هنگامی که صحبت استفاده از تستوسترون در بدنسازی می‌شود، دو گزینه اصلی داریم: استفاده از یک استر تستوسترون به تنهایی (مثل انانتات یا پروپیونات، یا استفاده از مزایای سوستانون ۲۵۰ که شامل چهار استر مختلف تستوسترون در یک ترکیب است. اما عوارض جانبی سوستانون چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

این که دقیقا کدام استر تستوسترون را مصرف کنید، در اکثر موارد نتایجی را که به دست می‌آورید تغییر نمی‌دهد؛ زیرا در واقع یک ماده موثر یکسان یعنی تستوسترون مصرف می‌کنید.

به عبارت دیگر، سوستانون در واقع همان تستوسترون است. در نتیجه عوارض جانبی یکسان خواهد بود.

بنابراین اگر قبلا از هر استروئید تستوسترون دیگری استفاده کرده‌اید، می‌دانید که با Sustanon 250 چه انتظاری داشته باشید.

سوستانون یک انتخاب محبوب در بین بدنسازان است. اما همه این ترکیب چهارگانه تستوسترون را ترجیح نمی‌دهند و برخی معتقدند که تستوسترون تک استری باعث می‌شود سطح تستوسترون به طور ثابت و بهینه حفظ شود. اما برخی دیگر نیز معتقدند که تزریقات کمتر سوستانون، ارزش استفاده آن را دارد.

عوارض جانبی سوستانون ۲۵۰ چیزی است که شما حتمتا باید بدانید. از جمله اینکه از چه عوارض جانبی خاصی باید آگاه باشید و در صورت بروز چگونه با آنها مقابله کنید.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و مصرف هیچ دارویی را توصیه یا تبلیغ نمی‌کند.

فهرست مطالب عوارض جانبی سوستانون

سوستانون چیست؟

سوستانون یک استروئید منحصر به فرد است زیرا ترکیبی از چهار نوع استر مختلف تستوسترون است. هر چهار مورد دقیقاً دارای همان هورمون تستوسترون هستند، اما به استرهای مختلف متصل شده‌اند.

ساختار شیمیایی سوستانون
ساختار شیمیایی تستوسترون (سوستانون)

شاید از خود بپرسید که این رویکرد چه فایده و مزیتی دارد؟ آیا یک استروئید تستوسترون کافی نیست؟

ایده این است که سوستانون ۲۵۰ هر دو ویژگی زوداثر و دیراثر را با استرهای کندتر و طولانی تر به دست می‌آورد. بنابراین شما سطوح بهینه هورمون تستوسترون را بلافاصله پس از مصرف و البته به صورت پایدار دریافت می‌کنید.

این طرح البته برای مقاصد پزشکی برای درمان تستوسترون پایین در نظر گرفته شده بود. جایی که ترکیب استرهای کوتاه و بلند اجازه می‌دهد فقط یک تزریق در هر سه یا چهار هفته انجام شود. هنگامی که بدنسازان از این استروئید استفاده می‌کنند، تزریقات بیشتر است اما در صورت تمایل می‌تواند تنها یک بار در هفته باشد.

چهار استر مختلف و مقادیر مرتبط با آنها و نیمه عمر تقریبی در Sustanon 250 عبارتند از:

  • تستوسترون فنیل پروپیونات (60 میلی گرم) – 2.7 روز
  • تستوسترون پروپیونات (30 میلی گرم) – 4.5 روز
  • تستوسترون دکانوات (100 میلی گرم) – 6 روز
  • تستوسترون ایزوکاپروات (60 میلی گرم) – 9 روز

نام سوستانون 250 به سادگی از مقدار کل چهار استر ترکیبی گرفته شده است: 250 میلی گرم تستوسترون در هر یک میلی‌لیتر سوستانون.

شما می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج مشابهی را از سوستانون مانند هر استروئید تستوسترون دیگری مشاهده کنید؛ زیرا استرهای متصل به هیچ وجه بر نحوه فعالیت این هورمون تأثیری ندارند و فقط زمان آزاد شدن آن را در بدن کنترل می‌کنند.

سوستانون به سادگی گزینه دیگری را برای استفاده از تستوسترون در اختیار شما قرار می‌دهد که منحصر به فرد بوده و بسیار راحت‌تر از ترکیب جداگانه چندین استر مختلف است.

