انواع جریمه راهنمایی و رانندگی

در ادامه این متن، نرخ جریمه انواع تخلفات پرتکرار را مطالعه می‌کنید:

جریمه موتورسیکلت در تونل های تهران

همانطور که می‌دانید، ورود موتورسیکلت‌ها به تونل‌های تهران از تابستان 1397 تا به امروز، ممنوع است. اما چرا؟! دلیل این موضوع به انباشت گازهای آلاینده ناشی از اگزوز خودروها برمی‌گردد که می‌تواند باعث مسمومیت، سرگیجه و حتی بی‌هوشی موتورسواران شود. پلیس راهور نیز برای آنکه موتورسواران دچار این عارضه‌های خطرناک نشوند، تردد موتورسیکلت‌ها را در تونل‌ ممنوع اعلام کرده است. 

جریمه نصب طلق مشکی روی پلاک موتور

سرهنگ موقوفه‌ای (رئیس پلیس پیشگیری تهران) در مردادماه 1400 ضمن یادآوری ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بالای 250 سی‌سی در سطح شهرها گفته که پلیس در صورت مشاهده، اقدام به توقیف آنها می‌کند. مالکان نیز توجه داشته باشند که برای چنین موتورهایی، فرآیند ترخیص موتورسیکلت بسیار دشوار و گاها غیرممکن است. سرهنگ موقوفه‌ای همچنین درباره وضوح شماره‌ پلاک موتورسیکلت‌ها نیز هشدار داده و گفته که هرگونه تغییر وضعیت در پلاک موتورها که باعث ناخواناشدن آنها شود، اعم از مخدوشی یا شکستگی یا دستکاری در اعداد یا نصب طلق مشکی روی آن، بعنوان جرم تلقی شده و منجر به توقیف موتورسیکلت می‌شود.

جریمه شعارنویسی روی خودروها

سرهنگ شیری (رئیس پلیس کرمانشاه) در مردادماه 1400 با اشاره به حضور پلیس در ایام محرم برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندان، یادآوری کرده است که گل‌آلود کردن خودروها یا شعارنویسی نامتعارف یا انجام هرکاری که شیشه خودروها را بپوشاند و مانع مشاهده داخل خودرو شود، غیرقانونی بوده و با جریمه پلیس همراه خواهد بود.

جریمه همراه داشتن سگ در خودرو

سردار حمیدی (رئیس پلیس تهران بزرگ) در مردادماه 1400 گفته که پلیس با پدیده سگ‌گردانی با خودرو، برخورد می‌کند چراکه همراه داشتن حیوانات بدون جعبه یا نگهدارنده، از مصادیق حواس‌پرتی رانندگان است که منجر به توقیف و جریمه خودرو می‌شود.

جریمه تردد خودروهای کاربراتوری در محدوده LEZ

خرداد 1400: بعد از اصلاحیه قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی خودروها بود، حالا مشخص شده که تردد انواع خودروهای کاربراتوری در محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) از ابتدای سال 1401 ممنوع است. به همین دلیل نیز کد جریمه جدیدی تعریف شده و مبلغ جریمه 200 هزارتومان نیز برای خودروهایی که این قانون را رعایت نکنند، درنظرگرفته شده است.

جریمه توقف در محل پارک معلولان و جانبازان

سرهنگی زینی‌وند (رئیس اداره مهندسی پلیس راهور تهران بزرگ) درباره آخرین وضعیت محل پارک خودروهای جانبازان و معلولان گفته که تا اسفندماه 99 در تهران، 1200 تابلو مختص پارک خودروی این شهروندان نصب شده که عمدتا در مرکز شهر و در اطراف ساختمان‌های اداری، تجاری و درمانی نصب شده‌اند.

سرهنگ زینی‌وند با اشاره به برخورد قاطع پلیس با افرادی که به این تابلوها اعتنا نمی‌کنند گفته که در سال 98، جریمه رانندگان غیرمجازی که در محل پارک خودروهای جانبازان و معلولان، توقف می‌کنند معادل 40 هزار تومان بود اما این مبلغ این جریمه از ابتدای سال 99 به 100 هزار تومان تغییر پیدا کرد. علاوه بر این جریمه، خودروهای متخلف، توقیف شده و به پارکینگ پلیس نیز منتقل می‌شوند.

جریمه تصادف بدون داشتن گواهینامه

اگر بدون داشتن گواهینامه، اقدام به رانندگی کنید و دست بر قضا، دچار سانحه یا تصادف شوید، حالا این سوال پیش می‌آید که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، چه مجازاتی در انتظارتان خواهد بود؟

در جواب این سوال باید بگوییم که تعیین مجازات، بستگی به این دارد که آیا شما مقصر تصادف بوده‌اید یا نبوده‌اید؟! اگر مقصر تصادف نباشید، تنها تخلف شما، نداشتن گواهینامه است که 100 هزارتومان جریمه نقدی یا 2 ماه حبس تعزیری بدنبال دارد. همچنین اگر دوباره مرتکب این تخلف شوید، ممکن است به 2 الی 6 ماه حبس تعزیری محکوم شوید.

