به گزارش تجارتنیوز، امیر تجلینیا با بیان اینکه آموزش و پرورش 2 برنامه در زمینه مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی دانشآموزان تدوین کرده است اظهار داشت: برنامه اول در زمینه پیشگیری شامل ایجاد فضاهای شادابی و نشاط در مدارس، تحرک و فعالیتهای پرورشی و آموزشهای مهارتهای خود مراقبتی مانند کنترل هیجان و خشم است.
وی با اشاره به پیشگیری سطح 2 گفت: در این زمینه غربالگری دانشآموزان در سامانه نماد انجام میشود و دانشآموزانی که نیازمند ارائه خدمات راهنمایی مشاوره تشخیص داده شوند از طریق مشاوران در مدارس و دیگر مراکز مشاورهای آموزش و پرورش خدمات لازم دریافت میکنند.
مدیرکل امور تربیتی، مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به مدارس زیرپوشش طرح نماد پرداخت و بیان کرد: امسال 6 پایه تحصیلی تمام مدارس در حوزه غربالگری در ارائه خدمات راهنمایی مشاوره فعالیت میشود.
تجلینیا ادامه داد: در مقطع ابتدایی پایههای دوم، سوم و پنجم، مقطع متوسطه اول پایههای هفتم و هشتم و متوسطه دوم پایه دهم مورد غربالگری قرار میگیرند و دانشآموزی که نیازمند دریافت خدمات راهنمایی مشاورهای هستند پس از دریافت این خدمات، تحت پوشش فعالیتهای درمانی، خدمات غذایی و یا حمایتی در قالب طرح نماد قرار خواهند گرفت.
آسیبهای اجتماعی در مدارس تولید نمیشود
وی با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی در مدارس تولید نمیشود تصریح کرد: در بیرون این آسیبها تولید میشود ولی محل بروز و ظهور این آسیبها مدارس است.
مدیرکل امور تربیتی، مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست بار مراقبتها در برابر آسیبهای اجتماعی بر دوش بکشد اضافه کرد: در این راستا در برنامه نماد شرکایی در 14 دستگاه مانند وزارت بهداشت، کمیته امداد، بهزیستی و دیگر مجموعهها است که خدمات لازم بر اساس سند ملی ائتلاف نظام مراقبتی به دانشآموزان ارائه میکنند.
تجلینیا، آثار برنامه نماد در جامعه دانشآموزی را برشمرد و با اشاره به اینکه ویروس کرونا بر روان افراد جامعه و دانشآموزان اثرگذار بوده است خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا در کل جهان، مشکلات حوزه روانشناختی و آسیبهای اجتماعی در جامعه دانشآموزی سراسر جهان افزایش یافته است.
وی فعالیت هدایت تحصیلی دانشآموزان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برای هدایت تحصیلی دانشآموزان اقدامات خوبی بر مبنای آسیبشناسی در سال تحصیلی گذشته انجام شده و بر اساسی نتایج ارزیابی بین 190 هزار دانشآموز نشان میدهد که این دانشآموزان از فعالیت هدایت تحصیلی راضی هستند.
مدیرکل امور تربیتی، مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: آنچه در شان توسعه و آینده کشور است باید به سمت هدایت تحصیلی فرایندی حرکت کرد.
تجلینیا با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری تغییرات زیادی در هدایت تحصیلی دانشآموزان ندارد گفت: با توجه به اینکه سال تحصیلی گذشته تغییراتی در هدایتهای تحصیلی دانشآموزان ایجاد و یک کارگروه برای فرایندی کردن هدایت تحصیلی تشکیل شده است.
وی از کاهش تعداد دانشآموزان شاخه نظری خبر داد و اضافه کرد: امسال هدفگذاری برای کاهش تحصیل دانشآموزان در شاخه نظری و جهتدهی به سمت شاخه فنی و حرفهای بود که در این راستا موفق عمل شد و 4 درصد از ورود دانش آموزان به شاخه های نظری کاهش یافت و شاهد افزایش ثبتنام و استقبال دانشآموزان در حوزه هنرستانهای فنی و حرفهای بودیم.
مدیرکل امور تربیتی، مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: ثبتنام دانشآموزان در رشتههای تجربی و انسانی بر اساس هدفگذاری کاهش و در رشته ریاضی افزایش یافت و در مجموع درصد کمتری دانشآموزان وارد شاخههای نظری شدند و جهتدهی به سمت رشتههای فنی و حرفهای افزایش داشته است.
منبع: تسنیم
source