فلش به سمت پاییندریافت برنامه دوره استروئید و پاکسازی

سوستانون چه کار می‌کند؟

اثرات سوستانون ۲۵۰ با هر استروئید تستوسترون دیگری یکسان است. تنها تفاوت در زمان رها شدن تستوسترون است.

Sustanon 250 به سرعت شروع به کار می‌کند زیرا سریع‌ترین استر آن نیمه عمر بسیار کوتاهی دارد، بنابراین هورمون پس از تزریق به سرعت آزاد می‌شود.

این به شما این مزیت را می‌دهد که بتوانید نتایج قابل توجهی را در اوایل دوره خود مشاهده کنید. اگر این مورد را با استفاده از یک استر آهسته اثر تنها مانند تستوسترون انانتات و یا سایپیونات مقایسه کنیم که می‌تواند سه هفته یا بیشتر طول بکشد تا مزایایی را ارائه دهد، آنوقت مزایای سوستانون مشخص می‌شود.

مزایای و فواید اصلی سوستانون چیست؟

مزایا و فواید سوستانون

در هنگام استفاده از سوستانون می‌توانید به دنبال اثرات و مزایای اصلی زیر باشید:

  • افزایش حجم عضله: با استفاده از Sustanon 250 با رژیم غذایی مناسب و تمرینات سنگین وزنه، انتظار افزایش زیادی در عضلات بدون چربی داشته باشید. شما باید کالری با کیفیت کافی برای حمایت از رشد بافت مصرف کنید، تمرینات مقاومتی باعث چرخه مورد نیاز آسیب و ریکاوری عضلانی می شود که منجر به افزایش عضله می شود. فقط در یک دوره سوستانون شما می توانید تا ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کنید. بخش زیادی از این وزن با یک پاکسازی (pct) درست قابل حفظ خواهد بود. مقداری وزن آب قابل انتظار است اما در صورت اجرای صحیح دوره زیاد نیست.
  • افزایش قدرت: افزایش قدرت یکی از مطلوب‌ترین مزایای سوستانون است. شما می‌توانید وزنه‌های سنگین‌تری بلند کنید و این بدیهی است که در مدت زمان کوتاه‌تری منجر به افزایش حجم عضلانی قابل توجه‌تر می‌شود.
  • ریکاوری بهتر: بازیابی و ترمیم بافت عضلانی در دوره سوستانون تسریع می‌شود. متوجه خواهید شد که این چرخش ریکاوری کوتاه شده است و به شما این امکان را می دهد که عضلات مشابه را به طور منظم و با زمان استراحت کمتر تمرین دهید.
  • استقامت بیشتر: در نقطه‌ای که معمولاً خسته می‌شوید، به شما این امکان را می‌دهد که به تمرینات سخت خود ادامه دهید. این استقامت بیشتر، همراه با قدرت بیشتر، بار دیگر تمرین را به سطوح جدیدی می‌برد و این دستاوردها را تسریع می‌بخشد؛ زیرا شما بیشتر و بیشتر در هر جلسه تمرینی عضلات را به چالش می‌کشید.
  • حفظ عضلات: شما می توانید سوستانون را در یک دوره کات و چربی سوزی صرفا برای حمایت از حفظ بافت عضلانی بدون چربی موجود در حالی که رژیم چربی سوزی کم کالری دارید استفاده کنید. این محافظت ضد کاتابولیک را فراهم می‌کند که به شما کمک می کند عضلات را در دوره کات حفظ کنید.

تمام این مزایای اصلی سوستانون به دلیل افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون است که با سطوح بالاتر تستوسترون همراه با بهبود سنتز پروتئین و حفظ نیتروژن همراه است. حفظ تعادل نیتروژن مثبت برای ماندن در حالت آنابولیک برای ساخت و حفظ عضله بسیار مهم است.

سوستانون همچنین خروجی هورمون آنابولیک قدرتمند IGF-1 را افزایش می‌دهد.

برخلاف برخی از استروئیدهای بسیار محبوب تستوسترون تک استر مانند انانتات و سیپیونات، سوستانون به لطف گنجاندن استرهای زوداثر، فواید قابل توجهی را در هفته اول دوره به ارمغان می‌آورد.

