تویوتا کرولا ۲۰۲۳ یا تویوتا کرولا وارداتی یکی از خودروهایی است که به تازگی به سامانه عرضه وارداتی ها آمده به زودی به بازار کشور می آید.
درباره تویوتا کرولا ۲۰۲۳
با شروع دوباره واردات خودرو حالا دوباره محصولات غیر چینی را در ایران می بینیم. البته محدودیت های آیین نامه واردات اجازه ورود بسیاری از خودروها را نمی دهد اما خودروهایی نظیر تویوتا کرولا ۲۰۲۳ می توانند به ایران بیایند. کرولا یکی از مهم ترین محصولات تاریخ کمپانی تویوتا است که از سال ۱۹۶۶ تا حالا به تولید رسیده است. خودرویی تا بحال با ۱۲ نسل به بازار های مختلف رسیده و بالاترین فروش تاریخ را برای یک مدل در کل جهان ثبت کرده است. کرولا یک خودروی کامپکت است که همیشه یکی از محصولات اقتصادی تویوتا به حساب آمده و کیفیت و دوام قابل قبولی را ارائه داده است. در ایران نسل های مختلف کرولا بصورت وارداتی به بازار آمدند و هنوز هم در بازار کارکرده ایران تعداد بالایی از این خودرو را می بینیم.اما حالا شرکت معین خودرو برنامه دارد در دور جدید واردات، تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را به ایران بیاورد. خودرویی که نمونه های اولیه آن به کشور آمده و به زودی عرضه انبوه آن در سامانه وارداتی ها رقم می خورد. در ادامه به معرفی این خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه تویوتا کرولا وارداتی
این نسخه سدان از دوازدهمین نسل از کرولا است که البته در بازار چین عرضه می شود و تویوتا لوین Levin نام دارد. البته کلیت طراحی در این سدان با نسخه های بازار های دیگر یکسان است اما در جزئیات تفاوت هایی دیده می شود. در جلوی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ چراغ های نسبتا باریک را می بینیم که به دو طرف کشیده شده اند. درون کاسه چراغ، دیلایت های LED طرح L دارند و چراغ های اصلی از نوع هالوژنی هستند. خطی کرومی روی زمینه ای مشکی رنگ چراغ های جلو را به هم پیوند می دهد و جلوپنجره از بالا حذف شده و به پایین سپر منتقل شده است. سپر طراحی سه بعدی و برجسته دارد و در گوشه آن دو قطعه مشکی رنگ با طرح C دیده می شود و ال ای دی ها مه شکن هم در پایین همین بخش جایگذاری شده اند.
در نمای جانبی طراحی به نسبت ساده ای را در تویوتا کرولا وارداتی می بینیم. یک خط از بالای گلگیر جلو تا بالای گلگیر عقب امتداد پیدا می کند و یک برجستگی را در قسمت پایین درها می بینیم. حاشیه پنجره های خودرو مشکی رنگ است و رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی را در این خودرو می بینیم. طراحی در عقب اما هماهنگی بیشتری با جلوی خودرو دارد. دو چراغ کشیده با یک نوار کرومی (درست همانند جلو) به هم متصل می شوند و سپر برجسته را در این قسمت می بینیم که باعث می شود خودرو کمی پهن تر و عضلانی تر بنظر برسد. بطور کلی طراحی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ تا حد زیادی ساده است اما خط طراحی های جدید و مدرن تویوتا را در خودش دارد و از همه مهم تر عنصر اصالت را می توان در این خودرو یافت که این روز ها در بازار چینی زده ما کمتر دیده می شود.
مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ قرار است با دو پیشرانه به بازار ایران بیاید. نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا VVTi را دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۱۰ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو می رسد و با این مشخصات مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این سدان ژاپنی ثبت می شود.
اما نسخه دیگر تویوتا کرولا وارداتی به پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز است که خروجی های ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر را دارد. در این نسخه هم انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT انجام می شود و مصرف ترکیبی ۵.۶ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر داریم. نهایت سرعت در هر دو نسخه ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و در کل خروجی های فنی عجیب و غریبی در این خودرو نمی بینیم اما یادمان باشد که کیفیت و دوام تویوتا را در قوای محرکه این خودرو داریم و همین باعث می شود بسیاری از مشتریان خرید این خودرو را به نمونه های چینی (حتی با مشخصات بهتر) ترجیح دهند.
