تجربه رانندگی با اکستریم VX و TXL، محصولات جدید مدیران خودرو

«خبرماشین» – شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران بتوانند محصولات برند لوکس و جدید خود یعنی اکستریم VX و اکستریم TXL را در پیست اتومبیلرانی آیلند مورد آزمایش فنی قرار دهند.

 

درباره برند اکستریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ شرکت چری با تاسیس برند اکسید که در ایران تحت عنوان اکستریم شناخته می شود، سعی کرده تا محصولات پریمیوم و فوق مجلل خود را در قالب یک نشان اختصاصی با ویژگی‌های منحصر به فرد و البته قیمت تمام شده اقتصادی‌تر، به بازار بفرستد.

برند اکستریم نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به جهان خودرو معرفی شد. جایی که محصولات این برند به دلیل بهره‌گیری از طراحی داخلی و خارجی لوکس، امکانات جذاب و البته تکنولوژی پیشرفته توجه زیادی را به خود جلب کردند. همچنین اکستریم در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۳ در قطر که یکی از مهم ترین رویدادهای خودرویی امسال جهان محسوب می‌شد نیز در کنار لوکس‌ترین برندها همچون لکسوس و اینفینیتی حضوری پر رنگ داشت.

برند اکستریم در واقع محصول گردهمایی صدها نخبه خودرویی است؛ نخبگانی که فعالیت در شرکت‌هایی همچون BMW و جگوار را در سابقه خود دارند و تلاش کرده‌اند تا چکیده‌ای از تجربه و دانش خود را در محصولات اکستریم به نمایش بگذارند.

همکاری با شرکای خودرویی سرشناسی همچون بنتلر، بوش، گتراک و بورگوارنر در کنار بهره‌گیری از ۵ مرکز توسعه و تحقیق جهانی همچون مرکز تحقیق و توسعه در فرانکفورت آلمان، کیفیت محصولات این برند را  به بالاترین سطح جهانی رسانده است.

برند اکستریم به واسطه امکانات، طراحی لوکس و البته کیفیت بالای محصولاتش حضوری پر رنگ در بازارهای جهانی دارد و توانسته با ساخت نمایشگاه‌های جذاب و فعالیت‌هایی همچون گردهمایی چند هزار نفری کاربرانش از سرتاسر جهان در شهر ووهو چین، محصولات لوکس خود را با کلید واژه اکتشاف به جهان معرفی کند.

اکستریم VX

اکستریم VX

از نظر مشخصات فنی، شباهت کامل میان اکستریم VX و تیگو 8 پرومکس وجود دارد. اکستریم VX دارای یک موتور 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بوده که قادر به تولید 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است. این پیشرانه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده و از ششمین نسل سیستم چهار چرخ محرک بورگ وارنر بهره گرفته است.

اکستریم VX

نسل نخست این خودرو علاوه بر چین، در روسیه و عربستان نیز به فروش رسید. همزمان با تغییر نسل چری تیگو 8 در چین و اضافه شدن پسوند پرو به آن، اکسید VX نیز تغییر چهره داد و در سال 2021 نسخه جدید این خودرو وارد بازار شد. نسخه‌ای از این خودرو که به بازار ایران می‌آید نیز مربوط به فیس‌لیفت اخیر این خودرو است. با توجه به عدم حضور طولانی‌مدت برندهای لوکس خارجی در ایران و کمبود اتومبیل‌های مجلل، پیش‌بینی می‌کنیم مشتریان ایرانی استقبال مناسبی از اکسید VX و سایر خودروهای این برند در ایران ترتیب دهند.

اکستریم VX

سیستم انتقال قدرت اکستریم وی ایکس نسبت به مدل سال گذشته یک تحول اساسی را تجربه می‌کند؛ چرا که خوشبختانه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه جای خود را به یک جعبه دنده فوق العاده باکیفیت ۸ سرعته اتوماتیک AT از شرکت بسیار معتبر آیسین ژاپن داده است. ماشین اکستریم VX به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک مجهز است و می‌تواند در مسیرهای طبیعی یا جاده‌های لغزنده، عملکرد بهتر و چسبندگی بالاتری ارائه دهد.

