در این نوشته به بررسی کاربرد و نحوه مصرف قرص اکساندرولون در بدنسازی و همچنین عوارض جانبی احتمالی آن پرداخته‌ایم.

اکساندرولون ( یا همان آناوار) یکی از استروئیدهای قرصی است که در بدنسازی برای دوره های افزایش حجم و همچنین چربی سوزی و کات به کار می‌رود. در این نوشته با جنبه‌های مختلف قرص اکساندرولون در بدنسازی آشنا خواهیم شد. با فیتنسیا همراه باشید.

اگر فقط کمی در مورد استروئیدهای آنابولیک در بدنسازی خوانده باشید، قطعا نام اکساندرولون را شنیده‌اید. قرص اکساندرولون یکی از استروئیدهای ملایم است که عوارض جانبی محدود و کمی دارد؛ در نتیجه در فهرست استروئیدهای کم خطر قرار می‌گیرد.

این نوشته فقط برای افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و مصرف هیچ دارویی را توصیه یا تبلیغ نمی‌کند.

قرص اکساندرولون چیست؟

این استروئید قرصی که با نام اکساندرولون و همچنین آناوار شناخته می‌شود، فرم مصنوعی تستوسترون است. اما طوری مهندسی شده است که نسبت آنابولیک بالاتر به آندروژن کمتری را ارائه دهد. این یعنی چه؟ به خواندن مقاله ادامه دهید تا متوجه شوید!

آنابولیک به رشد بافت عضلانی اشاره دارد در حالی که آندروژنیک برای سنجش میزان ریسک عوارض جانبی است. به عبارت دیگر، اکساندرولون بسیار محبوب شده است. چون گفته می‌شود با نگرانی کمتری در مورد فشار و استرس به اندام‌های بدن شما، عضلات بیشتری را تقویت می‌کند.

آیا واقعا همینطور است؟ در حقیقت، اکساندرولون ممکن است نتایج عالی داشته باشد، اما همچنان باید در مورد عوارض جانبی احتمالی آن آگاه باشید.

بیایید نگاهی به تاریخچه قرص اکساندرولون در بدنسازی، نحوه عملکرد آن، دوزهای مصرف اکساندرولون و عوارض جانبی اکساندرولون بیندازیم.

تاریخچه و علم پشت اکساندرولون

اکساندرولون تاریخچه مناسب و خوبی دارد. پزشکان مشاهده کردند که چگونه برخی از بیماری ها مانند هپاتیت و سندرم ترنر بدن افراد را تخریب می‌کنند و آنها را به پوست و استخوان تبدیل می‌کنند. آنها راهی برای درمان این بیماری‌های کاتابولیک (عضله سوز) می‌خواستند که از دست دادن بافت عضلانی بیماران را کنترل کند. اکساندرولون اینگونه متولد شد!

در ابتدا، اکساندرولون برای کمک به حفظ توده عضلانی در برابر فرآیندهای کاتابولیک استفاده می‌شد، اما محققان در نهایت دریافتند که این روشی عالی برای بازیابی وزن پس از جراحی، پس از یک آسیب تروماتیک، یا پس از یک عفونت سرسخت است.

دو مکانیسم اصلی پشت اکساندرولون توانایی آن برای افزایش یک محیط آنابولیک یا رشد عضلانی در حالی که باعث حفظ نیتروژن، به ویژه در بافت عضلانی می شود، است. مطمئناً چیز بدی نیست که اکساندرولون می‌تواند به بازیابی یا افزایش اشتهای شما نیز کمک کند.

مطالعات و تحقیقات علمی در مورد قرص اکساندرولون

همه اینها عالی به نظر می‌رسد. اما آیا مطالعاتی روی این استروئید ساخته دست بشر انجام شده است؟ قطعا بله.

در یک مطالعه روی مردان جوان، محققان می‌خواستند ببینند که آیا اکساندرولون می‌تواند سنتز خالص پروتئین و انتقال اسیدهای آمینه عضله‌ساز را در بافت عضله افزایش دهد یا خیر. این تیم تایید کرد که دوز کوتاه مدت تنها پنج روز برای افزایش قابل توجه سنتز پروتئین و انتقال اسید آمینه کافی است. که هر دو فرآیندهای ضروری در عضله سازی هستند.

در مطالعه دیگری که شامل مردان مسن بود، نتایج مشابهی در مورد افراد با افزایش سطح سنتز پروتئین، بافت عضلانی بدون چربی و کاهش چربی مشاهده شد. نکته مهم این است که بخشی از عضلات آنها ۱۲ هفته پس از قطع مصرف اکساندرولون از بین رفت. اما آنها توانستند نسبتا بدون چربی بمانند.

