ویجیاتو: بهترین فیلم ها برای کودکان که باید تا قبل از ۱۰ سالگی تماشا کنند

از فیلم‌های قدیمی طلایی تا کلاسیک‌های قرن بیست و یکمی، در این مطلب از ویجیاتو فهرست جذاب ما از بهترین فیلم های کودکان که بچه‌ها باید قبل از رسیدن به ۱۰ سالگی ببینند را مشاهده خواهید کرد. این فهرست شامل برخی از بهترین فیلم‌های کودکانه در تمام دوران سینما است.

پیدا کردن فیلم‌های عالی برای کودکان کار آسانی نیست. اینطور نیست که تعداد زیادی فیلم برای کودکان وجود نداشته باشد، درست برعکس. در واقع، کمیت بخشی از مشکل است. اما پیدا کردن یا به خاطر سپردن کیفیت واقعی چیزی است که یافتن فیلم‌های کودکانه عالی را دشوارتر می‌کند. در واقع انبار کاه در حال رشد است و سوزن‌ها بهتر در آن پنهان می‌شوند. بنابراین، پاپ کورن بردارید، و نور را کم کنید، در اینجا بهترین فیلم‌های کودکانه در تمام تاریخ سینما آورده شده است.

The Wizard of Oz

کارگردان ویکتور فلمینگ
بازیگران جودی گارلند، فرانک مورگان، برت لار، جک هالی
سال انتشار 1939
امتیاز IMDb 8.1

شاید عجیب به نظر برسد که ما با یک فیلم بسیار معروف که نزدیک به 90 سال قدمت دارد، فهرست را شروع کردیم. ولی باید قبول کرد همه چیز سینمای کودک از جادوگر شهر اوز می‌آید. دمپایی‌های قرمز یاقوتی، میمون‌های پرنده، آهنگ‌های جذاب، و انتقال نفس گیر از دنیای سیاه و سفید به رنگی، جادوگر شهر اوز داستانی جاودانه است که برای سال‌ها الهام بخش کودک شما خواهد بود. هیچ کس واقعاً از جادوگر شهر اوز متنفر نیست، چرا که روح این اثر چیزی فراتر از ماندگار است.

اما، از بسیاری جهات، تمام فرهنگ پاپ سینمای کودک حول محور جادوگر شهر اوز می‌چرخد. ساختار داستانی این فیلم ترس منطقی از آب و هوای شدید را به کودکان القا می‌کند، و شاید بهتر از همه، به بچه‌ها یاد می‌دهد که به شخصیت‌های معتبری که پاسخ‌های مستقیم و محکم نمی‌دهند بی اعتماد شوند. از اساس این فیلم یک اثر آموزنده برای تمام کودکان است.

Paddington

کارگردان پل کینگ
بازیگران  هوگو بونوویل، سالی هاوکینز، نیکول کیدمن و جیم برودبنت
سال انتشار 2014
امتیاز IMDb 7.3

پدینگتون به عنوان اولین فیلم لایو اکشن که بر اساس کتاب‌های محبوبی به همین نام ساخته شده است، می‌تواند برای کودکان جالب و هیجان‌انگیز باشد؛ خب شاید بپرسید چرا؟ پاسخ در دل داستان جذاب آن است که نیکول کیدمن نقش یک تاکسیدرمیست شیطانی را بازی می‌کند که با یک تفنگ صدا خفه کن که دارت‌های سمی پرتاب می‌کند به مردم و حیوانات شلیک می‌کند. هدف او این است که پدینگتون را به مجموعه حیوانات خود اضافه کند، و صادقانه بگویم، کیدمن این نقش را شاید بهتر از هر شرور فرنچایز جیمزباند به نمایش می‌گذارد.

بقیه بازیگران به همان اندازه شگفت‌انگیز هستند، از جمله هیو بونویل و سالی هاوکینز. بن ویشاو نیز صدای پدینگتون دوست داشتنی را می‌سازد. اگرچه Paddington 2 فیلم بهتری است، اما باید داستان را از اینجا شروع کنید. و اگر پدینگتون اولین فیلم «لایو اکشن» فرزندتان است، بدانید نمایش این فیلم کار درستی است. این فیلم کودک شما را به معنای واقعی کلمه برای هر فیلم اکشن به لذت بخش ترین شکل ممکن آماده می‌کند.

Paddington 2 

کارگردان پل کینگ
بازیگران  هوگو بونوویل، سالی هاوکینز، هیو گرانت و برندن گلیسون
سال انتشار 2017
امتیاز IMDb 7.8

پدینگتون جذاب، سرگرم‌کننده، خنده‌دار و لذت‌بخش است و «پدینگتون ۲» حتی بهتر است. قسمت دوم پدینگتون به نسبت فیلم اول فانتزی‌‌تر و به دور از فضای ترسناک است. کمتر ترسناک بودن چیز خوبی است، زیرا نیکول کیدمن بچه‌های کوچکی را که فیلم اول را دیدند وحشت زده کرد.

در قسمت دوم، خرس بریتانیایی مورد علاقه کودکان و البته موجودی فوق‌العاده مودب (با صداپیشگی بن ویشاو) به دنبال یافتن هدیه تولد ۱۰۰ سالگی عالی برای خاله لوسی خود است. این اتفاق منجر به ماجراهای تماشایی و خنده‌های فراوان و انبوهی از محبت‌های برآمده از شخصیت پدینگتون می‌شود.

