در انتهای فصل بهار و پایان دوران مدرسه، تب دوره‌های تابستانی رشته‌های ورزشی حسابی داغ می‌شود و اکثر خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند تا فرزندانشان را در یک رشته ورزشی ثبت نام کنند تا اوقات فراغت خود را در تابستان سپری کند.
اما اشتباه کار همین جا آغاز می‌شود، زمانی که خانواده‌ها فقط به این فکر هستند تا اوقات فراغت فرزندشان به هر نحوی سپری شود و دومین اشتباه اینجاست که بسیاری فقط در فصل تابستان این برنامه را برای فرزندشان دارند.

چرا پسران و دختران باید فقط در فصل تابستان به ورزش بپردازند تا اوقات فراغتشان پر شود؟

چرا خانواده‌ها به این فکر نیستند که چه رشته ورزشی برای فرزندشان مناسب است و می‌توانند آینده بهتری با آن رشته داشته باشند؟  چرا رسانه و عوامل موثر دیگر مثل فدراسیون و هیئت‌های ورزشی فعالیت و برنامه ریزی برای اطلاع‌رسانی این امر ندارند؟

متاسفانه به دلیل‌عدم علم کافی و مهم‌تر از آن کارکرد ضعیف رسانه‌ها و عوامل دیگر باعث شده تا این امر به صورت کلی برای همه خانواده‌ها در کشور رخ دهد. قرار است تا به این مسئله بپردازیم و بگوییم که یک رشته ورزشی هدفمند و آینده دار را برای فرزندان انتخاب کنید و صرفا گذراندن اوقات فراغت را برای آن‌ها هدف قرار ندهید.

ابتدا باید به این مسئله پرداخت که چرا باید بازه‌ی زمانی فراگیری یک رشته ورزشی در فصل تابستان باشد؟

چرا این پروسه ادامه دار نباشد و فرزند خود را در مسیر درستی از زندگی که میتواند تاثیرات بسیار داشته باشد را محروم کنیم؟ اکثر خانواده‌های به این دلیل که به درس خواندن بچه ها، لطمه‌ای وارد شود آن‌ها را فقط در فصل تابستان به کلاس‌های ورزشی می‌برند و پس از اتمام تابستان زندگی آن‌ها فقط حول محور درس خواندن می‌گذراند.

البته که وقت گذاشتن و تمرکز روی تحصیل بسیار مهم است اما آیا می‌توان همه زندگی را برای آن اختصاص داد؟

مشخص است که فرزند شما نیاز به تفریح و فعالیتی دارد که بتواند از لحاظ روحی و فیزیکی خود را بازیابی کند تا بتواند مجددا به تمرکز اصلی‌اش روی تحصیلاتش برگردد.

این امر کاملا مشخص است که با یک برنامه ریزی درست می‌توان تحصیلات و دیگر موارد از جمله ورزش را کنار هم داشت. خیلی حیف است و جای تاسف دارد که پسر یا دختری کل تابستان را به یک رشته ورزشی هدفمند بپردازد، آن را به خوبی فرا گیرد، دوستان جدیدی پیدا کند و تاثیرات و مزایایی که در آینده آن‌ها نقش خواهد داشت را به دست آورد اما این روند یک دفعه به کلی قطع می‌شود!

همه از تاثیرات ورزش در زندگی‌هایمان خبرداریم و همه این را می‌دانند که ورزش برای انسان یک فعالیت حیاتی است که مزایای زیادی برای روح و روان و جسم را به همراه دارد. پس مسلما شروع فعالیت ورزشی و ادامه دادن آن به صورت مداوم از سنین پایین میتواند تاثیر فوق العاده‌ای بر روی فرزندتان داشته باشد.

