رئیس بانک مرکزی: باید به سمت رگولاتوری هوشمند در نظام‌های پرداخت برویم

صبح امروز دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با شعار گذار به بانکداری هوشمند افتتاح شد. «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی در مراسم افتتاحیه این رویداد اعلام کرد هوشمندسازی در سیستم بانکداری می‌تواند بسیاری از آسیب‌های سیستم‌های پرداخت را حل و فصل کرد.

فرزین بر سه موضوع «مرور‌ بر اقدامات بانک مرکزی» و «بررسی مشکلات بانک مرکزی» و «نگاهی آسیب‌شناسانه به سیستم‌های پرداخت» تأکید کرد. او همچنین به مقوله هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «هوش مصنوعی باید بتواند در بحث حکمرانی به ما کمک کند و تبدیل به یک بینش شود. باید دانش هوش مصنوعی را در سیستم پرداخت کشور توسعه دهیم.»

به گفته وی استفاده از هوش مصنوعی در حال حاضر هفت درصد در سیستم پرداختی است و فرزین تأکید دارد که این عدد باید بیش از دو برابر شود.

رئیس بانک مرکزی اقداماتی مانند آمار ۹۷ درصدی پرداخت الکترونیک کشور، اقداماتی که برای چک‌ انجام شده و همچنین موضوع احراز هویت الکترونیکی را از نکات مثبت سیستم بانکداری کشور دانست: «در حال حاضر تعداد زندانیان چک از روزی یک نفر به هر سه روز یک نفر رسیده است.»

از منظر فرزین تفکیک حساب تجاری از شخصی نیز نکته خوب دیگری است که در سیستم بانکداری کشور رخ داده که به نظارت در پولشویی کمک می‌کند.

فرزین اما مشکلات بانک مرکزی را نیز نادیده نگرفت و درباره این معضلات گفت: «در نظام بانکی مشکلات زیادی داریم که ما را از یک بانک مرکزی مطلوب دور نگه‌داشته‌است. یکی از مهمترین مسائل و مشکلات ما نظارت و رگولاتوری در بانک مرکزی است که با هوش مصنوعی می‌توانیم به سمت رگولیشن هوشمند برویم.»

او باور دارد که بانک مرکزی باید بتواند «پول» و «ارز» را در کشور رصد کند چرا که این کالاها یک کالای عمومی هستند و با این کار می‌توان حکمرانی ریال را انجام داد. فرزین باور دارد مقررات زیادی در حوزه نظارت و رصد تدوین شده اما تسلط لازم بر این مقررات الزاماً وجود ندارد.

رئیس بانک مرکزی تولید آمار اطلاعات را یک آسیب دیگر دانست و گفت: «نهادهای مختلف داده‌های اقتصاد کلان را منتشر می‌کنند و این داده‌ها باید ابزاری برای سیاست‌گذاری و پیش‌بینی آینده برای جلوگیری از بحران را به ارمغان بیاورد. با این وجود آمار و اطلاعات موجود این کمک را به ما نمی‌کند. باید بپرسیم چرا؟ دلیلش اینست که این آمارها به‌روز نیستند و کاربردی ندارند.

source