عوارض جانبی کوتاه مدت سوستانون

عوارض جانبی کوتاه مدت سوستانون همان چیزی است که از هر استروئید تستوسترون دیگری انتظار دارید. تفاوت اصلی در اینجا این است که عوارض جانبی با چه سرعتی ممکن است ایجاد شود. در مقایسه با زمانی که شما صرفا از یک ترکیب تستوسترون با استر طولانی مثل انانتات استفاده می‌کنید که مدتی طول می‌کشد تا شروع شود.

با سوستانون، سطوح تستوسترون به سرعت افزایش می‌یابد. کوتاه ترین استر از این چهار، تستوسترون فنیل پروپیونات با نیمه عمر کمتر از سه روز است. این باعث می‌شود که در هفته اول با استفاده از دوزهای بالا، عوارض جانبی احتمالی شروع شود.

مردان اغلب می‌توانند سطوح بسیار بالایی از تستوسترون را تحمل کنند و همیشه عوارض جانبی قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند. اما این یک پاسخ فردی است و هر فردی تجربه خاص خود را خواهد داشت. به خصوص وقتی صحبت از عوارض جانبی مرتبط با آندروژن باشد که به شدت به ژنتیک وابسته است.

عوارض جانبی کوتاه مدت Sustanon تقریباً همیشه ظرف چند هفته پس از قطع استروئید فروکش می‌کند. زمانی که کندترین استر سیستم بدنی را ترک می‌کند.

فلش به سمت پاییندریافت برنامه تمرینی و غذایی بدنسازی

برخی از اثرات مانند ریزش مو می‌تواند دائمی شود. سرکوب تستوسترون را می‌توان با اجرای PCT سریعتر حل کرد.

آکنه، احتباس آب و تغییرات سطح کلسترول در بیشتر موارد باید در زمان مناسب، به صورت خود به خود، فروکش کند.

عوارض جانبی استروژنیک

وقتی سطح هورمون تستوسترون در بدن به شدت افزایش پیدا کند، اتفاقی به نام آروماتاز رخ می‌دهد؛ یعنی هورمون تستوسترون به هورمونی زنانه استروژن تبدیل می‌شود. درست است که سطوح کمی از استروژن برای مردان نیز لازم و ضروری است، اما افزایش بیش از حد استروژن در بدن مردان باعث بروز عوارض جانبی استروژنیک می‌شود.

عوارض جانبی مربوط به استروژن می‌تواند با دوزهای بالای سوستانون ایجاد شود. زیرا فرآیند آروماتاز باعث تبدیل تستوسترون به استروژن می‌شود.

این‌ها انواع عوارض جانبی است که مصرف کنندگان استروئید با آنها آشنا هستند و شامل ژنیکوماستی و احتباس آب می‌شود. اگر احتباس آب شدید باشد، منجر به افزایش فشار خون نیز می‌شود.

اگر شما به طور عادی فشار خون بالایی ندارید، نیازی به نگرانی در مورد افزایش فشار خون در اثر مصرف سوستانون نیست؛ زیرا می‌تواند با اقداماتی مثل مصرف SERM هایی مثل تاموکسیفن یا کلومیفن از احتباس آب و فشار خون جلوگیری کرد.

اما اگر دچار فشار خون بالا هستید یا سابقه آن را دارید، شاید بهتر باشد به طور کلی از مصرف استروئیدها صرف نظر کنید.

رژیم غذایی نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. با کاهش کربوهیدرات‌ها و غذاهای شور به کاهش مایعات و احتباس آب کمک کنید.

واضح است که جلوگیری از احتباس آب، علاوه بر جلوگیری از مشکلات پزشکی مثل فشار خون، به ظاهر بهتر و خشک تر عضلات نیز کمک زیادی می‌کند.

عوارض جانبی آندروژنیک ناشی از سوستانون

با رتبه‌بندی قدرتمند آندروژنی تستوسترون (۱۰۰)، هر مردی با حساسیت ژنتیکی به آندروژن‌ها می‌تواند برخی از عوارض جانبی نامطلوب را در خود ببیند.

در حالی که این احتمال در دوزهای پایین‌تر وجود ندارد، اما هرچه دوز مصرفی را بیشتر کنید، شانس بیشتری برای تجربه یک یا چند مورد از عوارض جانبی آندروژنیک زیر خواهید داشت:

آکنه و چرب شدن پوست

افزایش تولید سبوم می‌تواند منجر به بروز آکنه شود. این می‌تواند نه تنها روی صورت شما باشد، بلکه برخی از مردان در سرتاسر شانه‌ها و پشت و همچنین نواحی دیگر دچار جوش می‌شوند.

