است‌. وی در تاریخ 25 آذرماه گذشته اظهار کرد، که سالانه 1.2 میلیون حلقه لاستیک خودروهای سنگین معادل حدود یک سوم از نیاز کشور به این کالا در داخل تولید می‌شود.

افزایش قیمت لاستیک سنگین
مصطفی تنها؛ سخنگوی انجمن تایر ایران

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، درباره افزایش قیمت لاستیک سنگین گفت: «این افزایش از سوی تولیدکنندگان نیست و به دنبال مجوز افزایش آن هستند. در واقع دلیل این افزایش قیمت، عاملان فروش هستند و بین آن‌ها و تولیدکنندگان هیچ تبانی‌ای صورت نمی‌گیرد.» وی تاکید کرد که 2 تا 3 ماه است که کارخانه‌های لاستیک در حال تولید کالا با زیان هستند و طبیعی است که با ادامه این روند، به تدریج میزان تولید کاهش می‌یابد.

افزایش قیمت لاستیک باری

آبان 1400: انجمن صنفی تایر ایران در اواخر مهرماه 1400، قیمت جدید انواع تایر سواری و سنگین، را اعلام کرد. براین اساس، قرار شده بود تا تایرهای رادیال برای انواع سواری و ون، مجموعا 30 درصد (20% مرحله اول و 10% در مرحله دوم) و تایرهای بایاس و رادیال برای انواع خودروهای نیمه‌سنگین، سنگین و کشاورزی نیز مجموعا 40 درصد (30% در مرحله اول و 10% در مرحله دوم) افزایش قیمت داشته باشند. قیمت‌های جدید تایر، قرار بود طی دو مرحله افزایش یابد که مرحله اول از تاریخ 26 مهرماه 1400 و مرحله دوم نیز از تاریخ 1 دی‌ماه 1400 تعیین شده بود. همچنین انجمن صنفی تایر، شرکت‌های تولیدکننده را برای اعمال تخفیف را روی قیمت محصولات‌شان، منع کرده بود.

اما بعد از اعلام این افزایش قیمت، سازمان حمایت به این موضوع واکنش نشان داد و از انجمن صنفی برای دلیل افزایش این قیمت، پاسخ خواست. بعد از برگزاری جلسات مجدد، در تاریخ 18 آبانماه 1400 مبلغ جدید افزایش قیمت لاستیک تولید داخل، از سوی سازمان حمایت بصورت زیر اعلام شده است:

  • برای لاستیک باری بایاس: حداکثر 25 درصد افزایش قیمت.
  • برای لاستیک باری رادیال: حداکثر 15 درصد افزایش قیمت.

دلایل افزایش قیمت تایر چیست؟

آبان 1400: بعد از اعلام انجمن تایرسازان مبنی بر افزایش قیمت تایرها، سازمان حمایت واکنش نشان داد و از مسئولان این انجمن خواست تا مدارک و دلایل این افزایش قیمت را توضیح دهند. در همین راستا، آقای عبدالمالکی (نایب رئیس انجمن تایر) توضیحاتی درباره چرایی این افزایش قیمت‌ها داده که خلاصه انها را در ادامه می‌خوانید:

1- آخرین افزایش قیمت‌ها مربوط به آذرماه 1399 بوده اما از آن زمان تا مهرماه 1400 افزایش قابل توجهی در هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه رخ داده است.

2- چین به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه، بدلایل مختلفی همچون آلودگی زیست محیطی و کمبود برق، تولیدات خود را کاهش داده که بعضا باعث افزایش قیمت برخی مواد شیمایی تا دو برابر قیمت قبل، شده است.

3- علاوه بر هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال کرایه حمل از مالزی معادل 40 یورو به ازای هر تن بود اما حالا به 180 یورو رسیده است.

4- اگر کشتی ایرانی برای حمل کالاها وجود نداشته باشد، باید از کشتیرانی خارجی استفاده شود و همین موضوع، هزینه حمل را 20 الی 30 درصد افزایش می‌دهد.