از مزایای ورزش برای بچه‌ها درسنین پایین:

  • کاهش خطر چاقی
  • افزایش آمادگی قلبی عروقی
  • رشد سالم استخوان ها، ماهیچه ها، رباط‌ها و تاندون‌ها
  • هماهنگی و تعادل بهبود یافته است
  • توانایی بیشتر برای استراحت فیزیکی و در نتیجه اجتناب از عوارض تنش مزمن عضلانی (مانند سردرد یا کمردرد)
  • بهبود خواب
  • مزایای سلامت روان، مانند اعتماد به نفس بیشتر
  • بهبود مهارت‌های اجتماعی
  • بهبود مهارت‌های شخصی، از جمله همکاری و رهبری

متاسفانه در زندگی مدرن امروزی کم تحرکی و تغذیه نامناسب دو معضل بزرگی است که در بسیار از بچه‌ها در سنین پایین دیده می‌شود. انتخاب یک رشته ورزشی هدفمند می‌تواند به رشد (شخصیتی و فیزیکی) فرزندتان تاثیر به سزایی داشته باشد.

حال می‌خواهیم تعریف مشخص و واضحی از ورزش هدفمند داشته باشیم

شما برای هر چیزی یک هدفی را مشخص می‌کنید و این مسئله برای آینده‌ی فرزندتان هم بسیار واضح است. در هر نقطه‌ای از زندگی یا هر رشته‌ای (تحصیلات، ورزش، هنر و…) برای فرزندتان آینده‌ای ترسیم می‌کنید که نقش شما بسیار تاثیر گذار است.

انتخاب یک رشته ورزشی برای شروع یادگیری هم مثل مواردی که اشاره شد بسیار مهم است، چرا که انتخاب یک رشته ورزشی هدفمند می‌تواند تاثیر مستقیم روی آینده و شخصیت فرزند شما داشته باشد.

اولین چیزی که باید در نظر بگیریم آینده‌ی رشته‌ی ورزشی است و متاسفانه توجه بسیار کمی به آن می‌شود و آینده‌ی یک رشته ورزشی هدفمند برای همگان فقط رویای قهرمان شدن است!

فلسفه‌ی ورزش قهرمانی دنیای وسیعی دارد که نمی‌توان اینجا به آن پرداخت ولی همین را باید دانست که برای قدم گذاشتن در دنیای ورزش حرفه‌ای شما باید و نباید‌های بسیاری را بایستی رعایت کنید و اصول مشخصی را دنبال کنید تا در مسیر ورزش قهرمانی قرار بگیرید.

نخستین جنبه آینده ورزش هدفمند، بُعد حفظ سلامت ذهنی و جسمی است. بیشتر ورزش‌ها دارای تنش و فعالیت بالایی هستند که باعث تقویت روحیه و نشاط و کالری سوزی می‌شود. اما این را هم باید در نظر گرفت که ادامه دادن آن رشته تا چند سال می‌تواند صورت گیرد؟ اگر فرد به صورت مداوم به ورزش ادامه داد با آسیب‌های پیش رو آن می‌تواند مقابله کند؟

اگر در مسیر ورزش به هرصورت چه حرفه‌ای چه معمولی قرار گیرد و مورد آسیب قرار گیرد، می‌تواند منجر به ورزش زدگی و ترک همیشگی ورزش باشد…
ایمنی همیشه حرف اول را میزند و این برای همه آشکار است که سلامتی مهمترین مسئله‌ای است که همه ما دوست داریم تا کوچکترین لطمه‌ای به آن وارد نشود.

در بعضی موقعیت‌ها این امکان وجود دارد که به خاطر به خطر افتادن سلامتی و آسیب دیدن فرد از لحاظ روانی و فیزیکی دچار صدماتی شود که جبران کردنش آسان نیست.

به خاطر علاقه‌ای که خودتان به یک رشته دارید فرزندتان را به آن رشته نبرید!
به خاطر عامه و محبوب بودن یک رشته فرزندتان را به آن رشته نبرید!
به خاطر آینده فرزندتان او را به یک رشته ورزشی مناسب بفرستید.
قصد رفتن به هر رشته ورزشی که دارید یا قصد دارید فرزندتان را به آن رشته بفرستید حسابی درباره آن تحقیق کنید و آینده آن را مورد برسی قرار دهید.

نویسنده: محسن یزدان دوست


source

توسط varzeshikhabari