My Neighbor Totoro

کارگردان هایائو میازاکی
بازیگران چیکا ساکاموتو، هیتوشی تاکاگی، نوریکو هیداکا
سال انتشار 1988
امتیاز IMDb 8.1

یکی دیگر از شاهکارهای هایائو میازاکی، این فیلم خانوادگی مناسب برای تمام سنین است. دو دختر قهرمان در دهه 1950 ژاپن به حومه شهر نقل مکان می‌کنند و با موجود جادویی، توتورو، دوست می‌شوند که در هنگام بروز مشکلی در رابطه با مادرشان که با یک بیماری طولانی مدت دست به گریبان است، به آنها کمک می کند. فیلم‌های دیزنی ممکن است جادویی باشند، اما فیلم‌های هایائو میازاکی (استودیو جیبلی) ترفندهای جادویی انجام می‌دهند که برای همیشه در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند.

برای مثال جادوی «همسایه من توتورو» از آن سرچشمه می‌گیرد که میازاکی داستانی جذاب را قانع‌کننده از چشم یک کودک خردسال به نام مِی روایت می‌کند. به این ترتیب، یک طرح در ظاهر غم انگیز، تصورات شاد و بی گناه کودکی به نام مِی را روشن می‌کند. نتیجه یک فیلم هیجان‌انگیز است، پر از موجودات رنگارنگ عجیب و یک موجود پرنده پشمالو گرد که به بزرگی یک خانه بزرگ می‌شود و البته حمایت‌کننده‌ترین دوستی که یک بچه در حال مبارزه می‌تواند داشتن آن را بخواهد.

Ratatouille

کارگردان برد بِرد
بازیگران پتن اسوالت، لو رومانو، ایان هولم، جنین گرافلو، پیتر اوتول
سال انتشار 2007
امتیاز IMDb 8.1

بچه‌ها عاشق این داستان زیبا در مورد یک موش فرانسوی هستند که می‌خواهد یک سرآشپز باشد. برَد بِرد چند تا از بهترین فیلم‌های کودکانه ساخته شده در تاریخ سینما را تولید کرده است. یکی از آن‌ها راتاتویی یا همان موش سرآشپز است. در یک داستان شیرین و جالب، رمی یک موش صحرایی پاریسی است که رویای تبدیل شدن به یک سرآشپز لذیذ را دارد و او قادر به تحقق بخشیدن به آن است.

در دل داستان این اثر آرزوهای رمی با کمک یک انسان به بار می‌نشیند. در این انیمیشن پیتر اوتول صدای آنتون اگو، منتقدی ترسناک با قلمی بی‌رحمانه اما رگه‌ای از همدلی و درک است که می‌توان آن را هسته عمیق روایت این اثر دانست. اما بر اساس سنت پیکسار، راتاتویی بامزه و زیباست، اما همچنین عمیقاً تکان دهنده و به طرز شگفت انگیزی دارای پهنای عمیق احساسی است. و اگر خوش شانس باشید، یک یا دو چیز در مورد غذا به شما یاد می‌دهد.

The Incredibles

کارگردان برد بِرد
بازیگران کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، سارا واول، اسپنسر فاکس، جیسون لی، ساموئل ال. جکسون  
سال انتشار 2004
امتیاز IMDb 8

خانواده ابرقهرمانی پیکسار. چه چیز دیگری می توانیم بگوییم؟ این فیلم انیمیشنی دیدنی به سادگی برای یک شب سینمایی با مادر، پدر، خواهر و برادر ساخته شده است. بارها شنیده‌اید که دنیای سینمایی مارول در حال ساخت یک فیلم با محوریت چهار شگفت‌انگیز است، اما راستش را بخواهید، پیکسار قبلاً بهترین فیلم چهار شگفت‌انگیز را ساخته است، حتی اگر از نظر فنی شامل اولین خانواده ابرقهرمانی مارول نباشد.

بچه‌های کوچک‌تر ممکن است با شخصیت داش، یک بچه سریع، سرسخت و بازیگوش همذات پنداری کنند، و نوجوانان ممکن است با ویولت که همیشه نامرئی است، ارتباط پیدا کنند. والدین بچه‌ها نیز احتمالاً جنبه‌هایی از خود را در آقای شگفت‌انگیز و الاستی‌گرل می‌بینند که در روابط خود و خواسته‌های شخصی‌شان پیش می‌روند. با این حال، مهمتر از همه، انیمیشن شگفت‌انگیزان درباره نحوه کار این چهار نفز (و جک جک) به عنوان یک خانواده است.

Honey, I Shrunk the Kids

کارگردان جو جانستون
بازیگران ریک مورانیس، مت فروئر، مارشا استراسمن، کریستین سادرلند 
سال انتشار 1989
امتیاز IMDb 6.4

جو جانستون زمانی که اولین کارگردانی خود را در سال 1989 با فیلم «عزیزم، بچه‌ها را کوچک کردم» انجام داد، به دلیل کار با جلوه‌های ویژه بر روی «مهاجمان صندوق گمشده» برنده جایزه اسکار شده بود و به دلیل کمک به خلق ظاهر نمادین جنگ ستارگان، از اساس یک افسانه بود. پس تولید اولین فیلم او در مقام کارگردان نیز تبدیل به یک اثر کلاسیک ماندگار شد.

