فلسطین میدان جنگ اسلام و کفر است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر جمعه در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص مسئله فلسطین اظهار کرد: برادران و خواهران، این روزها در کنار همه مسائلی که ما در زندگی روزمره خود همچون حجاب و معیشت داریم، توجه اقشار مختلف جامعه ما نیز به اخبار فلسطین متمرکز شده است. یعنی همان جایی که رزمندگان مسلمان در حال مبارزه و جهاد هستند و رژیم خبیث صهیونیستی هم پاسخ این مجاهدت‌ها را با قتل‌عام زن‌ها و بچه‌های بی‌گناه می‌دهد.

امام جمعه مشهد افزود: در این شرایط، اینکه سران کشورهای غربی به اسرائیل سفر می‌کنند، نشان از نگرانی آن‌ها دارد که نکند این رژیم دچار فروپاشی شود و اساس این سفرها نیز وحشت دامنه‌دار قدرت‌های غربی است.

اسلام، وحشت مشترک ابرقدرت‌های شرق و غرب

وی با بیان اینکه مسئله کدخدایی جهان، مهم‌ترین دغدغه سردمداران غربی است، خاطرنشان کرد: تا جنگ جهانی دوم هم این نگرانی برای ابرقدرت شرق و غرب عالم وجود داشت و بر همین اساس، باهم وارد جنگ می‌شدند تا کدخدایی خود بر عالم را تثبیت کنند. با این حال، پس از جنگ جهانی دوم، وحشت جدید و مشترکی برای شوروی و آمریکا پیش آمد و آن اسلام بود که مبادا با تز مهدویت خود بر دنیا مسلط شود و حاکمیت جهانی و ریاست بشر بر عالم را مختص نماینده خدا بداند.

علم الهدی ادامه داد: قدرت‌های دنیا با این فکر مخالف بودند و به همین دلیل از ابتدا درصدد برآمدند تا ممالک اسلامی را در حیطه قدرت خود ضعیف نگه دارند. به همین دلیل، هر دو بر تشکیل یک حاکمیت نیابتی در دل کشورهای اسلامی متفق شدند و اینجا بود که یک جریان اجنبی ناپاک را از کل عالم جمع کردند، اراضی مسلمانان را به زور به اشغال خود درآوردند و این جریان شوم را در خانه مسلمان‌ها و در قلب دیار مسلمین اسکان دادند. این همان خنجری است که در پهلوی اسلام قرار داده شد تا آن‌ها هر زمان خواستند آن را حرکت دهند و پیکر مسلمانان را تحلیل ببرند.

اسرائیل، خنجر استکبار جهانی در پهلوی جهان اسلام است

امام جمعه مشهد تصریح کرد: این توطئه هم به خاطر آن بود که یک‌بار دیگر، یک امپراتوری قدرتمند اسلامی همچون عثمانی تشکیل نشود و هم اینکه یک اندیشه التقاطی، قسی و خائن بتواند آقایی آنان بر عالم را تضمین کند. به همین دلیل وقتی جنگ اعراب و اسرائیل شروع شد، مسلمانان کشورهای عربی ابتدا با این پیش‌فرض وارد میدان شدند که صهیونیسم دشمن ملت‌های عرب است و ندای «یا اَبناءَ الوَلید» اما وقتی شکست خوردند فهمیدند دامنه این خصومت و عداوت بسیار فراتر از این حرف‌هاست.

وی تأکید کرد: پس از این هم آمریکا آمد، اسرائیل را بر هشتاد میلیون مسلمان مسلط کرد و ارتش صهیونیست‌ها نیز سرزمین‌هایی از چهار گوشه کشورهای اسلامی را به تصرف خود درآورد تا زمینه‌ای برای تحقق افسانه دروغین نیل تا فرات باشد. از آن زمان، جنگ اعراب با اسرائیل به جنگ اسلام و صهیونیسم تبدیل شد و تا به امروز هم این جنگ ادامه داشته است از این رو این‌طور نیست که ما بگوییم این هم یک جنگ معمولی همچون سایر جنگ‌هاست و یک طرف در حال سرکوب طرف دیگر است. این‌طور نیست عزیز من! ما هم در یک طرف این جنگ ایستاده‌ایم و ما هم برای براندازی این غده سرطانی و نابودی این بیماری جانکاه در دل کشورهای اسلامی مسئول هستیم و باید مقابله کنیم.

