اقتصاد کشاورزی باید صنعتی و تجاری شود

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم تا اقتصاد کشاورزی ما که امروز معیشت‌‎محور است، به کشاورزی صنعتی و تجاری تبدیل شود.

علیرضا عباسی امروز ۱۸ آبان‌ماه، در همایش و گردهمایی کشاورزان در قالب طرح تحول کشاورزی استان که در مجتمع آیه‌های مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی جزء موارد اصلی کشور است که باید به جد به این موضوع توجه داشته باشیم، همچنین باید به فراهم کردن غذا، سلامت و پایداری توجه داشت.

وی افزود: گاهی در برخی سطوح کوتاهی می‌شود که آینده کشور ما را با خطر مواجه می‌کند. باید در امنیت غذایی به این موضوع توجه داشته باشیم که محدودیت‌هایی در حوزه منابع آبی، خاکی و نیروی انسانی در کشور وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه امروز سن کشاورزان ما بالای ۵۵ سال است، عنوان کرد: در دانشگاه نیروی انسانی تربیت می‌کنیم اما در عرصه کشاورزی فعالیت زیادی ندارند. باید بستری فراهم کنیم تا عرصه برای نیروی انسانی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تربیت کردیم، فراهم شود. در این صورت می‌توانید دانش را به مزرعه منتقل کنیم و بهره‌وری را افزایش دهیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در برنامه هفتم تلاش کردیم تکالیفی را برای وزارت جهاد کشاورزی تعریف کنیم تا خلاء عملکردی برطرف شود و بهره‌وری در حوزه کشاورزی افرایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم تا اقتصاد کشاورزی ما که امروز معیشت‌‎محور است، به کشاورزی صنعتی و تجاری تبدیل شود. برای این کار راه اول افزایش بهره‌وری و پر کردن خلاء عملکرد و دوم ارزش افزوده‌ای است که باید از محصول کشاورزی به دست بیاوریم.

عباسی گفت: روستاهای ما در حال خالی شدن بوده و به خوابگاه تبدیل می‌شود؛ زیرا اقتصاد پایداری برای بخش روستایی و کشاورزی فراهم نکردیم. در مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان را مصوب کردیم که یکی از قوانین مترقی کشور است و می‌تواند یکی از ضعف‌های ما در حوزه کشاورزی را پوشش دهد. بخش کشاورزی ما در مجموعه‌های دانش‌بنیان عقب است که هدف‌گذاری شده تا به این حوزه پرداخته شود.

انتهای پیام

source