این بلاک باستر غافلگیرکننده، معصومیت کودکانه آثار دیزنی را با داستان جذاب یک پروفسور درگیر با فناوری پیشرفته و جدیدترین جلوه‌های ویژه آن زمان سینما ترکیب کرد. در داستان این فیلم یک پدر دانشمند به طور تصادفی فرزندان خود را کوچک می‌کند و باید خانواده خود را از له شدن مانند حشرات نجات دهد. «عزیزم، بچه‌ها را کوچک کردم» بدون شک باد برای کودکان نمایش داده شود تا بتوانند نتیجه رفاقت و کار گروهی را یاد بگیرند.

کارگردان استیون اپسیلبرگ
بازیگران هنری توماس، دی والاس، رابرت مک‌ناتن، درو بریمور 
سال انتشار 1982
امتیاز IMDb 7.9

جای تعجب نیست که داستان زیبای استیون اسپیلبرگ درباره پسر جوانی که با یک موجود بیگانه از فضا دوست می‌شود، رکورد پردرآمدترین فیلم تمام دوران را شکست و به یک پدیده جهانی تبدیل شد. همه چیز این فیلم در مورد دوستی و کودکی است. به لطف موسیقی فراگیر جان ویلیامز، ترکیب بندی و نورپردازی زیبای فیلم و البته کارگردانی اسپیلبرگ، که در عین حال جسورانه و دقیق است، فیلم موفق شده به یکی از آثار جذاب سینمای کودک بدل شود.

در مورد شخصیت فوق‌زمینی فیلم باید گفت: کارلو رامبالدی و تیمش به طرز درخشانی بیگانه‌ای را خلق کردند که به طور همزمان، دست‌کم در ابتدا، تماشای آن غیرقابل انکار جذاب و خواستنی است. وقتی بازی‌های درخشان بازیگران و جلوه‌های بصری را به چنین اثری اضافه کنید، یک شاهکار سینمایی واقعی برای کودکان در هر سنی خواهید داشت.

Finding Nemo

کارگردان اندرو استنتنون
بازیگران آلبرت بروکس، الن دی‌جنرس، الکساندر گلد، ویلم دفو 
سال انتشار 2003
امتیاز IMDb 8.2

از نظر فنی، این لیستی از بهترین فیلم‌های کودکانه است. پس پیدا کردن نمو قطعاً تعجب‌برانگیز نیست، زیرا یک ماجراجویی زیبا و با طراوت در سراسر دریا پر از درس‌های مهم زندگی و شخصیت‌های سرگرم کننده مانند یک کوسه سفید بزرگ است که می‌خواهد رژیم غذایی خود را تغییر دهد.

با این حال، «در جستجوی نمو» جدای از کودکان واقعاً برای همه پدران نیز یک گزینه عالی برای تماشا کردن است، زیرا سفر مارلین برای یافتن پسرش و در نهایت یافتن تعادل بین میل به حفظ امنیت او و اجازه دادن به پسرش برای کاوش در جهان و بزرگ شدن، نکته داستانی بسیار قدرتمند این انیمیشن است که برای تمام سنین مفید است.

Spirited Away 

کارگردان هایائو میازاکی
بازیگران  رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو، یاسوکو ساواگوچی
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 8.6

طرفداران انیماتور افسانه‌ای ژاپنی هایائو میازاکی، Spirited Away را یکی از سه فیلم برتر او، اگر نگوییم بهترین، می‌دانند. این یک فانتزی واضح، پر از شگفتی و هیجان است، درباره دختری 10 ساله، چیهیرو، که به طور غیرمنتظره‌ای وارد دنیایی فانتزی می‌شود که در آن والدینش از حالت انسانی خارج شده‌اند.

این انیمیشن به شدت غنی و درخشان است و داستان طبیعت، خانواده، پشتکار، دوستی و شجاعت یک دختر جوان را تجلیل می‌کند. به معنای واقعی این انیمیشن یک ماجراجویی جادویی است و یکی از شاهکارهای هایائو میازاکی به حساب می‌آید.

Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit

کارگردان نیک پارک
بازیگران پیتر سالیس، هلنا بونهام کارتر، رالف فاینس، پیتر کای
سال انتشار 2005
امتیاز IMDb 7.5

والاس و گرومیت: نفرین خرگوشی به عنوان یک پارودی و تقلید طنزگونه از فیلم‌های همر پروداکشنز وارد سینماها شد اما ناگهان به موفقیتی دست یافت که هیچکس فکرش را نمی‌کرد. این کمدی از استیو باکس و نیک پارک در سال ۲۰۰۵ جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کرد. این انیمیشن دوست داشتنی در واقع بر اساس انیمشین‌های کوتاه والاس و گرومیت ساخته شده و ماجراجویی‌های شخصیت‌های خود از ۳۰ سال پیش را همچنان ادامه می‌دهد.