اگرچه قرص اکساندرولون هرگز با هدف تقویت مغز و ذهن طراحی نشده است، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که اکساندرولون ممکن است بهبود فعالیت مغز کمک کند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که اکساندرولون قادر به بازیابی و افزایش سطح میلین، لایه محافظتی مغز در بزرگراه الکتریکی پیام‌رسان‌های سلولی است. به عبارت دیگر، یک خبر عالی برای سلول‌های مغز.

قرص اکساندرولون در بدنسازی

بیایید ببینیم: گفتیم این استروئید در پزشکی برای کمک به افزایش عضلات کاربرد دارد. پس اصلا جای تعجب نیست که قرص اکساندرولون در بدنسازی محبوب شود!

فلش به سمت پاییندریافت برنامه دوره استروئید و پاکسازی

مدت زیادی از ورود اکساندرولون به بازار پزشکی نگذشته بود که در دهه 1980 در باشگاه های بدنسازی در سراسر ایالات متحده آمریکا ظاهر شد. با توجه به خواص آندروژنیک کم و مزایای آنابولیک بالا، این یک انتخاب محبوب برای کسانی بود که می‌خواستند به کمک استروئید به حجم عضلانی بیشتر و درصد چربی کمتر دست یابند.

علیرغم تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب برای عضله سازی حدود چهل سال پیش، قرص اکساندرولون هنوز هم یکی از استروئیدهای رایج در بدنسازی است.

قرص اکساندرولون یا آناوار؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که قرص اکساندرولون برای بدنسازی بهتر است یا آناوار؟ این سوال به طور کلی غلط و بی پایه است. زیرا اکساندرولون و آناوار در واقع یک چیز هستند.

اکساندرولون نام علمی این استروئید است. آناوار نیز نام تجاری آن می‌باشد.

پس به طور کلی این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند و فقط دو نام متفاوت برای یک استروئید آنابولیک هستند.

دوز، بهترین استک‌ها و دوره مصرف قرص اکساندرولون در بدنسازی

حالا می‌رسیم به بحث دوز مصرف اکساندرولون. دوز مناسب اکساندرولون چقدر است؟ در اینجا دوزها، بهترین استک ها و دوره های رایج مورد استفاده برای اکساندرولون آورده شده است. اما من اجرای عملی آن‌ها را توصیه نمی‌کنم. چون دوره استروئید و پاکسازی باید به طور دقیق براساس شرایط بدنی و اهداف شما تنظیم شود. در این مورد از مربی کمک بگیرید.

دوز مصرف اکساندرولون

دوز مصرف با توجه به تجربه و سطح ورزشکار، وزن بدن و اهداف، مقدار دوز مصرف اکساندرولون متفاوت خواهد بود:

  • مردان: 30 تا 80 میلی گرم در روز
  • زنان: 5 تا 15 میلی گرم در روز

ما دوزهای بالای 100 میلی گرم در روز برای مردان و 20 میلی گرم در روز برای زنان را مشاهده کرده‌ایم، اما این خیلی رایج نیست. هر چه دوز بالاتر باشد، احتمال بیشتری دارد که با عوارض جانبی اکساندرولون و مشکلات سلامتی مواجه شوید.

نیمه عمر اکساندرولون 8 تا 10 ساعت است، بنابراین دوز روزانه باید به دو وعده تقسیم شود. به عنوان مثال، اگر 30 میلی گرم در روز مصرف می کنید، 15 میلی گرم در صبح و 15 میلی گرم در عصر مصرف کنید.

دوره مصرف قرص اکساندرولون

یک دوره معمولی اکساندرولون شش هفته طول می‌کشد. پس از آن درمان پس از چرخه (پاکسازی)، راهکاری است که برای معکوس کردن آسیب کبدی و بازگشت ترشح تستوسترون به حالت طبیعی، استفاده می‌شود.

به خاطر داشته باشید که حتی بهترین روش‌های درمانی پس از دوره (PCT) تنها زمانی موثر خواهند بود که خود دوره مصرف استروئید صحیح و اصولی اجرا شده باشد.

