اخبار بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو

اسفند 1401: نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در روز ۱۵ اسفندماه برگزار شدمنصور منصوری، دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو، اظهار کرد ۸۰۰ قطعه‌ساز عضو مجموعه انجمن قطعه‌سازان هستند. ایران‌خودرو و سایپا هر کدام حدود بیش از ۲۰۰۰ خودرو در روز تیراژ تولید دارند و قطعات باید فورا برسد تا تولید کند نشود. قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری خوبی در این صنعت کردند و یکی از آن‌ها اخیرا ۴۰۰ میلیارد هزینه جدید کرد. در این زمینه تعامل مناسب خودروساز و قطعه‌ساز بسیار مهم است. سازنده مجبور است قیمت روز را بخاطر نرخ ارز و هزینه‌ها حساب کند؛ اما مطالبات این بخش از تولیدکنندگان به صورت به روز شده و با قیمت روز انجام نمی‌شود. مطالبات ۱۲۰ روزه از خودروسازان که ۲۰ هزار میلیارد تومان است، باید پرداخت شود و این برای قطعه‌سازان ضروری است.

وی افزود قطعه‌سازان با افزایش ۴۰ درصدی مواد و ملزومات وارداتی مواجه هستند. با وجود تلاش برای خودکفایی و بومی‌سازی، باید اغلب قطعات ‌تک و مواد اولیه وارد شوند. به همین دلیل بخشی از فعالیت‌ها از نرخ ارز حتما تاثیر می‌پذیرد. سال آینده وزارت صمت ۹۰۰ هزار دستگاه برای هرکدام از خودروسازان بزرگ پیش‌بینی کرده (حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو) که میزان عملیاتی آن معمولا کم‌تر است.

فرهاد بهنیا، سخنگو و عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو، با اشاره به نقش قطعه‌سازان در تبدیل ایران به یازدهمین کشور خودروساز کشور گفت بسیاری از شرکت‌های قطعه‌ساز دچار بحران ناشی از عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان شدند. قطعه سازانی هستند که با وجود آن که باید مطالبات ۱۴۰۱ آن‌ها داده می‌شد، ولی هنوز مطالبات ۱۴۰۰شان هم پرداخت نشده است. با این وضعیت پیش آمده در زمینه ارز و مطالبات معوقه از خودروسازان، قطعه‌سازان نمی‌توانند تیراژ لازم برنامه‌ریزی شده را تامین کنند. مشکل دیگر، رعایت نشدن عدالت در قراردادها است. قراردادها شفاف نبوده و یکسان نیست و برای برخی شکل قرارداد متفاوت هستند.

وی افزود بیش‌ترین فشار در مورد کیفیت خودرو روی دوش قطعه‌ساز است؛ ولی در عین حال در مشارکت در هدایت روند تولید، قطعه‌سازان در حاشیه هستند. قطعات به قیمت ۱۴۰۰ و با ارز ۲۶ هزار تومانی در حال فروش هستند؛ ولی هزینه‌ها با دلار ۵۴ هزار تومانی است. از سوی دیگر مطالبات نیز از خودروسازی‌ها ۴ ماه یکبار در بهترین حالت تسویه می‌شود.

اصغر خسروشاهی، نایب دبیر انجمن قطعه سازان خودرو، نیز اظهار کرد تلاش می‌شود که اهداف وزارت صمت در بحث خودرو محقق شوند. امسال به اندازه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو قطعات مونتاژ کامل وجود داشته، در حالی که ارز بری این کار کاملا برابر با تولید داخل است و این درحالی است که خودروسازان با چراغ سبز دولت بدون دردسر قطعه را یکجا وارد می‌کنند. بجای اینکه قطعات های‌تک و پیشرفته و فنون جدید وارد شود، سرمایه گذاری در داخل نشده و قطعات عادی وارد می‌شود. دولت اگر یکجا خودرو وارد کند، به صرفه‌تر است؛ اما برخی به دلیل تمایل به استفاده از رانت عدم پرداخت عوارض واردات دوست دارند بدون دادن عوارض و با معافیت تولید، قطعات را کامل وارد کنند و این به کشور آسیب می‌زند.

نایب دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت با اینکه قیمت‌ها در فرمول جدید که در بورس قیمت گذاری می‌شود و در بورس قطعه عرضه شود، بهتر شده، اما تعدیلات قیمتی سه ماهه شده ولی با این حال قیمت واقعی بازار تا قیمت شورای رقابت هنوز فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد. اگر مسیر شورای رقابت در زمینه مصوبه مجلس در زمینه عرضه در بورس کالا، وضع نقدینگی قطعه‌سازان را بهتر می‌کند؛ بنابر تصمیم شورای رقابت قطعات خودرو بین ۳۰ تا ۸۰ درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت. شورای رقابت قیمت پایه بورس را با فرمولی ساده و بهتر عرضه می‌کند اما قدمی رو به جلو است. بورس خودش یک راه حل موقت است و نمی‌تواند همیشه بماند ولی از صف و قرعه کشی خودرو ثبت نامی بهتر است.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد اگر نخواهیم سال آینده قطعه‌سازانی ورشکست و کارگران‌شان بیکار شوند، باید اصلاحات قیمتی و مطالبات به روز شده برای قطعه‌سازان از طرف نهادها و مسئولان و مساعدات قانونی صورت بگیرد.

source