جنگ فلسطین را آمریکایی‌ها شروع کردند

علم‌الهدی گفت: بعضی از نغمه‌های مسمومی که در اطراف ما نواخته می‌شود، واقعاً مایه تأسف است. بعضی‌ها می‌گویند جنگ را فلسطینی‌ها شروع کردند و اکنون که دشمن برای خراب‎کردن خانه و کشتن زن و بچه آن‌ها آمده، باید به‌تبع حمله خود تحمل نکنند. جنگ را فلسطینی‌ها شروع کردند؟ نخیر، جنگ را آمریکا و صهیونیسم شروع کرد. آن‌ها بودند که ابتدا زمین‌های مسلمین را غصب کردند. مثل این است که دزد به خانه شما بیاید، شما هم در مقام درگیری ضرباتی به او وارد کنید و او در جواب، خانه را آتش بزند. کسی هم که متعرض این تقابل بشود، دزد بگوید این آقا اول به من ضربه وارد کرده است.

عامل اصلی جنایات اخیر غزه، آمریکایی‌ها هستند

امام جمعه مشهد بیان کرد: مسئول جنایات اخیر غزه، ملت فلسطین نیست که در مقام دفاع از خود برآمده است بلکه مسبب همه این آدم‌کشی‌ها، مستکبرانی هستند که جز جنایت و نسل‌کشی در کارنامه استعماری خود ندارند. به فرموده مقام معظم رهبری، آن‌هایی که این روزها به تل‌آویو سفر می‌کنند، سران کشورهای شرور خوانده شدند زیرا این‌ها بودند که با ایجاد اسرائیل، قصد داشتند اسلام را براندازی کنند و سرمایه ملت‌های مسلمان منطقه را به تاراج ببرند.

وی با بیان اینکه اسرائیل از درون خود در حال متلاشی شدن است و جهاد قهرمانانه رزمندگان هم این موضوع را تسریع کرد، گفت: امروز ساختمان‌های غزه را آمریکا خراب می‌کند، کودکان غزه را آمریکا می‌کشد، راه آب و غذای مظلومان غزه را آمریکا بسته است. وزیر دفاعش، سران کشورش، فرمانده سنتکام، همه امروز در اسرائیل هستند. خودشان آمده‌اند بمباران‌های غزه را اداره می‌کنند تا فروپاشی صهیونیست‌ها را به تأخیر بیندازند. این جنگ اسرائیل و فلسطین نیست، این جنگ اسلام و کفر است و به همین دلیل، مردم ما، دولت ما، حاکمیت ما باید آماده باشند تا به‌محض صدور فرمان جهاد رهبر معظم انقلاب، پا به این جبهه بگذارند، فداکاری کنند و یاری گر اسلام باشند.

پشیمانی از گناه، شرط پذیرش توبه است

در خطبه عبادی علم الهدی گفت: برادر و خواهر جوان من، عزیز من، اگر به گناهی مبتلا شدی که از بابت آن احساس شرمندگی و پشیمانی داشتی، بدان که عفو پروردگار نصیب و روزی تو خواهد بود اما اگر خدای‌ناکرده به گناهی مبتلا شدیم که وجهه آن جنگ با خدا و سرکشی در پیشگاه پروردگار بود، آن‌جا دیگر راه نجات نخواهیم داشت.

امام جمعه مشهد در استمرار سلسله مباحث تقوای عملی در زندگی فردی و اجتماعی با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه اظهار کرد: تعلیم ائمه معصومین به ما این است که حتی گناهکار هم می‌تواند نسبت به محبت پروردگار توجه پیدا کند. وجود اقدس امیرمؤمنان می‌فرماید «الهی إن اَخَذْتَنی بِجُرمی اَخذْتُکَ بِعَفْوِکْ و إن اَخَذْتَنی بِذُنُوبی اَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ إن أدْخَلْتَنِی النّارَ أَعْلَمْتُ أهْلَها انّی اُحِبُّکَ» یعنی اگر مرا به جرمم بگیری من از عفو تو سخن می‌گویم، اگر گناهانم را بشمری، دست به دامان آمرزشت می‌شوم و اگر مرا وارد آتش جهنم کنی به اهل آنجا هم می‌گویم که عاشقت هستم.

