بهره بانکی دوست یا دشمن بورس؟

خبرنگار.فاطمه اختری، علی سجادی در گفت و گو با «صدای بورس» با بیان اینکه نرخ بهره بانکی از چند زاویه می تواند بر بازار سرمایه تاثیر گذار باشد، گفت: مهمترین اثرگذاری نرخ بهره بانکی بر نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران است چرا که هر چقدر نرخ پایین تر باشد نرخ بازده مورد انتظار می تواند پایین آید و در این صورت است که سهام برای خریدار جذاب تر خواهد شد.

وی ادامه داد: تاثیر دیگر نرخ بهره بانکی بر نرخ تامین مالی شرکت ها است که این باعث خواهد شد شرکت ها بتوانند با نرخ مناسب تری تامین مالی را انجام دهند.

مدیر عامل مشاور سرمایه گذاری امین نیکان آفاق افزود: نرخ بهره بانکی در همه جای دنیا شاخص سیاست های انقباضی و انبساطی است. هر چقدر این نرخ بالاتر رود نشان دهنده رویکرد انقباضی بانک مرکزی کشور است و این رویکرد انقباضی در رونق و رکود بازار می تواند تاثیرگذار باشد. اگر نرخ بهره بانکی به صورت تدریجی و پلکانی کاهش یابد می تواند سیگنال مثبت از طرف بانک مرکزی به بازار سرمایه باشد. بدان معنا که بانک مرکزی گره سیاست انقباضی را شل تر کرده است تا به رونق بازار ها از جمله بازار سرمایه کمک کند.

سجادی درباره نرخ تامین مالی شرکت ها، گفت:نرخ تامین مالی شرکت ها عملا یک نرخ اسمی است که در حال حاضر نرخ اوراق و تسهیلاتی که بانک ها می دهند ۲۳ درصد است. اما نرخ واقعی ،نرخ بازار است و به مراتب بیشتر از نرخ اسمی است و از ابعاد مختلف می تواند اثرگذار باشد. در همین چند ماه اخیر به واسطه سیاست های انقباضی موجود و فشاری که برای تامین مالی به بازار سرمایه وارد شد هم شاهد بالا رفتن نرخ های تامین مالی دراین بازار بودیم.و بعضا نرخ های ۳۵ یا ۳۶ درصد که بهای تمام شده پول برای ناشرین میتوانست بالا تر باشد رسیده است. برای طرح های تولیدی نرخ توجیه پذیر نیست درحالی که شاید برای فعالیت های دلالی یا تجاری که سود کوتاه مدت دارند مناسب باشد.

وی اظهارداشت:امیدواریم با کاهش نرخ بهره بانکی و مهم تر از آن با کاهش سیاست های انقباضی بانک مرکزی و حرکت به سمت سیاست های انبساطی ، امکان تامین مالی برای شرکت های بخش خصوصی تسهیل شده وبتوان با نرخ بهره کمتری انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره کشش مردم به بازار سرمایه ، گفت:زمانی که یک بازدهی بدون ریسک در بازار فراهم است سرمایه گذارا ن به جای سرمایه گذاری در بازار سرمایه که ماهیت آن سرمایه گذاری با ریسک های مختلف است به ویژه در کشور ما که ریسک های مختلف سیستماتیک و غیر سیستماتیک که مربوط به شرایط کلان اقتصادی است، تحمیل می شود، سرمایه گذاران باید بازدهی خیلی بالاتری را پیش بینی کنند تا در این بازار بمانند. زمانی که این پیش بینی محقق نشود عملا از بازار خارج و فشار عرضه و خروج به بازار تحمیل خواهد شد.

مدیر عامل مشاور سرمایه گذاری امین نیکان آفاق در باره شرایط آتش بس در غزه و پیش بینی بازار سرمایه ، افزود:این یک ریسک غیر سیستماتیک و کلان تلقی می شود و اصولا بازار عادت دارد در ارزیابی ریسک ها بزرگنمایی کند. اگر از تنش های شرایط جنگ منطقه کاسته و منجرو به آتش بس بلند مدت و دائمی شود می تواند تاثیر گذار باشد و ‌افت های اخیر که به واسطه این شرایط بر بازار حاکم بوده جبران شود.

سجادی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از کارشناسان اعتقاد به ارزندگی سهام بورسی دارند و این قیمت هارا جذاب می دانند تا پایا ن سال و تا فصل مجامع به نظر می رسد بازار گرمی پیش رو خواهیم داشت.

source