فلش به سمت پاییندریافت برنامه تمرینی و غذایی بدنسازی

بهترین دوره های ترکیبی (استک) اکساندرولون

به طور کلی اکساندرولون می‌تواند با تقریبا تمام استروئیدهای آنابولیک و با هر هدفی به خوبی ترکیب شود. اما دو نمونه از دوره‌هایی که بیشتر رایج هستند، دوره ترکیبی اکساندرولون و تستوسترون و همچنین دوره اکساندرولون و وینسترول است. (ما دوره دوم را خیلی توصیه نمی‌کنیم؛ به دلیل سمیت کبدی بیشتر به دلیل مصرف همزمان این دو استروئید).

نکته مهم: مصرف داروهای کنترل عوارض جانبی در طول دوره مصرف قرص اکساندرولون مهم و ضروری است. به ویژه داروهای محافظت از کبد مثل لیو۵۲.

دوره قرص اکساندرولون و تستوسترون انانتات

  • هفته ۱ تا ۶
    • تست انانتات: ۳۰۰ میلی‌گرم/هفته
    • قرص اکساندرولون: ۳۰ میلی‌گرم/روز

دوره اکساندرولون با وینسترول قرصی

دقت کنید اگر شما دچار هرگونه سابقه مشکلات کبدی هستید، به هیچ وجه این دوره برای شما مناسب نیست.

  • هفته ۱ تا ۶
    • اکساندرولون: ۳۰ میلی‌گرم/روز
    • وینسترول قرصی: ۵۰-۴۰ میلی‌گرم/روز

نتایج و فواید مصرف قرص اکساندرولون

سه نتیجه و فایده اصلی وجود دارد که بدنسازان با مصرف قرص اکساندرولون مشاهده می‌کنند. این‌ها عبارتند از:

  • رشد عضلانی: این یک امر قطعی و مشخص است. اکساندرولون به طور خاص تحلیل عضله را کاهش می‌دهد تا مقدار بیشتری عضله سازی کنید. دلیل اصلی مصرف قرص اکساندرولون (آناوار) ساخت توده عضلانی بیشتر است.
  • عضلات خشک و کات: اکساندرولون در طول فصل کات و چربی سوزی، بسیار محبوب است؛ زیرا در دوزهای پایین، بدون ظاهر پف کرده، سایز عضلات را به صورت خشک افزایش می‌دهد.
  • چربی سوزی: در ادامه با نکته بالا، دلیل دیگری که اکساندرولون در فصل کات مصرف می‌شود، به دلیل توانایی آن در کاهش چربی است. همانطور که در توضیحات بالا گفتیم، افراد پس از استفاده از اکساندرولون وزن خود را کاهش دادند و ظاهر بدون چربی بدن را حفظ کردند.

عوارض جانبی قرص اکساندرولون چیست؟

مانند تمام استروئیدهای آنابولیک، بدن شما هنگام مصرف اکساندرولون در معرض ریسک عوارض جانبی قرار دارد. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید ریسک عوارض و شدت آن هم بیشتر خواهد شد. شایع ترین عوارض جانبی اکساندرولون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آکنه و جوش
  • فشار به کبد
  • کاهش میل جنسی
  • ژنیکوماستی
  • پرخاشگری
  • بیخوابی
  • سرکوب تستوسترون طبیعی بدن
  • کاهش سطح کلسترول و ریسک مشکلات قلبی عروقی

توصیه میکنم در مورد عوارض جانبی قرص اکساندرولون بیشتر بخوانید.

نتیجه گیری و جمع بندی

اگر هدف شما افزایش توده عضلانی است، وسوسه انگیز است که قرص اکساندرولون را امتحان کنید؛ زیرا به معنای واقعی کلمه برای عضلات ساخته شده است. با این حال، مصرف خودسرانه این استروئید به هیچ وجه کار درستی نیست؛ زیرا نه تنها نتایج مثبت نخواهد داشت، بلکه عوارض جانبی مختلفی هم دارد. به همین دلیل توصیه میکنم برای کسب اطلاع در مورد نحوه درست و اصولی مصرف قرص اکساندرولون در بدنسازی با مربی مشورت کنید.

همچنین توصیه میکنم مقاله‌های زیر را نیز بخوانید:

این مطلب رو برای دوستات بفرست

درباره نویسنده

حسین مردعلی

حسین مردعلی

(مربی بدنسازی و مدیر وب‌سایت فیتنسیا)

من عاشق دنیای بدنسازی و فیتنس هستم. هدفم از تأسیس وب‌سایت فیتنسیا افزایش آگاهی ورزشکاران بوده و تلاش می‌کنم به ورزشکاران کمک کنم تا با علم بیشتر، در مسیر درست حرکت کنند.

source

توسط varzeshikhabari