رونمایی از ارنج و سیستم تیم ملی در جام ملت‌ها آسیا/ امیر به ترکیب ایده‌آلش رسید

امیر قلعه‌نویی در بازگشت دوباره به تیم ملی تقریباً از تمام بازیکنان مدعی برای پوشیدن این پیراهن طی اردوهای مختلف دعوت و آنها را در قالب سیستم‌های گوناگون محک زد.

خیلی‌ها نگران بودند که سرمربی تیم ملی باید هرچه زودتر به ترکیب و سیستم ایده آلش برسد. کمتر از دو ماه دیگر به جام ملت‌های آسیا باقیست و ما باید با سیستمی که قرار است بازی کنیم، مقابل رقبای مختلف محک بخوریم. بازی با هنگ کنگ در اولین قدم در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ برای ما تنها پیروزی و همراه نداشت. این بازی رونمایی از ترکیب و سیستم مد نظر قلعه‌نویی برای جام ملت‌های آسیا هم بود.

ایران در دو بازی اخیر خود دو پیروزی چهار بر صفر داشته؛ ۲۵ مهر مقابل قطر در فینال تورنمنت اردن و ۲۵ آبان مقابل هنگ کنگ در مسیر جام جهانی و در این دو بازی ترکیب اصلی قلعه‌نویی  با سیستمی که مد نظر او برای جام ملت‌های آسیاست، به میدان رفتند. قلعه‌نویی بنا دارد در جام ملت‌های آسیا ۴-۴-۲ بازی کند.

دروازه‌بان او علیرضا بیرانوند است. در سمت راست خط دفاعی رامین رضاییان جایگاهی بی‌رقیب دارد. زوج قلب خط دفاعی در ذهن امیر با شجاع خلیل‌زاده و مرتضی پورعلی گنجی تشکیل می‌شد که با بدشانسی، پورعلی گنجی را در بازی با قطر از دست داد و در مقابل هنگ کنگ محمدحسین کنعانی زادگان فیکس بود.

البته کنعانی در همان مسابقه با قطر که به میدان آمد هم دو گل زد و با توجه به دو سال بازی در تیم ملی و لیگ قطر کنارشجاع خلیل‌زاده، خیلی احتمال داشت که حتی اگر پورعلی گنجی مصدوم هم نمی‌شد باز قلعه‌نویی از این زوج در مرکز دفاع استفاده کند. حالا که دیگر قطعی شده!

در سمت چپ خط دفاعی قلعه‌نویی مقابل قطر به میلاد محمدی میدان داد و او دو پاس گل داد. اما برابر هنگ کنگ احسان حاج صفی دوباره به خط دفاع برگشت و به احتمال زیاد او انتخاب اول امیر خواهد بود. با یک ذخیره مطمئن به نام میلاد محمدی که در صورت لزوم به میدان خواهد آمد.

قلعه‌نویی می‌خواهد با یک هافبک دفاعی بازی کند. سعید عزت اللهی در هر دو بازی اخیر فیکس بوده و احمد نوراللهی وقتی فهمید جایی در ترکیب تیم برای جام ملت‌ها ندارد، ترجیح داد اردو را ترک کند. او آنقدر با تجربه بود که به خاطر یک بازی چنین کاری نکند!

قلعه‌نویی با روش قدیمی ۴-۴-۲ یک هافبک پلی میکر یا تهاجمی را جلوی هافبک دفاعی و پشت دو مهاجم می‌گذارد و انتخابش برای این پست حساس سامان قدوس است که در هر دو بازی اخیر فیکس بازی کرد.

هافبک راست قلعه‌نویی علیرضا جهانبخش و هافبک چپ او محمد محبی خواهند بود، دو بازیکنی که امیر در تمام این ماه‌ها به شدت به آنها اعتقاد داشته و این دو را به رقبای قدرتمندی همچون ترابی، قلی‌زاده یا قایدی ترجیح داده است.

و در خط حمله هم که همه چیز اظهر من الشمس است، زوج طارمی و سردار شروع کننده بازی‌ها خواهند بود و رضا اسدی یا شهریار مقانلو اسلحه‌های پنهان قلعه‌نویی برای نیمه دوم مقابل رقبای قدرتمند خواهند بود.

این سیستم قابلیت تغییر هم دارد. با یک تعویض می‌شود آن را به ۱-۳-۲-۴ تغییر داد و بدون تعویض می ‌شود محبی را جلو فرستاد تا سیستم ۴-۳-۳ شود. با توجه به قدرت دوندگی طارمی در زمان‌هایی که توپ را از دست بدهیم این سیستم ۴-۵-۱ می‌شود و طارمی عقب می‌آید تا کنار قدوس به کارهای دفاعی کمک کند. در این شرایط سردار در عرض دوندگی خواهد داشت تا مانع پرس حریف از خط دفاع شود.

امیدواریم تیم ملی در جام ملت‌ها با این سیستم و این نفرات موفق باشد.

source