اما نتیجه این اثر سینمایی به معصومانه ترین و بچه پسندترین حالت ممکن ترسناک بود، یک کمدی ترسناک دوست داشتنی با شوخ طبعی لذت بخش. این جواهر سینمایی کودکانه استاپ موشن 85 دقیقه‌ای در کمترین زمان تاثیر بسیار زیادی بر روی کودکان به جای می‌گذارد.

Arthur Christmas

کارگردان سارا اسمیت
بازیگران جیمز مک‌آووی، هیو لوری، بیل نای، جیم برودبنت 
سال انتشار 2011
امتیاز IMDb 7.1

یکی از لطیف‌ترین آثار سینمای کودک با مضمون جشن سال نوی میلادی؛  آرتور کریسمس، یک داستان مدرن پیرامون شخص بابانوئل است، اما برخلاف تعداد کمی از فیلم‌های مشابه دیگر، این اثر احساسات جادویی این فصل را درک و قلب شما را با آن تسخیر می‌کند. داستان این فیلم روی کل خانواده کلاوس تمرکز دارد. سه نسل، از بابانوئل پیر، تا کنونی و دو پسرش.

در این فیلم، آرتور، یک اِلف و پدربزرگ کلاوس به یک ماجراجویی بین‌المللی می‌روند تا مطمئن شوند که یک دختر کوچک در صبح کریسمس از لیست هدایا کنار گذاشته نمی‌شود. آرتور کریسمس به طور کامل روح و معنای کریسمس را به روشی که کمتر فیلم دیگری انجام می‌دهد، تجسم می‌بخشد. این یک فیلم فوق‌العاده است که به یک اثر کالت سینمایی درباره کریسمس تبدیل شده است.

Jurassic Park

کارگردان استیون اسپیلبرگ
بازیگران لورا درن، سم نیل، جف گلدبلوم، ساموئل لیروی جکسون
سال انتشار 1993
امتیاز IMDb 8.2

شاید بگویید فیلم پارک ژوراسیک برای کودکان؟! خب بله در نگاه اول تعجب دارد، اما اکثر کودکان و به صورت ویژه پسربچه‌ها از سن هشت سالگی به بعد عاشق دایناسور‌ها می‌شوند. از سوی دیگر این یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران است، همانطور که همه کسانی که این مطلب را می‌خوانند از قبل این نکته را می‌دانند. پس برای بچه‌های دایناسور دوست در یک سن خاص، انتخاب بهتری وجود ندارد.

شگفتی‌های فیلم استیون اسپیلبرگ، شیوه‌ای که دایناسورها را روی پرده زنده کرد، و بازیگران شخصیت‌های به یاد ماندنی متشکل از بزرگسالان و کودکان، تعادل علمی و هیجان‌های آن، باعث شده تا پارک ژوراسیک تقریباً 30 سال بعد از نمایش اولیه خود کمکان محبوب بماند. اگرچه فیلم برای بینندگان کودک زیر هشت سال می‌تواند بسیار ترسناک باشد، اما برای آن‌هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند که از یک جامپ‌اسکر دایناسوری دیدن کنند، پارک ژوراسیک یک تجربه سینمایی اساسی است.

Inside Out 

کارگردان پیت داکتر
بازیگران امی پولر، فیلیس اسمیت، بیل هیدر، لویس بلک
سال انتشار 2015
امتیاز IMDb 8.1

همه می‌دانند بچه‌ها احساسات بزرگی دارند. و یکی از سخت ترین چیزها در مورد فرزندپروری، باز کردن این احساسات خاص است. در این فضا فکر کردن به فیلم بهتری برای کودکان که در واقع به این موضوع بپردازد، سخت است. بچه‌ها ممکن است مفاهیم بزرگ در قلب فیلم را درک نکنند (اینکه آنها احساسات شخصیت‌پردازی شده درون مغز یک دختر بچه را تماشا می‌کنند)، اما به همان اندازه سرگرم خواهند شد.

من فکر می‌کنم ارزش واقعی این اثر برای مامان و بابا است، که ممکن است در واقع چیزهای کوچکی در مورد آنچه در سرهای کوچک دیوانه بچه هایشان می‌گذرد یاد بگیرند. به نظر انیمیشن Inside Out حتی می‌تواند بهترین فیلم پیکسار باشد. تنها دلیلی که شاید اینطور نیست این است که خیلی دارای تفاسیر زیرمتنی است. با این حال، این اثر سینمایی خوراک کاملا ضروری و راحت برای همه بچه‌هایی است که با صدای بلند خود واقعی‌شان را زندگی می‌کنند.

کارگردان شین آکر
بازیگران الیجاه وود، جان سی.ریلی، جنیفر کانلی، کریستوفر پلامر 
سال انتشار 2009
امتیاز IMDb 7

انیمیشمن «9» را به عنوان یک داروی آشنایی فرزندتان به دوران پسا‌آخرالزمان در نظر بگیرید. بدون شک ترسناک‌ترین فیلم در این لیست همین اثر است، پس شما باید منتظر بمانید تا کودکتان برای تماشای این فیلم به 10 سالگی نزدیک شود. اما باید بدانید این اثر همچنین فیلمی است که کودکان را با برخی از عمیق ترین شادی‌هایی که در آن خواهید یافت آشنا می‌کند.

