چرا به سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی نیاز داریم؟

طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد کل آموزش‌های مهارتی ارائه شده در سال گذشته در بخش خصوصی و ۴۰ درصد در بخش دولتی بوده است.کارشناسان سرمایه گذاری در امر ‌آموزش‌های مهارتی را ضروری و عامل کلیدی در توسعه جوامع می‌دانند.

به گزارش ایسنا، یکی از ضروریات رشد و توسعه اقتصاد،‌ مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است که در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است. بر همین اساس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای امکان بهره‌برداری مناسب از منابع انسانی را فراهم کرده و توانایی لازم برای راهیابی به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار را به وجود می‌آورد.

به اعتقاد کارشناسان یکی از علل بیکاری در جامعه فقدان مهارت مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار است. به زعم آنها ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار و رشته دانشگاهی فارغ التحصیلان نقش موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها دارد.

بی‌ترید همسو کردن آموزش‌های نظری و عملی این امکان را برای فرد آموزش دیده فراهم می‌کند تا علاوه بر شناسایی نیازهای بازار، امکان بیشتری برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و جذب در بازار کار داشته باشند.

درحال حاضر آموزش نیروی انسانی نوعی سرمایه‌گذاری و عامل کلیدی در توسعه جوامع به شمار می رود که در صورت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح، مزایای بسیاری به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

توجه به دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری در امر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را از مولفه‌های توسعه سرمایه‌های انسانی دانسته و می‌گوید: بی اهمیت نشان دادن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در برخی جوامع موجب شده تا افراد بیشتر به سمت دانشگاه‌ها گرایش پیدا کنند و در نهایت رواج این پدیده منجر به بیکاری نیروی کار شود.

وی معتقد است: جوامع باید آموزش فنی و حرفه‌ای را با هدف یافتن راه‌حل‌های ماندگار برای ایجاد اعتماد به‌نفس در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ترویج کنند.

چرا به سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی نیاز داریم؟

دبیر شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، توسعه سرمایه انسانی را با بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی امکانپذیر دانسته و می‌گوید: در کشور ما به دلیل ادای احترامی که به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌شود، نوعی بدبینی به آموزش مهارتی ایجاد شده است؛ این در حالی‌ است که فراگیری آموزش‌های مهارتی یک ضرورت و زمینه‌ساز موفقیت در زندگی فردی، اجتماعی و حل مشکل بیکاری است.

در سال گذشته ۴۰ درصد از کل آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی و بیش از ۶۰ درصد آموزش‌ها در بخش خصوصی بوده که به مهارت آموزی جوانان، مراکز جوار بین کارگاهی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد و مهارت آموزی در محیط‌های واقعی کار اختصاص داشته است.

در کشورهای توسعه یافته نظام آموزشی راهی برای ورود به بازارکار است اما در کشور ما به دلیل تب مدرک‌گرایی، آموزش و پرورش راهی برای ورود به دانشگاه و دانشگاه راهی برای گرفتن مدرک است که موجب ازدیاد فارغ التحصیلان بدون مهارت بیکار در جامعه شده است.

در همین راستا، مجتبی نوروزی ـ معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: در سازمان فنی و حرفه‌ای علاوه بر آموزش مهارت به منظور اشتغال‌پذیری کارجویان، با توجه به اهداف کارفرما و سنجش صلاحیت حرفه‌ای به مقوله ارتقای مهارت شاغلین نیز توجه می‌شود.

آنطور که معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای می‌گوید: سال گذشته ۴۰ درصد از کل آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی و بیش از ۶۰ درصد کل آموزش‌های ارائه شده در بخش خصوصی بوده که به مهارت آموزی جوانان، مراکز جوار بین کارگاهی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آزاد و مهارت آموزی در محیط‌های واقعی کار اختصاص داشته است.

وی ضمن اشاره به فقدان آموزش در نهادهای آموزشی کشور بر الزامی شدن آموزش‌های مهارت در مراکز آموزشی و محیط‌های کار تاکید کرده و می‌گوید: خوشبختانه تفاهم‌نامه‌های خوبی با کارفرمایان در حوزه‌های مختلف برای ارتقاء مهارت شاغلین امضاء شده که انتظار می‌رود قانونگذار ضمانت اجرایی آن را نیز ابلاغ کند تا بر اساس زیست بوم ملی اشتغال، رسته‌های مهارتی لازم برای هر استان و بازار کار، مساله بیکاری برطرف شود.

بر اساس گزارش‌ها، عملکرد آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای نسبت به زمان مشابه سال قبل از طریق تنوع بخشی به آموزش‌های مهارتی با مشارکت بخش خصوصی از رشد ۴۵ درصدی برخوردار بوده است و طبق گزارش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طی شش ماهه سال ۱۴۰۲ آموزشگاه‌های آزاد فعال سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ۵۹ گروه آموزشی موفق به اجرای ۲۳۳۷ استاندارد/حرفه آموزشی شده‌اند که در مقایسه با شش ماهه ابتدای سال قبل ۲۱ درصد میزان تنوع اجرای استانداردهای آموزشی ارتقاء یافته است.

به گزارش ایسنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی دولتی و خصوصی است و با داشتن ۶۵۸ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی، ‌۲۱ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال و ۵۰۰۰ مربی فنی و حرفه‌ای، در قالب ۱۱ هزار و ۵۰۰ استاندارد به شاغلین بنگاه‌های اقتصادی و کارجویان در حوزه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر، آموزش مهارتی ارائه می‌کند.

انتهای پیام

source