تا زمانی که برای اولین بار از سوستانون استفاده نکنید، واقعا میزان این عارضه جانبی را نمی‌دانید. اما اگر در سال‌های نوجوانی خود از آکنه رنج می‌بردید، به احتمال زیاد در طول دوره سوستانون دچار آکنه می‌شوید.

این یکی از آن عوارض جانبی استروئیدی بی ضرر است که با این وجود می‌تواند در مواردی که آکنه شدیدتر می‌شود باعث ناراحتی شخص شود.

ریزش مو

طاسی با الگوی مردانه یک ویژگی ژنتیکی است که برخی از مردان به ارث می برند. اگر پدر یا پدربزرگ شما دچار ریزش مو با الگوی مردانه باشد، خطر زیادی وجود دارد که شما نیز با افزایش سن دچار ریزش مو شوید.

سوستانون می تواند این اثر را خیلی زودتر ایجاد کند. باز هم تکرار می‌کنیم که دوزهای بالاتر این خطر را افزایش می‌دهد.

هنگامی که تستوسترون به DHT (دی هیدرو تستوسترون) تبدیل می شود و سطح DHT بیش از حد افزایش می‌یابد، می‌تواند بر فولیکول‌های مو و الگوهای طبیعی رشد مو تأثیر بگذارد.

فولیکول‌های مو می‌توانند کوچک شوند و باعث ریزش مو شوند. برخی از مصرف کنندگان استروئید که به DHT حساس هستند می‌توانند متوجه شوند که یک مسدود کننده DHT مانند فیناستراید می‌تواند به کاهش شدت ریزش‌مو کمک کند.

رشد موهای زاید بدن

تستوسترون محرک رشد موهای بدن است؛ زیرا مردان در سن بلوغ و فراتر از آن قرار می‌گیرند و سوستانون می‌تواند باعث ادامه آن شود.

مانند تمام اثرات آندروژنی، هر مرد با رشد کمی موی اضافی مشکلی ندارد، اما گاهی اوقات ممکن است رشد بیش از حد موهای زائد باعث ناراحتی فرد شود.

عوارض جانبی سوستانون برای کبد

یکی از بهترین چیزها در مورد تزریق استروئید تستوسترون این است که هیچ استرس و فشاری برای کبد ایجاد نمی‌کند. بنابراین سوستانون تغییری در مقادیر آنزیم کبدی ایجاد نمی‌کند.

سوستانون اغلب در یک استک و دوره ترکیبی استفاده می‌شود و این می‌تواند شامل استروئیدهای خوراکی مضر برای کبد باشد. استروئیدهای خوراکی هنگام مصرف از کبد عبور می‌کنند، در حالی که اکثر داروهای تزریقی اینطور نیستند.

HPTA و عوارض جانبی برای تولید تستوسترون طبیعی بدن (درون زا)

هر استروئید تستوسترونی که استفاده می‌کنید باعث کاهش تولید طبیعی تستوسترون می‌شود. اینکه چقدر این میزان پیش می‌رود به دوز مصرف سوستانون و عوامل سلامت فردی شما بستگی دارد.

این تنها زمانی مشکل ایجاد می‌کند که دوره سوستانون شما تمام شود و طولانی‌ترین استر تستوسترون نیز از بدن خارج شود.

هنگامی که بدن شما تشخیص داد که منبع خارجی تستوسترون دیگر تامین نمی‌شود، دوباره شروع به تولید هورمون می‌کند. اما زمانی که این اتفاق به طور طبیعی انجام شود، خیلی زیاد طول خواهد کشید. در طول این مدت، از علائم تستوسترون پایین رنج خواهید برد.

این مشکل کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین حفظ دستاوردهایی که در طول دوره برای آنها سخت تلاش کرده‌اید را دشوار می‌کند. برای جلوگیری از این عوارض، درمان پس از چرخه (پاکسازی) روند بازیابی عملکرد طبیعی تستوسترون را سرعت می‌بخشد. در این مورد با مربی بدنسازی مشورت کنید.

بهترین داروهای PCT برای استفاده معمولاً در دسته SERMs هستند – کلومیفن سیترات و تاموکسیفن سیترات معمولا به مدت چهار هفته مصرف می‌شوند. و پس از اتمام، عملکرد طبیعی تستوسترون شما باید به سطح طبیعی خود بازگردد.