اما اگر مقصر تصادف باشید، قانون، جزای سنگین‌تری را برای شما درنظر خواهد گرفت و ممکن است از 1 تا 5 سال، شما را از رانندگی، منع کند.

جریمه فیلمبرداری در هنگام رانندگی

استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی، به هر دلیلی که باشد، تخلف آئین‌نامه‌ای است و جریمه 100 هزار تومانی دارد. بنابراین رفتارهای اشتباهی مانند صحبت کردن با موبایل، ارسال پیامک، گرفتن فیلم یا عکس و … در حین رانندگی، با جریمه پلیس همراه می‌شود.

جریمه انداختن ماسک

بدلیل اضطراری شدن شرایط شیوع کرونا، حساست پلیس نیز برای جریمه رانندگانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیشتر از قبل شده است. سرهنگ همتی زاده، رئیس پلیس راه ایلام در آبان 99، خبر داده که ریختن یا پرتاب کردن هرچیزی به بیرون خودرو، چه توسط راننده چه توسط سرنشینان، شامل جریمه رانندگی می‌شود. به همین دلیل نیز انداختن ماسک به بیرون خودرو، مصداق همین تخلف بوده و جریمه 30 هزار تومانی را به همراه دارد.

جریمه نصب آگهی روی خودرو

طبق ماده 207 آئین نامه پلیس راهور، نصب هرگونه آگهی، نوشته و برچسب روی شیشه یا بدنه خودروها ممنوع است و در صورت مشاهده این موضوع، راننده متخلف ضمن پرداخت جریمه 30 هزار تومانی، باید برای رفع تخلف و پاکسازی ظاهر خودرو نیز اقدام کند.

جریمه بوق زدن غیرمجاز

طبق قانون، دو نرخ جریمه برای بوق زدن ذکر شده؛ طبق بند 2124 بوق زدن در مکان‌های ممنوعه یا بوق زدن غیرضروری (مثلا در پشت چراغ یا ترافیک و …) 30 هزار تومان جریمه نقدی دارد؛ هرچند که پلیس در این مورد معمولا سختگیری نمی‌کند!

همچنین طبق بند 2125 استفاده از بوق‌های شیپوری یا تولید صدای نامتعارف از سیستم صوتی یا اگزوز خودرو، برای بار اول 100 هزار تومان، برای بار دوم 200 هزار تومان و برای بار سوم نیز 300 هزار تومان جریمه نقدی دارد. در این مورد تخلف، پلیس مجاز به توقیف این وسایل نقلیه است.

جریمه شیشه دودی خودرو

طبق قانون، خودرویی که دارای شیشه دودی است، در هر شرایط آب و هوایی باید بتوان از فاصله 3 متری، سرنشینان و داخل خودرو را مشاهده کرد و در غیر اینصورت مشمول جریمه 50 هزار تومان است.

جریمه استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، 100 هزار تومان جریمه نقدی دارد. همچنین اگر سرعت خودرو بالای 60 کیلومتر برساعت باشد، علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز برای راننده لحاظ می‌شود.

جریمه خودروهای مردودی معاینه فنی

حتما می‌دانید که بعد از مردود شدن وسیله نقلیه در آزمون‌های معاینه فنی خودرو، 14 روز فرصت دارید تا برای رفع نقص خودرو اقدام و دوباره به همان مرکز معاینه فنی، مراجعه کنید. این مهلت 14 روزه، صرفا برای جلوگیری از تشکیل دوباره پرونده و همچنین جلوگیری از هزینه مجدد مالکان خودروهاست.

اما ظاهرا این موضوع برای برخی از رانندگان سوتفاهم شده! برخی‌ها تصور می‌کنند که در این فرصت 14 روزه، امکان تردد در سطح شهر را دارند ولی اینطور نیست و در صورت رصد خودروی آنها توسط دوربین‌های پلیس، به علت نداشتن معاینه فنی، جریمه می‌شوند.

جریمه دستکاری پلاک خودرو

هرگونه تغییر ظاهری در پلاک خودرو و موتورسیکلت، در مرحله اول با مجازات نقدی همراه است.

جریمه ناخوانا بودن پلاک، طبق قانون معادل 60 هزار تومان است. البته اگر پلاک خودرو یا موتورسیکلتی دارای ارقام مخدوش شده یا حتی دارای تغییر و دستکاری در ارقام باشد، علاوه بر جریمه نقدی، وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شده و فرد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی میشود.

source