واردات خودرو بیشتر شد ولی قیمت خودروهای داخلی کم نشد!

ابتدای سال گذشته بود که دولت تصمیم گرفت اوضاع بازار خودروی کشورمان را توسعه بخشد! به همین ترتیب، تصمیمی بر واردات خودروها گرفت و محصولات زیادی را وارد کشور کرد. اکنون از آن زمان مدت زیادی گذشته ولی باز هم می‌بینیم که قیمت خودروهای داخلی ارزان نشده است!

دولت در سال گذشته وعده داده بود که 300 هزار خودرو را وارد کشور کند، در حالی که تاکنون چندین دستگاه چینی وارد کشور شده و تنها چهار ماه تا پایان آن زمان باقی مانده است. دولت همیشه عقیده داشته که با واردات خودرو شاهد ثبات بازار خودروهای داخلی خواهیم بود، اما اکنون مشخص است که چنین چیزی صحت ندارد.

سیاست تثبیت دستوری نرخ ارز نیز از جمله عواملی است که موجب شده بود تا بازار در طی چند ماه گذشته آرام باشد. اما تنش‌های موجود در بازار باعث می‌شد تا بازار خودرو نیز دگرگون شود که برای مثال می‌توانیم به افزایش 40 میلیون تومانی هایما 8S تنها در طی یک روز اشاره کنیم.

نکته مهم دیگر در موضوع واردات، قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی است. قیمت‌گذاری عجیب این خودروها موجب می‌شود تا ثروتمندان بتوانند این خودروها را خریداری کنند ولی مردم عادی همچنان در خرید محصولات داخلی نه چندان با کیفیت با مشکلاتی روبرو باشند.

نکته جالب‌تر ماجرا این است که تمام این خودروهای وارداتی که وارد کشور خواهند شد، از نظر قیمت خیلی گران نیستند و در کلاس اقتصادی قرار دارند. ولی قوانین موجود در ایران موجب می‌شود که این محصولات به عنوان کالاهای لوکس شناخته شوند و هیچ رقابتی با کالاهای داخلی نداشته باشند.

در هر صورت نباید واردات خودرو را به عنوان یک معجزه برای به سامان رسیدن بازار خودروهای داخلی در نظر گرفت. چرا که تولید داخل به همراه واردات قادر نیستند نیاز بازار و مشتریان را برآورده کنند. هر زمان که بازار خودرو آشفته می‌شود، اخباری مبنی بر افزایش روند واردات خودروها و تحویل بسیاری از محصولات منتشر می‌شود و افراد گمان می‌کنند مشکل بازار حل شده است!

در نهایت باید اشاره کنیم که دولت می‌تواند برای ایجاد ثبات در بازار خودرو، آمار تولید محصولات داخلی را افزایش داده و از موانع موجود در واردات بکاهد. تنها در این صورت است که می‌توانیم بگوییم بازار خودرو با آرامش روبرو می‌شود. نظر شما درباره جریان واردات و افزایش خودروهای داخلی چیست؟

source