آشنایی با تمدن‌های گمشده، پرش از صندلی، تعقیب و گریز، و موسیقی متن پرتعلیق از نکاتی است که کودک می‌تواند در این فیلم با آن روبرو شود. همچنین این اثر شامل شخصیت‌های رنگارنگ شامل ربات‌های قاتل و عروسک‌های کرباسی شیرین آغشته به روح انسانیت است. در حالی که تعلیق گیرا و نمایشی از مرگ وجود دارد، اما همه اینها با این واقعیت که امید در سراسر این فیلم حکم‌فرماست و در پایان پیروز می‌شود، تعدیل خواهد شد. بالاخره این یک تلنگر برای بچه هاست.

Home Alone

کارگردان کریس کلمبوس
بازیگران مکالی کالکین، جو پشی، دنیل استرن، جان هرد و کاترین اوهارا 
سال انتشار 1990
امتیاز IMDb 7.7

در یک کلام شیطنت محض؛ این تعریف یک کلمه‌ای داستان «تنها در خانه» کریس کلمبوس است که مکالی کالکین را به یک ستاره کودک تبدیل کرد و نیم دوجین دنباله‌ را نیز روانه بازار کرد که هرگز مطابق اولی نشدند. در دوران کودکی، همیشه وقتی در خانه تنها بودیم، آرزوی انجام برخی از شیطنت‌ها برآورده می‌شد، و این فیلم برای همین ساخته شده است.

«تنها در خانه» با ادغام حس واقعی خطر در شادی و هیاهوهای تعطیلات فصل کریسمس، مفاهیم از پیش طراحی شده در دل کمدی‌های کودکانه را به چالش می‌کشد. این فیلم عالی به بچه‌های شما شجاعت می‌بخشد، آن هم وقتی صحبت از تنهایی به میان می‌آید، زیرا کودکان در این فیلم بچه‌ هشت ساله باهوشی را تماشا می‌کنند که از خانه‌اش در برابر یک جفت سارق متلاشی دفاع می‌کند. توجه: دعوای خواهر و برادری نیز در این اثر وجود دارد که چاشنی زندگی هر خانواده‌ای به حساب می‌آید.

The Red Balloon

کارگردان آلبر لاموریس
بازیگران  پاسکال لاموریس، سابین لاموریس
سال انتشار 1956
امتیاز IMDb 8.1

احتمالا با دیدن یک فیلم کلاسیک در این لیست آثار کودکانه هر شخصی تعجب خواهد کرد معرفی این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های کودکانه تاریخ سینما سه دلیل دارد. اول، این یک راه عالی برای جذب بچه‌ها از فیلم‌های انیمیشنی به سمت اکشن زنده است. دوم، این یک فیلم درباره بادکنک‌های حساس دوست داشتنی است. سوم و مهم‌تر از همه، برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، فیلم‌های صامت هستند و تعداد کمی از بزرگسالان حتی دیگر در معرض این رسانه قرار می‌گیرند. اگر بادکنک قرمز تنها فیلم صامتی باشد که فرزندتان آن را تماشا خواهد کرد، بدانید فیلم خوبی خواهد بود.

 این فیلم که یکی از بهترین نمونه‌های فیلم کودک است، داستان پسری کوچک در پاریس را بیان می‌کند که روزی بادکنکی را پیدا می‌کند که ظاهراً دارای قدرت تفکر است. این دو مشغول بازی در خیابان‌های پاریس می‌شوند و باعث شگفتی اهالی پاریس و مورد حسادت دیگر کودکان قرا می‌گیرند.

Toy Story

کارگردان جان لستر
بازیگران تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس، والاس شاون، جان راتزنبرگر 
سال انتشار 1995
امتیاز IMDb 8.3

روی کاغذ، داستان اسباب‌بازی چندان متمایز به نظر نمی‌رسید. این اولین فیلم از یک استودیوی جدید به نام پیکسار بود که در زمینه هیجان انگیز انیمیشن بلند رایانه‌ای فعالیت داشت. اما داستان اسباب‌بازی بیش از انتظارات با انیمیشنی بسیار خیره‌کننده، انقلابی و بسیار تخیلی به نمایش درآمد که شبیه نوعی جادو بود.

«داستان اسباب‌بازی» تقریباً متفاوت و بهتر از همه فیلم‌های انیمیشن ساخته شده پیش از خودش به نظر می‌رسید. اما چرا؟ چون داستان‌سرایی‌اش پیچیده و رضایت‌بخش بود. از همان ابتدا، پیکسار استعداد منحصربه‌فردی در یکپارچه‌سازی فناوری‌های پیشرفته با درک دیزنی‌مانند از نیازهای عاطفی تماشاگران سینما داشت. هر بچه‌ای عاشق داستان نمادین زندگی مخفی اسباب بازی‌ها خواهد بود. از اولین فیلم تا چهارمین فیلم که در سال 2019 به سینماها رفت، حماسه وودی، باز، جسی و اسباب‌بازی‌های همکارشان را دنبال کنید، زیرا آنها در آزمایش‌ها و مصیبت‌های اسباب‌بازی‌های اندی به یک ماجراجویی می‌روند.

