اردیبهشت 1402: حمیدرضا عزیزی، مسئول بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، در مراسم رونمایی از ۴۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده در تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه، عنوان کرد با توجه به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، در کنار نوسازی ناوگان، کار بازسازی نیز انجام می‌شود. بنابراین، با توجه به شرایط اقتصادی کشور در بحث بازسازی ورود کردیم که با بهبود شرایط فنی اتوبوس‌ها، آرامش نسبی برای شهروندان فراهم شود.

وی افزود از ابتدای سال این پروژه آغاز شده و حدود ۱۲۰ دستگاه در دو مرکز در حال بازسازی هستند. اولویت در انتخاب مراکز خودروسازها هستند ولی باتوجه به شرایط از مراکز دارای توانایی استفاده می‌شود. اولین مرکز، شرکت شهاب خودرو و شرکتی دیگر از سمت اتوبوسرانی است.

براساس گفته‌های وی، 40 دستگاه اتوبوس از ابتدای سال بازسازی شده است. در گذشته‌ ۴۲ دستگاه تحویل مناطق داده و با این تعداد جدید، ۸۲ اتوبوس وارد ناوگان شده است. برای راندمان بهتر، کار در سه سطح کار جلو برده شده است. برخی اتوبوس ها نیاز به اورهال کلی داشتند که هزینه و وقت بیشتری می برد  که شامل سطح یک می‌شود. سطح دو شامل تزیینات و نوسازی داخل ماشین و موضوعات الکترونیکی است و سطح سوم هم به نقاشی و صافکاری ماشین مربوط می‌شود. با تعریف این سه سطح ماشین‌ها نوسازی شدند. عمدتا این اتوبوس‌ها دوکابین هستند و باتوجه به شرایط ماشین‌ها در هر سه سطح نوسازی شدند. حدودا ۵۰ درصد ناوگان فرسوده است و خواه ناخواه باید به سمت بازسازی حرکت می‌شد.

آقای عزیزی گفت از آن جا که یونیت‌های اصلی اتوبوس‌های دوکابین از برندهای خاص اروپایی و آلمانی است، در روند کار تاخیر ایجاد شد. بازسازی مشتمل بر تعمیر و تعویض است و تا جای ممکن تعمیر می‌شوند، اما در مواردی باید تعویض کرد.

وی عنوان کرد چشم انداز آن‌ها اورهال ۵۰۰ دستگاه تا دو ماه آینده است. البته قیمت اورهال یک دستگاه اتوبوس حدودا ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون در سطح یک و ۳۰۰ میلیون در سطح سه است. شرایط فنی ماشین‌ها در خطوط شیب‌دار مانند مناطق ۱ و ۴ باعث می‌شود سیستم قدرتی اتوبوس‌ها مستهلک شود. بعضی از خطوط مانند سامانه خط دو به دلیل تردد بالا استهلاک اتوبوس ها را بالا می‌برند.

وی درباره روند این کار گفت قراردادی با شرکت پیمانکار منعقد می‌شود و بر اساس چک لیست‌ها، کارهای پیمانکار مشخص است. ماشین در هنگام ترخیص از طریق سامانه تندرو چک و گارانتی می‌شود و اینکه گفته شود اتوبوسی در هنگام حرکت جوش بیاورد حرف درستی نیست. ماشین در هر لحظه احتمال نقص فنی دارد ولی کولرهای تمامی اتوبوس‌های اورهال شده سالم هستند. بازسازی امری نو و تازه نیست، اتوبوس‌ها همواره داخل تعمیرگاه‌های پایانه‌ها بازسازی می‌شدند.

source

توسط