5- در گذشته، اکثر کالاها مستقیما از مبدا به ایران وارد می‌شدند ولی امروزه بدلیل کمبود کشتی ایرانی و همچنین توقف کشتی‌ها در چندین بندر، زمان حمل کالا از حدود 50 روز به بیش از 70 روز افزایش یافته است.

آقای عبدالمالکی همچنین گفته که افزایش قیمتی که اخیرا به تایرسازان ابلاغ کرده‌ایم، برای خروج شرکت‌ها از زیان‌دهی است و حتی شرکت‌ها را به سوددهی 15 درصدی هم نمی‌رساند. نایب رئیس انجمن تایر در پایان، ضمن اشاره به این موضوع که با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری تایر به تولیدکنندگان واگذار شده است، از سازمان حمایت نیز خواسته تا این افزایش قیمت‌ها را تایید کند.

عقب‌نشینی انجمن تایر از افزایش قیمت‌ها

شهریور 1400: کمتر از دو هفته بعد از اعلام افزایش 15 درصدی قیمت لاستیک توسط انجمن تولیدکنندگان تایر، حالا آقای منایی (معاون سازمان حمایت) خبر داده که وقتی مستندات لازم را برای این افزایش قیمت از انجمن تایر خواستیم، آنها از تصمیم‌شان عقب‌نشینی کردند. بنابراین فعلا هیچ افزایش قیمتی در لاستیک‌های داخلی اعمال نخواهد شد. بعد از این ماجرا، آقای تنها (سخنگوی انجمن تایر) گفته که اعلام موضوع افزایش قیمت لاستیک، یک شیطنت رسانه‌ای بوده است!

در همین راستا، آقای سعادتی‌نژاد (رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن) گفته که در شرایطی که عرضه تایر کاملا مناسب است اما خریداری نیست، افزایش قیمت تایر یا انتشار خبرهای آن، فقط باعث بی‌رونقی بازار می‌شود. آقای سعادتی‌نژاد همچنین گفته که برخی مغازه‌داران درحال تعطیلی مغازه و رجوع به انبارهای عمومی هستند چراکه بدلیل نبودن مشتری، تایرها در فضای باز دچار پوسیدگی می‌شود.

افزایش 15 درصدی قیمت لاستیک

شهریور 1400: در آبان‌ماه 1399 بود که مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت‌گذاری لاستیک داخلی آزاد شد و تعیین قیمت آن برعهده انجمن تایر قرار گرفت و سازمان حمایت نیز بعنوان ناظر قیمت‌گذاری مشخص گردید. اواخر آبان‌ماه همان سال قیمت انواع تایر حدود 50% افزایش یافت و دلیل آن هم افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید لاستیک اعلام شد. حالا نیز خبر رسیده که انجمن تایر، برای دومین‌بار در یکسال اخیر، قیمت انواع لاستیک داخلی را افزایش داده است.

آقای تنها (سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر) خبر داده که از تاریخ 1 شهریورماه 1400، مجوز افزایش قیمت 15 درصدی برای تولیدکنندگان تایر صادر شده و سازمان حمایت نیز آنرا تایید کرده است.

دلیل چندنرخی بودن تایرها چیست؟

مرداد 1400: چند نرخی بودن قیمت تایر در بازار، طبیعی است. این حرف را آقای تنها (سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر) گفته و گفته در شرایطی که بازار رقابتی باشد، تایرسازان نیز قیمت‌ها را رقابتی می‌کنند و این چندنرخی بودن، لزوما بد نیست.

آقای تنها به تایرهای وارداتی اشاره کرده و گفته با اینکه با ارز نیمایی وارد شده‌اند ولی بدلایلی مانند تفاوت در مبدا واردات، نوع کارخانه سازنده و درجه کیفیت تایر، با چندین قیمت مختلف در بازار عرضه شده‌اند. آقای تنها همچنین درباره تایرهای تولید داخلی نیز گفته که این تایرها، ممکن است بدلیل فروش اقساطی یا فروش با تخفیف، قیمت‌های مختلفی با یکدیگر داشته باشند.

source