Robin Hood

کارگردان ولفگانگ رایترمن
بازیگران پیل هریس، اندی دوین، پیتر آستیناو، تری توماس 
سال انتشار 1973
امتیاز IMDb 7.5

دهه 1970 میلادی عموماً به عنوان نقطه اوج انیمیشن دیزنی در نظر گرفته نمی‌شود. به طور کای دوره بین مرگ والت دیزنی در سال 1967 و رنسانس دیزنی در اواخر دهه 1980 و 1990 نشان دهنده یک دوره خاص برای این استودیو است، اما فیلم‌هایی که در آن زمان ساخته شده است، با این وجود، ارتباط زیادی با تماشاگران، به ویژه کودکان دارند.

این حرف به ویژه در مورد انیمیشن «رابین هود» که در سال 1973 تولید شده، صادق است. اقتباس محبوب همه کودکان از داستان کلاسیک در مورد قهرمانی که از ثروتمندان می‌دزدد و به فقرا می‌بخشد، با آهنگ‌هایی فراموش نشدنی، یکی از آن فیلم‌های کودکانه است که همه باید چندین‌بار آن را تماشا کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید انیمیشن Zootopia بسیار آشکار از رابین هود الهام گرفته شده بود.

Wall-E

کارگردان اندرو استنتون
بازیگران بن برت، الیزا نایت، سیگورنی ویور، جف نگارخانهن 
سال انتشار 2008
امتیاز IMDb 8.4

هزاران فیلم برای کودکان با پیام‌های زیست‌محیطی وجود دارد که بسیار عالی است، اما بسیاری از آن‌ها دقیقاً ظریف نیستند و بیننده‌شان را در مورد نجات زمین برای آینده آماده نمی‌کنند. اما این مورد پیرامون فیلم Wall-E صدق نمی‌کند، که به اندازه کافی به مخاطبان خود ایمان دارد تا اطمینان داشته باشد که پیام را از طریق تماشای این اثر که تقریباً شبیه یک فیلم صامت است، دریافت خواهند کرد.

در حالی که در کل فیلم کمترین دیالوگ وجود دارد (در 22 دقیقه اول فیلم حتی یک کلمه هم گفته نمی‌شود)، ربات کوچک دوست داشتنی که در زمین آینده پر از زباله گیر افتاده است، قلب خانواده شما را می‌دزدد و شما را وادار می‌کند به همراه کودک خود در مورد چیزی که تماشا کردید، فکر کنید. پیام‌های مربوط به محیط‌زیست و همچنین اتکای ما به فناوری نکاتی است که با صدای بلند و واضح، شما را به هویت این اثر وصل می‌کند.

The Lion King

کارگردان راجر آلرس، راب مینکاف
بازیگران جان تیلور توماس، متیو برودریک، جیمز ارل جونز، جرمی آیرونز
سال انتشار 1994
امتیاز IMDb 8.5

رنسانس انیمیشن دیزنی در دهه‌های 1980 تا 1990 میلادی، زمانی که شیرشاه در سال 1994 به داستان هملت یک اقتباس سینمایی داد، الهام‌گرفته از بالاترین منابع داستانی درخشان بود. روایت سنگین و دراماتیک یک شاهزاده جوان که باید با دوگانگی و خیانت در خانواده‌اش در قالب عموی شرورش اسکار بپردازد، قصه‌ای است که با شیرینی خاصی در این فیلم روایت می‌شود.

تیمون و پومبا و آهنگ‌های شادی مانند «هاکونا ماتاتا» از تیم ترانه‌سرای التون جان و تیم رایس، که سه نامزدی خیره‌کننده اسکار را برای بهترین آهنگ از این فیلم به‌تنهایی دریافت کردند را نیز نباید فراموش کرد. با شیر شاه دیزنی آرزوی عظمت داشت و به آن دست یافت.

Up

کارگردان پیت داکتر
بازیگران اد اسنر، کریستوفر پلامر، جردن ناگای، باب پترسون 
سال انتشار 2009
امتیاز IMDb 8.3

در این اثر ماندگار، یک پسر خوش‌بین و یک پیرمرد بداخلاق یک تیم غیرمحتمل را در داخل یک خانه شناور تشکیل می‌دهند. آن‌ها به سفری می‌روند که کمی خطر، طنز زیاد و داستان بزرگ‌تری از عشق دارد.

فیلم پویانمایی «Up» بدون شک نقطه اوج انیمیشن پیکسار است. نگاه کردن به آن زیبا است، تا حد ممکن خنده‌دار است و فراتر از کلمات قابل لمس است. اد آسنر صدای کارل، یک پیرمرد بیوه بداخلاق را به مخاطب معرفی می‌کند که در ماجراجویی یک عمر خود در آمریکای جنوبی قرار می‌گیرد، البته نه با همسر فقید و محبوبش الی، بلکه با یک پسر جوان هیجان‌انگیز و کاوشگر به نام راسل که به نوعی تبدیل به خانواده منتخب پیرمرد میشود.