اگر پاکسازی درستی اجرا نکنید، مطمئنا از تستوسترون پایین رنج خواهید برد. از جمله: از دست دادن عضلات، افزایش چربی، کمبود انرژی، عدم تمرکز، کاهش میل جنسی، مشکلات خواب، افسردگی و …

هر شخص مصرف کننده سوستانون باید برای پاکسازی بعد از دوره برنامه ریزی دقیق و تحت نظر مربی داشته باشد.

ممکن است در پاکسازی به گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) نیز نیاز داشته باشید تا تولید تستوسترون را تحریک کنید.

عوارض جانبی قلبی عروقی

برخی از ترسناک ترین عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک به طور کلی اثرات مربوط به قلب و عروق است. این شامل تغییرات منفی در سطح کلسترول و افزایش فشار خون است.

هنگام استفاده از سوستانون، فشار خون به دو روش افزایش می یابد:

  • وقتی سطح کلسترول شما بالا می‌رود.
  • هنگامی که احتباس آب بیش از حد وجود دارد.

بعید است که سوستانون، کلسترول را به همان سطح شدیدی که برخی استروئیدهای دیگر اثر می‌گذارند، تحت تأثیر قرار دهد، اما ممکن است HDL (کلسترول خوب) کاهش یابد.

هنگامی که از داروهای مهارکننده آروماتاز مثل لتروزول و آریمیدکس برای مبارزه با عوارض جانبی استروژنیک استفاده می‌کنید، این خطر بیشتر می‌شود. در این مورد، ممکن است کلسترول HDL کاهش یابد، در حالی که شما همچنین کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهید.

به همین دلیل، یک SERM به منظور کنترل عوارض جانبی استروژنی توصیه می‌شود، زیرا ثابت نشده که باعث ایجاد مشکلات کلسترول می‌شود.

چه مهارکننده آروماتاز را انتخاب کنید یا از SERM استفاده کنید، یک رژیم غذایی مناسب برای کلسترول در طول دوره سوستانون ۲۵۰ ضروری است. در درجه اول این به معنی داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و کمترین مقدار قند و غذاهای فرآوری شده حاوی چربی های اشباع شده و ترانس است.

تمرینات شما باید شامل تمرینات منظم قلبی عروقی مانند دویدن روی تردمیل نیز باشد.

آیا سوستانون ۲۵۰ یک استروئید ایمن است؟

سوستانون برای استفاده پزشکی جهت درمان کمبود تستوسترون در مردان ایمن تلقی می‌شود. هنگامی که صحبت از استفاده از سوستانون برای اهداف افزایش عملکرد و ورزشی در دوزهای بالا می‌شود، هرگز نمی‌توان آن را کاملا ایمن اعلام کرد.

تستوسترون مطمئنا ایمن‌ترین یا حداقل قابل تحمل‌ترین استروئید برای مردان بدنساز در نظر گرفته می‌شود. فقط به این دلیل که شما از هورمونی استفاده می‌کنید که بدن شما به طور طبیعی تولید می‌کند – البته با دوزهای بسیار بالاتر از حالت طبیعی مصرف می‌کنید.

خطرات اصلی که باید در مورد سوستانون، احتیاط کرد، احتمال تأثیرگذاری بر کلسترول، فشار خون و در نتیجه ایجاد فشار برای سیستم قلبی عروقی است.

همچنین خطرات کلی همه استروئیدهای تزریقی وجود دارد: باید مطمئن شوید که سوستانون با کیفیت بالا را خریداری می‌کنید که در آزمایشگاه‌های غیربهداشتی ساخته نشده است. تقلبی یا بی کیفیت بودن استروئید می‌تواند یک خطر واقعی باشد.

بنابراین، در حالی که هیچ استروئید آنابولیک را نمی‌توان زمانی که از آنها در دوزهای بالا برای بدنسازی استفاده می‌کنیم ایمن در نظر گرفت، سوستانون و تستوسترون به طور کلی به عنوان کم خطرترین استروئیدها در نظر گرفته می‌شوند.

سول های رایج در مورد عوارض جانبی سوستانون

بعد از قطع مصرف سوستانون چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که مصرف سوستانون را متوقف می‌کنید طولانی‌ترین استر آن به آرامی سیستم بدن را ترک می‌کند و پس از چند هفته اثرات آنابولیک استروئید به پایان می‌رسد.
سطح تستوسترون طبیعی شما احتمالا بسیار پایین خواهد بود، بنابراین پاکسازی (PCT) برای تحریک تولید طبیعی تستوسترون و جلوگیری از عوارض جانبی مربوط به تستوسترون پایین ضروری است.

