۱۴ دستگاه شتاب‌نگار در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید

سیدمحسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در مراسم بهره‌برداری از این دستگاه‌های شتاب‌نگار گفت: این دستگاه‌ها در محل‌های ارومیه، سیلوانا، میرآباد، ربط، چهاربرج، باروق، شاهین دژ، قوشچی، سیلاب، فیرورق، ایواوغلی، یولاگلدی، شوط و آواجیق قرار دارند.

وی اضافه کرد: فونداسیون شتاب‌نگار‌ها در شهر‌های مورد نظر اجرا و از شتاب‌نگار‌های نسل چهارم برخط هشدار سریع و پاسخ سریع نصب و راه‌اندازی شده است.

حمزه لو ادامه داد: با توجه به لرزه‌خیزی استان و وجود گسل‌های فعال و همچنین به لحاظ توپوگرافی استان و اهمیت امدادرسانی به موقع به آسیب دیدگان در زمان وقوع زلزله تکمیل شبکه شتاب‌نگاری لازم الاجراست.

وی بر خط بودن را از ویژگی‌های این دستگاه‌ها با فناوری نسل چهارم به صورت دیجیتالی با حساسیت بالا عنوان کرد و افزود: با استفاده از این دستگاه‌ها تبادل اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات با حساسیت بالا و کمترین زمان انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، با این اطلاعات، شتاب و بزرگی زلزله را می‌توان تشخیص داد و همزمان این دستگاه می‌تواند با دستگاه‌های اطراف ارتباط یافته و مسیر گسل را نشان داده و به مدیر بحران کمک می‌کند تا مسیر تخریب زلزله را تعیین نموده و اکیپ‌های امدادرسان را به مسیر‌ها روانه سازد.

source