ایلان ماسک و شرکت اسپیس ایکس، سال آینده تماس ماهواره ای را به تمام گوشی های هوشمند خواهند آورد که برای استفاده، نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.

سال گذشته میلادی دو شرکت T-Mobile و SpaceX قرارداد همکاری را برای ارائه تماس ماهواره ای مستقیم روی گوشی های موبایل (بدون نیاز به تجهیزات اضافه و فقط از طریق ارتباط با شبکه ماهواره‌های استارلینک) امضا کردند. حالا گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این قابلیت بسیار جذاب قرار است از سال آینده عملی شود.

تماس ماهواره ای در گوشی ها با اسپیس ایکس

در راستای این سند همکاری، اسپیس ایکس باید طی دو ماه و نیم آینده ۱۰۰ موشک را به فضا بفرستد. این اقدام در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و اگر در هر ماه ۱۲ ماهواره را پرتاب کند، در مجموع ۱۴۴ ماهواره جدید را پرتاب خواهد کرد که می‌تواند وعده بسیار جاه‌طلبانه‌ای باشد.

یکی از سخنگوهای کمپانی اسپیس ایکس به وب‌سایت Ars Technica‌ گفته است:

ما به‌دنبال ارتباط مستقیم (direct-to-cell) از طریق استارلینک هستیم و این ویژگی کلیدی و مهم با ۱۴۴ پرتاب موشک انجام می‌پذیرد.

تماس ماهواره ای گوشی ها فعلا فقط در حد پیام کوتاه است

تماس ماهواره ای در گوشی ها با اسپیس ایکس

البته فراموش نکنید که سال ۲۰۲۴، تماس ماهواره ای فقط در قالب ارسال پیام متنی در دسترس قرار خواهد گرفت. فراهم کردن دسترسی به اتصال ماهواره‌ای تمام و کمال با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه‌ای برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. البته این ویژگی نیازمند تجهیزات سخت افزاری ماهواره‌ای جدیدی است که اسپیس ایکس با پرتاب‌گر استارشیپ خودش آن را به فضا پرتاب خواهد کرد. برای این منظور، غول آمریکایی صنعت هوافضا مجبور شده تجهیزات بزرگ‌تری را طراحی و تولید کند، ولی خوشبختانه هنوز هم موشک‌های فالکون ۹ می‌توانند آن‌ها را حمل کنند.

تماس ماهواره ای در گوشی ها با اسپیس ایکس

اما استارلینک علاوه بر T-Mobile در حال همکاری با شرکت‌های مخابراتی دیگری نیز هست تا بتواند این سرویس را در اختیار عموم مردم جهان بگذارد. در حال حاضر مذاکره آن‌ها با شرکت Optus در استرالیا، Rogers در کانادا، KDDI در ژاپن، One NZ در نیوزیلند و Salt در سوئیس تأیید شده است. بعید به‌نظر می‌رسد این شرکت بخواهد با مشارکت شرکت‌های مخابراتی ایرانی مثل ایرانسل و همراه اول، اینترنت ماهواره ای خودش را در اختیار کاربران ایرانی هم بگذارد. درست مانند اتفاقی که برای اینترنت ماهواره ای استارلینک فعلی رخ داده است.

source

توسط