سوستانون باید هر چند وقت تزریق شود؟

اکثر بدنسازان سوستانون را دو بار در هفته تزریق می‌کنند و دوز هفتگی را به دو نوبت تقسیم می‌کنند.
این استروئید به عنوان یک تزریق دردناک برای برخی از کاربران شناخته شده است، بنابراین تزریق مقدار کمتری در هر نوبت می‌تواند به کاهش ناراحتی محل تزریق کمک کند.
برخی از کاربران دوست دارند سه بار در هفته تزریق کنند، و برخی دیگر به دلیل این واقعیت که کوتاه ترین استر نیمه عمر کمتر از سه روز دارد، آن را یک روز در میان انجام می‌دهند.

آیا سوستانون ۲۵۰ برای مبتدی‌ها مناسب است؟

سوستانون ۲۵۰ ایده آل ترین استروئید تستوسترون برای مبتدیان نیست زیرا نیمه عمر متفاوت چهار استر می‌تواند تعیین سطح تستوسترون در خون را دشوار کند.
با وجود این، بسیاری از مبتدیان از آن استفاده می‌کنند و از اثرات استرهای متعدد و داشتن گزینه‌ای برای تزریق یک بار در هفته در صورت تمایل لذت می‌برند.

عوارض جانبی سوستانون چیست؟

عوارض جانبی احتمالی سوستانون مانند سایر استروئیدهای تستوسترون است: احتباس آب، ژنیکوماستی، فشار خون بالا، سرکوب تستوسترون، ریزش مو و آکنه.
دوزهای بالاتر خطر ابتلا به این عوارض جانبی را افزایش می دهد و ژنتیک نقش مهمی در بروز آکنه یا ریزش مو دارد.

آیا سوستانون همان تستوسترون است؟

بله، سوستانون مانند هر استروئید تستوسترون دیگری است. شما فواید مشابه و همچنین عوارض جانبی مشابهی را دریافت می‌کنید. تنها تفاوت این است که حاوی چهار استر مختلف تستوسترون در یک دارو است که هر کدام نیمه عمر متفاوتی دارند و در صورت تمایل امکان تزریق کمتر را فراهم می‌کند.

جمع بندی و سخن پایانی در مورد عوارض جانبی سوستانون

سوستانون ۲۵۰ یک استروئید موثر است. ما این را می‌دانیم زیرا می‌دانیم که تستوسترون هر کاری را که از آن انتظار دارید انجام می‌دهد و این کار را بدون برخی از عوارض جانبی واقعا شدید که برخی از استروئیدهای دیگر ایجاد می‌کنند انجام می‌دهد.

اما این بدان معنا نیست که سوستانون کاملا بدون خطر است. برای به دست آوردن نتایجی که بیشتر ما بدنسازان آن را می‌خواهیم، باید به طور مداوم از آن در دوزهای بالاتر استفاده کنیم – بسیار بالاتر از بیماران در شرایط پزشکی.

تزریق‌ها نیز در بین استروئیدها دردناک‌تر هستند و انجام این کار دو یا سه بار در هفته به مدت ۸ الی ۱۲ هفته به چیزی تبدیل شده است که شاید از آن بترسیم.

اگر شما تصمیم به اجرای دوره استروئید دارید، نباید این کار را خودسرانه انجام دهید؛ اجرای خودسرانه دوره استروئید نه‌تنها نتایج مثبتی ندارد، بلکه باعث عوارض جانبی مختلفی نیز می‌شود. توصیه می‌کنم برای اجرای دوره استروئید و پاکسازی اصولی، از مربی بدنسازی کمک بگیرید.

این مطلب رو برای دوستات بفرست

درباره نویسنده

حسین مردعلی

حسین مردعلی

(مربی بدنسازی و مدیر وب‌سایت فیتنسیا)

من عاشق دنیای بدنسازی و فیتنس هستم. هدفم از تأسیس وب‌سایت فیتنسیا افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و تلاش می‌کنم به ورزشکاران کمک کنم تا با علم بیشتر، در مسیر درست حرکت کنند.

source

توسط varzeshikhabari