فکر کنم بدانم چرا اینجایید. سال هاست زحمت کشیده اید و وبسایتی راه انداخته اید. می خواهید محصولاتتان را معرفی کنید. دائم در تلاشید که تولید محتوای باکیفیتی داشته باشید و بهترین راهنمایی ها را به مشتریان احتمالیتان برسانید؛ اما حاصل زحماتتان این شده است که هرروز بازدید کمتر و کمتری داشته باشید. حداقل یکبار پیش خودتان گفته اید: «شاید به قدر کافی وقت نگذاشته ام.» اما نه! یک لحظه دست نگه دارید! ممکن است کار، کار زامبی پیج هایی باشد که در کمین بازدیدکنندگانتان نشسته اند؛ موجودات شروری که روزی صفحات مفیدی بودند؛ اما دیگر سودمندیشان را از دست داده اند و الان فقط ترافیک و امتیاز هدر می دهند. در این نوشته راه های شناسایی این صفحات و راه حلشان را پیدا می کنیم.

اصلا زامبی پیج دیگر چیست؟!

زامبی ها را ممکن است از فیلم های ترسناک بشناسید؛ آن ها زمانی آدم هایی معمولی بوده اند، اما تا پایان فیلم به مردگان متحرک تبدیل می شوند. این مردگان دیگر نه خودشان زندگی می کنند و نه می گذارند آدم های زنده زندگی کنند. حالا گاهی صفحات اینترنتی هم همین بلا بر سرشان می آید. صفحات و حتی سایت هایی که مدت ها است به روز نشده اند، به زامبی پیج تبدیل می شوند. درست مثل همان مردگان متحرک، هنوز هستند و همین گوشه ها برای خودشان می چرخند.

گول ظاهر بی آزار و ضعیف صفحات قدیمی را نخورید. آن ها هرازچندگاهی بازدیدکنندگان را با وعده پاسخ، فریب می دهند. کاربر فریب خورده نسبت به صفحات زنده سایت هم بدبین و بی اعتماد می شود. موتور های جست و جو گر هم متوجه وجود زامبی پیج ها می شوند؛ تحمل بالایی هم نسبت به آن ها ندارند و اگر کاربر بیش از حد به سمت این دست صفحات هدایت شود، بعد از مدتی امتیاز وبسایتتان را پایین می آورند. بازدیدکننده هم وقتی هربار با صفحات مرده مواجه شود، دیگر اشتیاقی به محتوای پیشنهادی از وبسایت شما نشان نخواهد داد. اگر چندسالی است که وبسایتتان را راه انداخته اید و دائم کاهش بازدید داشته اید، ممکن است قربانی همین زامبی پیج ها شده باشید.

از کجا مطمئنی کار، کار زامبی پیج هاست؟

زامبی پیج



آیا زامبی پیج در کمین نشسته است یا مشکل از جای دیگری است؟ حتی اگر یک مورد از فهرست زیر برایتان آشنا است، پس احتمالا مشکل از همین صفحات مرده است:

  1. صفحاتی دارید که:
  • مربوط به محصولات و خدمات متوقف شده است.
  • نسبت به خدمات و محصولات کنونی به روز نشده است.
  • دیگر به کسب و کار شما مرتبط نیست.
  1. چندسالی از آخرین تغییر در طراحی وبسایتتان می گذرد و:
  • با رابط کاربری بسیاری از تلفن های همراه کنونی سازگار نیست.
  • طراحی اش با سلیقه روز متناسب نیست و شبیه به یک غارنشین مجازی است!
  1. رنگ ابزار های تازه مدیریت محتوا و ترافیک را چنان ندیده است که:
  • نمی توانید به راحتی و بدون دانش فنی پیچیده، طبق نیازتان محتوا یا قالب را تغییر بدهید.
  • اگر محتوا را با اسب برای کاربر بفرستید، زودتر به دستش خواهد رسید. (فراموش نکنید که بسیاری از بازدیدکنندگان بیشتر از سه ثانیه منتظر نمی مانند.)

بله! ظاهرا زامبی پیج ها بازدیدکنندگانم را خورده اند. چه کنم؟

زامبی پیج - ۲



در قدم اول برای مبارزه با زامبی پیج پیشنهاد می کنیم فکری برای نحوه مدیریت محتوا بکنید. اگر کار با رابط کنونی سایت آسان نیست، یک ابزار بهتر پیدا کنید. تیز کردن اره در نهایت وقت کمتری خواهد گرفت تا کشتی گرفتن با یک رابط ضعیف. پس از آن، یک ارزیابی دقیق و کامل از محتوا های پیشین داشته باشید. هر صفحه ای را که حتی کمی قدیمی و نامرتبط و بی فایده است، قرنطینه کنید.

حالا باید ببینیم چقدر جای امیدواری وجود دارد. اگر یک به روز رسانی ساده در محتوا چاره ساز است، پس کمی وقت بگذارید و یک زامبی پیج بیچاره را نجات بدهید؛ نجات این صفحه های قدیمی جلوی هدر رفتن بازدیدی که به خودشان اختصاص داده اند را هم می گیرد. اگر صفحه مربوط به محصولاتی است که از رده خارج شده اند یا حاوی اطلاعاتی است که از دست بی رحم زمان در امان نمانده اند، چه کنیم؟ اینجا دو راه دارید:

  1. صفحات مرده را به سمت صفحات تازه و مرتبط هدایت کنید؛ امتیاز صفحه را از دست نمی دهید و مشتری بالقوه را هم نگه می دارید. اگر چندین صفحه مرتبط با هم داشته باشید، ممکن است بتوانید با جمع کردنشان یک صفحه بهتر بسازید. همه زامبی پیج ها را می توانید به همین یک صفحه هدایت کنید.
  2. به کل قطع امید کنید و با فشردن دکمه دیلیت، اجازه بدهید این زامبی پیج ها در قطعه ۴۰۴ آرامستان اینترنت به حیات ابدی بپیوندند. اگر راهی برای احیا یا هدایت یک صفحه وجود ندارد، این راه حل بهترین گزینه است.

جمع بندی

اینترنت با کسی که وقت و انرژی بگذارد، بسیار مهربان است. اگر زحمت می کشید و نتیجه نمی بینید، مشکل بخت و اقبال نیست؛ حتما آفت کوچکی یک گوشه دارد حاصل کارتان را می بلعد. در این نوشته با زامبی پیج آشنا شدیم؛ صفحات قدیمی و از دور خارجی که می توانند محبوبیت کسب و کارتان را به خطر بیاندازند. خوشبختانه مبارزه با این مشکل، راه حل های ساده ای داشت که می توانید به کار ببندید. حالا که همه چیز را می دانید، وقتش رسیده است: شمشیر و صفحه کلید را بردارید و سایتتان را به همان رونقی برسانید که لیاقتش را دارد.

 

source

توسط