وی افزود: برداشت از این فراز مهم آن است که حتی گناهکار هم می‌تواند دل‌بسته محبت پروردگار باشد اما برای درک بهتر حقیقت سخن، لازم است دو چیز را بیشتر بشناسیم، یکی محبت خدا و دیگری ماهیت گناه.

جنس محبت خدا با سایر مراتب عشق متفاوت است

علم الهدی در تشریح انواع محبت خدا و گناه خاطرنشان کرد: در شناخت محبت خدا، لازم است جنس این دوست داشتن را بشناسیم؛ همان‌طور که ممکن است شما همسر، فرزند، پدر و مادر و دوستان خود را دوست داشته باشید اما جنس این دوست داشتن‌ها با هم متفاوت است. به همین ترتیب، خدادوستی هم جنس متفاوتی از بچه‌دوستی، محبت والدین و حب همسر دارد و به جای آن‌که گرایشات عاطفی شما درگیر باشد، در جریان خدادوستی برای انسان شرایطی ایجاد می‌شود که فرد با همه وجود خود به یک نقطه امید می‌بندد و سعادت خود را در گرو حفظ این ارتباط می‌داند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: گناه هم تعریف مشخصی دارد. گاهی انسان در مقام سرکشی و عصیان در برابر خدا مرتکب معصیت می‌شود که در این نوع، مفر و راه نجاتی برای انسان قابل‌تصور نیست اما نوع دیگر گناه در شرایطی اتفاق می‌افتد که انسان در مسیر زندگی روزانه‌اش با شهوات و ارتباطاتی که دارد، دچار لغزش و اشتباهی شود که به نفس خطا بودن آن معترف باشد و هر بار که وجود او پس از ارتکاب متوجه ذات اقدس حضرت حق می‌شود، حال اضطرار در او شکل بگیرد، شرمنده از معصیت خود به خدا بازمی‌گردد و به رحمت الهی چنگ می‌اندازد. اینجاست که بنده به خدا می‌گوید اگر مرا به آتش بیندازی به اهل دوزخ خواهم گفت که من عاشق خدا بودم و او محب خود را به جهنم آورده است. این‌گونه گناه، انسان را از توجه خدا دور نمی‌کند.

عشق پیامبر و اهل‌بیت (ع)، مایه نجات انسان در قیامت

وی تصریح کرد: وجود اقدس امیرالمؤمنین در مناجات خود سخنی ناظر بر نوع دوم گناه دارد؛ جایی که می‌فرماید «اِلهی اُفَکِّرُ فی عَفوِکَ فتَهوّنُ عَلَیَّ خَطیئَتی» یعنی وقتی به عفو تو فکر می‌کنم و می‌بینم که جز شرک، همه‌چیز را می‌بخشی، خطا و لغزشم در نظرم آسان و سبک می‌شود. در روایت دیگری هم نقل شده که مردی به محضر رسول خدا (ص) مشرف شد و از ایشان پرسید «مَتَی السَّاعَةُ» یعنی زمان قیامت چه وقت است؟ رسول خدا سؤال مرد را با سؤال پاسخ داد و فرمود «مَا أَعْدَدْتَ لَهَا» یعنی چه برای آن مهیا کرده‌ای؟ مرد می‌گوید «حُبُّ اللَّهِ وَ رَسولِهِ» یعنی هیچ‌چیز آماده نکرده‌ام اما فقط عاشق خدا و رسول او هستم که اینجا، پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «أَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ» یعنی خیالت راحت باشد زیرا آن‌جا با کسانی خواهی بود که دوستشان داشتی.

علم الهدی تأکید کرد: خدایا تو شاهدی که این مردم هم پیامبر تو و اهل‌بیتش را دوست دارند بنابراین اگر هم خیل عظیم گناه و معصیت در نامه عمل همه ماست، بازهم دل‌بسته سخن رسولت هستیم که فرمود ما در قیامت با کسی هستیم که او را دوست داریم.

امام جمعه مشهد گفت: برادر و خواهر جوان من، عزیز من، اگر به گناهی مبتلا شدی که از بابت آن احساس شرمندگی و پشیمانی داشتی، بدان که عفو پروردگار نصیب و روزی تو خواهد بود اما اگر خدای‌ناکرده به گناهی مبتلا شدیم که وجهه آن جنگ با خدا و سرکشی در پیشگاه پروردگار بود، آن‌جا دیگر راه نجات نخواهیم داشت.

source