دوره و زمانه عوض شده است و دیگر قرار نیست هر کسی، حتما همان کاری را انجام بدهد که والدینش انجام داده اند. هر کسی می تواند ایده های خوب را پیاده کند و به دست مشتری ها برساند. اما یک مشکل مهم وجود دارد! آن دسته از مشتاقان به راه اندازی استارت آپ که اطرافیانی فعال در این حوزه ندارند، مسیر را نمی شناسند؛ به همین دلیل گاهی پیش می آید که با وجود فکر های ناب و دلیل برای شروع، شکست بخورند. اما جای نگرانی نیست. در این مقاله تلاش می کنیم که ببینیم برای تاسیس شرکت چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید تا موفقیت شما تضمین بشود.

ایده ای روشن برای تاسیس شرکت داشته باشید.

جای ایده های صرفا قشنگ، همان دنیای رویا است. ایده کسب و کار لازم است که هم ایده خوبی باشد و هم سودآور و هم درباره چیزی که از آن سر در بیاورید؛ ایده تاسیس شرکت باید یا به نیازی از بازار پاسخ بدهد یا بازار را قانع کند که به محصول یا کالایش نیاز دارد. نکته دیگر اینجا است که بپرسید آیا این ایده قرار است به یک نیاز شخصی پاسخ بدهد یا نیازی در کل بازار؟ پاسخ این پرسش ابعاد کار شما را مشخص می کند و در مراحل بعدی یاری بخش خواهد بود.

بدون پژوهش، تاسیس شرکت ممنوع!

تاسیس شرکت

مرحله پژوهش و پیمایش را برای تاسیس شرکت به هیچ عنوان نباید از دست داد. در این مرحله شما متوجه خواهید شد که:

  • ارزش ایده چقدر است: ایده ای که قبلا اجرا شده و شکست خورده یا این که بازار مربوط به آن اشباع است، شاید آنقدر ارزش دنبال کردن را نداشته باشد.
  • نیاز های مشتریان را چطور می شود شناخت و پیش بینی کرد.
  • با مشکلات بالقوه محصول، چطور مقابله کنید: همیشه راه آزمون و خطا باز است اما منابع و سرمایه های یک کسب و کار تازه هم محدود است.
  • رقیبان شما چه کسانی هستند: نقاط قوت و ضعف این رقیبان در مسیر شما تاثیر به سزایی خواهد داشت.
  • مشتریان تا چه اندازه برای چه سطحی از کیفیت این محصول هزینه می کنند: فراموش نکنید که رقیبان آینده شما، انتظارات کنونی این مشتریان را رقم زده اند. در این مرحله، پیمایش و پژوهش را به صورت حضوری یا از طریق شبکه های اجتماعی از دست ندهید.
  • چه بازار ها یا مشتریان خاص و انحصاری ای وجود دارد: ایده شما می تواند با کمی تغییر بر اساس این اطلاعات، به راحتی سراغ بازار خاص خودش برود.
  • ادبیات و اصطلاحات خاص این حوزه را چطور می توانید به سود خود و برای بیان ایده و طرح به کار بگیرید.
  • در نهایت و با توجه به گرایش ها و روند معمول بازار، چه راهی برای پیش بینی آینده و چینش دقیق مسیر می توان پیدا کرد.

طرح تجاری عامل موفقیت و شکست در تاسیس شرکت است.

طرح تجاری

«حتما دیگران عاشق ایده ام خواهند شد و سریع سرمایه و سود به سمتم می آید.» ایده ها که هجوم می آورند، به دشواری می توان منطقی و محاسبه گر باقی ماند. زمانی که آستین ها را بالا بزنید، می بینید که روند کار ها می تواند دقیقا خلاف انتظارتان پیش برد. انگیزه اولیه هم تا ابد باقی نمی ماند. نتیجه این است که تنها حدود ۷۹.۴ درصد از استارت آپ ها از سال اول شروع کارشان جان سالم به در می برند. این عدد حتی در سال های بعد باز هم کاهش می یابد. نوشتن یک طرح تجاری خوب پیش از تاسیس شرکت از واجبات است و می تواند کسب و کارتان را نجات بدهد. یک طرح تجاری خوب، بر نتایج همان پژوهش های قبل استوار است و در مواقع بحران، چراغ راه شما برای گرفتن تصمیمات سریع و مخاطره آمیز خواهد بود.

اما طرح تجاری دقیقا چیست؟ طرح تجاری یک برنامه است که پیش از تاسیس شرکت و برای روشن کردن مواردی مانند اهداف و انتظارات و منابع و تحلیل بازار و مشتریان و رقبا و در نهایت، طرح خروج از تجارت نوشته می شود. پنج مورد نخست کمک می کنند تا بتوانید ایده کار را چهارچوب بندی کنید، سرمایه گذار جذب کنید و البته، جلوی از این شاخه به آن شاخه پریدن و هدر دادن منابع محدود شرکت را بگیرید. طرح تجاری حتی تعیین می کند که برای جذب نیرو به دنبال چه کسانی باشید. نوشتن مورد آخر، یعنی طرح خروج از تجارت، شاید کمی اکراه آمیز باشد اما از آن راه فراری نیست. بسیاری از کسب و کار ها شکست می خورند؛ اما استراتژی خروج می تواند کمک بکند تا دوباره روی پا فرود بیایید و از اول شروع کنید. فراموش نکنید که طرح تجارت باید کاملا در نسبت با نیاز ها و منابع و محصول شما نوشته شود و کاملا واقع بینانه باشد.

تاسیس شرکت را قانونی کنید.

قانونی کردن

این مرحله، در حرف ساده، در عمل پیچیده، و در واقع بسیار حیاتی است. در این مرحله باید اجازه نامه ها و گواهی های مربوط به کسب و کار را بگیرید و هر فرمی که برای تاسیس شرکت لازم دارید را جمع آوری کنید. در این مرحله، نام و ایده برند شما تا ابد و تحت حمایت قانون به شما تعلق می گیرد؛ همچنین با انجام مراحل قانونی تاسیس شرکت شکلی رسمی و حرفه ای پیدا می کنید و اعتماد مشتریان و سرمایه گذاران را بهتر جلب خواهید کرد.

آخرین قدم ها در تاسیس شرکت

آخرین قدم ها در تاسیس شرکت را می توانیم خلاصه کنیم به جذب سرمایه، حفاظت از سرمایه، و جذب مشتری. برای جذب سرمایه، می توانید روی آشنایان و وام های تجاری و وام قرض الحسنه حساب کنید. این سرمایه را به امان خدا رها نکنید و حتما با ثبت بیمه مناسب، برای سوانح و خطا های احتمالی آماده باشید. در نهایت نیز به خاطر داشته باشید که اگر به سود نرسید، تمام این تلاش ها بیهوده می ماند؛ با کمک گرفتن از تکنیک های بازاریابی و ارتباط با مشتری و ساخت وبسایت، نام برند را سر زبان ها بیاندازید.

جمع بندی

تا به حال فکر کرده اید که هر روز چقدر از محصول و خدمات مختلف استفاده می کنید و به لطف آن ها، چقدر زندگی راحت شده است؟ همه آن ها حاصل زحمت و پیگیری یک نفر با ایده های خوب هستند. از همین جا می توان دید که تلاش برای تاسیس شرکت چقدر ارزشش را دارد. این کار، هم برای شما سود دارد و هم نیازی را از بازار و مشتریان حل می کند. اگر ایده های خوبی دارید، به خودتان اعتماد کنید. از اطلاعات موجود استفاده کنید و با سرسختی بروید به سمت موفقیت.

source

توسط