برند | تویوتا |
مدل | کرولا ۲۰۲۳ |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۲۰۲۳ |
حجم موتور | ۱۱۹۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۳۵ میلی متر |
عرض | ۱۷۸۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۵۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۰۰ میلی متر |
وزن | ۱۴۳۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/۵۵R16 |
شرکت عرضه کننده | معین خودرو ایرانیان |
برند نشان مادر | تویوتا |
کشور سازنده | ژاپن – چین |
طراحی کابین و امکانات تویوتا کرولا وارداتی
در داخل طراحی بسیار ساده تر از بدنه است اما کیفیت بالای متریال به کار رفته باعث می شود که این سادگی را بپذیرید. متریال به کار رفته روی داشبورد و رودری ها را پلاستیک مشکی رنگ تشکیل داده است و در قسمت هایی از وسط و همچنین در حاشیه صفحه نمایش مرکزی، قطعاتی با طرح پیانویی را می بینیم. یک خط نقره ای رنگ دو دریچه تهویه در گوشه ها را به هم متصل می کند و المان های نقره ای رنگ دیگری را در طراحی فرمان و همچنین در حاشیه دسته دنده خودرو می بینیم. کلاستر یا جلوآمپر خودرو از نوع آنالوگ است اما صفحه نمایشی در سمت راست طراحی شده تا اطلاعات خودرو و سفر را به راننده نشان دهد که گرافیک این صفحه نمایش خوب و مدرن ارزیابی می شود.
با یک محصول اقتصادی از تویوتا طرف هستیم پس تعجبی ندارد که روکش صندلی ها از پارچه است و تقریبا المان لوکسی را در کابین نمی بینیم. اما به هر ترتیب این یک تویوتا است و ارگونومی عالی در طراحی به همراه کیفیت بالای قطعات باعث می شود خیلی زود با این خودرو ارتباط برقرار کنید. صفحه نمایش مرکزی ۹ اینچی است و سیستم صوتی از ۶ بلندگو تشکیل شده است. اما مهم ترین نکته در تویوتا کرولا ۲۰۲۳ میزان فضای آن در کابین است. با اینکه از بین این سدان چندان بزرگ بنظر نمی رسد و در واقع هم در رده سدان های کامپکت بازار است اما در داخل و بخصوص در ردیف عقب میزان فضای سر و پا برای سرنشینان بسیار راضی کننده است. همچنین صندوق عقب این خودرو هم فضای بسیار خوبی را در این کلاس ارائه می دهد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ۷ کیسه هوا ۱۱ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – حفظ رانندگی بین خطوط – ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی – تهویه الکتریکی دستی – پاکسازی هوای کابین – کروز کنترل تطبیقی – فرمان کمکی برقی – نور بالای اتوماتیک -سنسور نور – استارت دکمه ای – سامانه استارت استاپ اتوماتیک – تنظیم حالت رانندگی – حالت تیپ ترونیک ۱۰ سرعته جعبه دنده – رینگ آلومینیومی – تریم داخلی پارچه ای – تریم داخلی چرم (سفارشی) – ترمز پارک برقی – اتوهلد |
مزایا و معایب
مزایا | متریال خوب کابین و مونتاژ – امکانات ایمنی مناسب – گستردگی خدمات پس از فروش برای محصولات تویوتا |
معایب | عدم عرضه کرولا با نسخه های قوی در بازار ایران – نبود برخی امکانات مانند صندلی های برقی و گرمکن و… |
رقبای تویوتا کرولا ۲۰۲۳
با توجه به تعرفه بالایی که برای واردات خودرو در نظر گرفته شد، اصلا نمی توان قیمت پایینی را برای تویوتا کرولا ۲۰۲۳ متصور بود. اما به هرحال با ادامه روند واردات انتظار می رود رقبایی را برای تویوتا کرولا وارداتی داشته باشیم. اگر بخواهیم در وارداتی های صفر کیلومتر به دنبال رقیبی برای این خودرو باشیم، به نام هیوندای الانترا و یا نیسان سیلفی می رسیم. البته باید دید در ادامه چه خودروهایی برای این خودرو معرفی می شوند و هنوز برای شناسایی رقیب این خودرو زمان لازم است.
قیمت کارخانه و بازار
قیمت بازار (۱۴۰۲/۰۸/۱۰) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۲/۰۸/۱۰) | ۲,۰۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان |
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
تویوتا کرولا ۲۰۲۳ قرار است با دو پیشرانه به بازار ایران بیاید. نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا VVTi را دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۱۰ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو می رسد
نسخه دیگر تویوتا کرولا وارداتی به پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز است که خروجی های ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر را دارد. در این نسخه هم انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT انجام می شود و مصرف ترکیبی ۵.۶ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر داریم.
در این سدان وارداتی امکاناتی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دوربین و سنسور عقب، سیستم مالتی مدیا ۹ اینچی، سانروف، سیستم استارت استاپ، ۷ کیسه هوا ۱۱ نقطه ای (راننده، سرنشین، جانبی، پرده ای و زانو)، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، دستیار رانندگی بین خطوط، ترمز پارک برقی، سنسور پایش میزان فشار باد تایرها (TPMS)، تهویه الکترونیکی دستی و… دیده می شود.
نوشته تویوتا کرولا ۲۰۲۳ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source
source