The Chronicles of Narnia

کارگردان اندرو آدامسون
بازیگران ویلیام مسلی، آنا پاپپلول، اسکندر کینس، جورجیا هنلی، لیام نیسون، تیلدا سوئینتون
سال انتشار 2005
امتیاز IMDb 6.5

سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر یکی دیگر از آثار ماندگار سینمای کودک است. دنیای جادویی سی.اس. لوئیس در یک اقتباس خارق العاده به کارگردانی اندرو آدامسون جان می‌گیرد و برای مخاطبی دلنشین است. در داستان این فیلم چهار کودک و نوجوان از میان کمد لباس وارد دنیایی از شگفتی‌ها و خطرات شده و متوجه می‌شوند که سرنوشت سرزمین جادویی نارنیا به دست آن‌ها رقم می‌خورد.

مجموعه نارنیا سه فیلم را در بر می‌گیرد و تماشای هر سه فیلم آن لذت بخش است. نکته جالب این سه فیلم آن است که بازیگران کودک و نوجوان کار نیز از نظر جسمی و به عنوان بازیگر در دل روایت این سه فیلم به بلوغ می‌رسند.

Spy Kids

کارگردان رابرت رودریگز
بازیگران آنتونیو باندراس، کارلا گوگینو، الکسا وگا، داریل سابارا 
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 5.6

رابرت رودریگز به عنوان یک فیلمساز یک صدای مشخص است، صدایی که حتی در فضای فیلم‌های کودکان هنوز هم فورا قابل تشخیص است. اما بهترین کار او در سینمای کودک همین بچه‌های جاسوس است. وقتی پدر و مادر فوق جاسوس کارمن و جونی دستگیر می‌شوند، یک خواهر و برادر از منابع والدینشان استفاده می‌کنند تا آنها را از دست مجری تلویزیون دیوانه کودکان، فگان فلوپ، نجات دهند.

فضای فیلم Spy Kids از پوچی و لحن فانتزی درون خود نهایت لذت را می‌برد، و این در حالی است که فیلم نقطه ورود دوست داشتنی را به ژانر جاسوسی برای کودکان فراهم می‌کند. اکشن، رمز و راز، و ابزارهای جالب برای جلب توجه کودکان، در این فیلم بسیار هستند. پس دیدن قسمت این فرنچایز یکی از نکاتی است که باید آن را فراموش نکنید.

Treasure Planet 

کارگردان ران کلمنتس و جان ماسکر
بازیگران جوزف گوردون لویت، برایان مری، اما تامپسون، دیوید هاید پیرس، مارتین شورت
سال انتشار 2002
امتیاز IMDb 7.2

سیاره گنج زمانی که اکران شد شکست بزرگی بود و با وجود اینکه پرهزینه ترین انیمیشن سنتی ساخته شده بود، نتوانست فروش خوبی را تجربه کند. این مایه شرمساری است زیرا این ماجراجویی فضایی جذاب‌تر و تماشایی‌تر از آثار کنونی سینماست.

جزیره گنج رابرت لوئیس استیونسون به دلایلی یک کتاب کلاسیک است و سازندگان این اثر با به‌روزرسانی روایت، آن را به یک فیلم علمی تخیلی عالی تبدیل کرده‌اند. اپرای فضایی، سیاره گنج یک زندگی کاملاً جدید را به یک داستان جاودانه می‌آورد. سیاره گنج یکی از محبوب ترین فیلم‌های دوران کودکی خیلی از ما مخاطبان است که در دهه سوم زندگی خود هستیم؛ اما چرا؟ چون یکی از بهترین، احساسی ترین، هیجان‌انگیزترین و رویا‌ساز ترین فیلم‌های دیزنی در تمام دوران است. حتی پس از گذشت چندین سال هنوز به یاد دارم که وقتی برای اولین بار آن را تماشا کردم چقدر متحیر شدم.

Tarzan

کارگردان کریس باک و کوین لیما
بازیگران تونی گلدوین، مینی درایور، روزی اودانل، گلن کلوز 
سال انتشار 1999
امتیاز IMDb 7.3

آخرین فیلم دوران رنسانس دیزنی، تارزان جان تازه‌ای به داستان نمادین ادگار رایس باروز درباره مردی که توسط میمون‌ها بزرگ شده است، می‌بخشد. تارزان معنای انسان بودن را کشف می‌کند و مخاطب را در یک ماجراجویی تماشایی فرو می‌برد که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است.

این فیلم دیزنی همه چیز دارد، از انیمیشن پیشگامانه گرفته تا موسیقی جذاب و داستانی الهام بخش. داستان آن در مورد هویت و معنای خانواده به طرز شگفت انگیزی در پس زمینه یک جنگل زیبا (و گاهی اوقات ترسناک) روایت می‌شود. این اقتباس از داستان نمادین، با صداگذاری عالی، کارگردانی هنری زیبا، و سکانس‌های موسیقی به یاد ماندنی‌اش، تمام زوایای درست را به‌خصوص وقتی صحبت از هسته عاطفی در مرکز زندگی تارزان می‌شود، بررسی می‌کند.

Shrek

کارگردان اندرو آدامسون، ویکی جنسون
بازیگران مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز، جان لیثگو 
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 7.9

در این دوره کنونی، شرک بیشتر میم است تا یک فیلم، اما این اثر بیشتر از یک تجربه سینمایی کودکانه است. شهرت عجیب این فیلم که زمانی مورد احترام همه بود به لطف دنباله‌های غیرضروری، اسپین‌آف‌ها، دنباله‌های اسپین‌آف‌ها و نمایش‌های تلویزیونی به مرور زمان کم‌تر و کم‌تر شد. بنابراین به راحتی می‌توان فراموش کرد که شرک در زمان انتشارش چه پدیده‌ای در فرهنگ عام بین مردم بود یا چقدر با استقبال مواجه شد.

نگاه هوشمندانه فیلم به اسطوره‌های افسانه‌ای، نکته کلیدی داستان آن بود. شرک یک موفقیت بزرگ بود که Dreamworks را به عنوان نیرویی بزرگ در انیمیشن معرفی کرد و به تثبیت زیبایی شناسی این استودیو نیز کمک شایانی کرد. شرک، چه خوب و چه بد، بسیار تأثیرگذار بود و اولین جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را برد.

Harry Potter 

کارگردان کریس کلمبوس
بازیگران دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، ریچارد هریس، آلن ریکمن 
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 7.6

باید قبول کرد جهان هری پاتر چه در درون کتاب و چه در سینما، دنیایی فراموش نشدنی برای تمام کودکان و نجوانان جهان گشود، نزدیک به دو دهه از اکران اولین فیلم هری پاتر می‌گذرد و شاید همه‌ ما چندین بار تک‌تک فیلم‌های این مجموعه را دیده باشیم؛ اما چرا این داستان نه تکراری می‌شود و نه خسته‌کننده؟ موفقیت مجموعه فیلم‌های هری پاتر تا حد زیادی مدیون دنیای غنی و جذابی است که جی. کی. رولینگ، نویسنده کتاب‌های هری پاتر، خلق کرده است.

ماجراجویی‌های هری پاتر در جهان شگفت‌انگیز جادو الهام‌بخش بسیاری از انسان‌ها شده‌اند؛ ماجرا‌هایی که هنوز هم می‌توانند برای مخاطبان جدید سینما هیجان‌انگیز باشند.

How to Train Your Dragon 

کارگردان  کریس سندرز و دین دبلوا 
بازیگران  جی باروشل، جرارد باتلر، کریگ فرگوسن، آمریکا فررا، جونا هیل 
سال انتشار 2010
امتیاز IMDb 8.1

یا تماشای این انیمیشن، ماجراهای هیکاپ اژدها کش بی میل را دنبال کنید، که پس از گرفتن کمیاب ترین اژدها (خشم شب) به جای کشتن با آن دوست می‌شود. در دل داستان این اثر ماجراهایی دنبال می‌شود که هیکاپ به وایکینگ‌های همکار خود نشان می‌دهد که همه اژدها خطرناک نیستند. توجه: بچه‌های حساس ممکن است از صحنه‌های اولیه حمله اژدهایان خشن به دهکده دچار ترس شوند.

فیلم‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» یک سه‌گانه فیلم تاثیرگذار را تشکیل می‌دهند، که هنوز بالاتر از بسیاری از تریلوژی‌ها قرار دارند. تحت هدایت مطمئن کریس سندرز و دین دبلوا، حماسه How to Train Your Dragon به لطف داستان‌های غنی و انیمیشن خیره‌کننده‌اش، به یکی از تحسین‌شده‌ترین مجموعه‌های انیمیشن تاریخ تبدیل شده است.

Jumanji 

کارگردان جو جانستون
بازیگران رابین ویلیامز، کرستن دانست، بانی هانت، جاناتان هاید 
سال انتشار 1995
امتیاز IMDb 7

بیایید این لیست را با یکی از ماندگارترین آثار ماجراجویی کودکانه در تاریخ سینما به پایان برسانیم. جومانجی به کارگردانی جو جانستون یکی از آن‌ فیلم‌های است که کودکان پس از تماشای آن سال‌ها به فضای خاص و تخیل روان موجود در آن فکر خواهند کرد.

جومانجی نتیجه یکی از موارد نادری است که افراد مسئول تولید یک فیلم توانستند ژانر ماجراجویی، کمدی و سرگرمی خانوادگی را در یک بسته عالی با یکدیگر ترکیب کنند. جومانجی یک جشن بصری برای چشم‌ها و یک ماجراجویی دست نیافتنی است که هنوز هم سرگرمی مناسبی را برای کل خانواده به ارمغان می‌آورد. جومانجی به من یادآوری می‌کند که محکم نگه داشتن حس حیرت انگیز گسترده و همه جانبه درباره جهانی که قبلاً در کودکی داشتم اشکالی ندارد.

کلام آخر درباره فیلم های کودکان

این فهرست شامل برخی از بهترین فیلم‌های کودکان در تمام دوران است. ما سعی کردیم آثاری را به شما معرفی کنیم که تماشای آن برای کودکان مناسب و آموزنده باشد. مطمئن باشید که این فیلم‌ها برای خانواده‌ها معنادار هستند. این آثار فیلم‌هایی هستند که خانواده‌ با هم تماشا می‌کنند. همچنین فراموش نکنید این لیست تنها برای شاد کردن فرزندان شما نیست. بلکه این فهرست در مورد تماشای فیلم‌هایی با هم است که الهام بخش چیزی بزرگتر است.

source