این گیربکس طول عمر بیشتری دارد و در برابر فشار رانندگی نیز استهلاک کمتری از خود نشان می‌دهد. مشکلاتی نظیر داغ شدن بیش از حد و مواردی از این دست هم در عملکرد آن تقریباً جایی ندارد و شما می‌توانید با اکستریم وی ایکس تحت هر شرایطی دنده‌کشی مناسب و متعادل را تجربه کنید.

اکستریم وی ایکس

طراحی بخش جلوی این خودرو تا حد زیادی تغییر کرد و الگوهای جدیدی برای ظاهر این خودرو به کار گرفته شدند. از جمله این الگوها می‌توان به تغییر جلوپنجره خودرو اشاره کرد. نوارهای افقی در نسخه قبلی، جایگزین نوارهای عمودی در نسخه جدید شده‌اند. همچنین طراحی سپر و کاسه چراغ خودرو مطابق با زبان طراحی تیگو 8 پرو تغییر کرده است.

اکستریم VX

در بخش عقبی اکستریم VX همچنان شاهد چراغ هایی به هم پیوسته و سرتاسری هستیم و در زیر سپر نیز دو خروجی اگزوز داخل یک دیفیوزر ساده قرار گرفته اند.

اکستریم VX

در نمای جانبی شاهد یک فریم کرومی در اطراف شیشه ها هستیم و روی درب ها نیز خبری از دستگیره های عجیب و غریب پاپ آپ نیست. طبق سنت خودروهای کراس اوور و اسیووی نیز روی سقف، روف راک هم قرار گرفته است.

کابین اکستریم VX

ورود به کابین اکستریم VX مساوی است با حضور در سوییتی مجلل و باکیفیت. اولین چیزی که در اینجا جلب توجه می‌کند، نمایشگرهای بزرگ سه گانه است که تقریبا کل مساحت نمای روبروی داشبورد را پوشش می‌دهد.

این سبک طراحی قبلا در محصولات برقی مرسدس بنز دیده شده بود و حالا به ماشین لوکس چری هم راه پیدا کرده است. روی داشبورد اثری از کلیدهای فیزیکی دیده نمی‌شود و تقریبا خیلی از کنترلگرها لمسی شده است. نمایشگر بزرگ در وسط، نقش اصلی را بازی می‌کند و صفحه دیجیتال مقابل راننده هم حکم صفحه کلاستر یا همان پشت آمپر را دارد. نمایشگر مقابل سرنشین هم می‌تواند به طور اختصاصی توسط فرد کنار راننده مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه نمایش‌های رنگارنگ سرتاسر کابین این خودرو را در بر گرفته‌اند تا احساس برخورد با خودرویی کاملا مدرن را در مشتری القا کنند. بخش اصلی داشبورد اکستریم VX را یک نمایشگر بزرگ تشکیل داده است که اطلاعاتی را به هر دو سرنشین خودرو ارائه می‌دهد. این نمایشگر از سمت راننده آغاز می‌شود، در بخش میانی عریض و طویل می‌شود و سپس تا سمت دیگر خودرو ادامه می‌یابد. نمایشگر بخش راننده اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نمایش می‌دهد. نمایشگر بخش مرکزی اطلاعات سیستم سرگرمی و سیستم تهویه را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. نمایشگر سرنشین جانبی نیز به او اختیار کنترل برخی ویژگی‌ها همچون موزیک را اعطا می‌کند.

اکستریم VX به امکاناتی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین‌ ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی‌ سیم (وایرلس)، تنظیم برقی صندلی‌ های عقب، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق‌ پذیر، رانندگی نیمه‌ خودران، رادار خطی و رادار نقطه کور، نوربالای خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلوخوان، تنظیم حالت رانندگی، صندلی های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تریم چرم داخلی و… مجهز است.

اکستریم VX

هنگامی که در‏های بزرگ اکستریم VX را باز می‏کنیم اولین نکته‏ای که در ذهنمان تداعی می‏شود هارمونی نمایی داخلی با ظاهر خارجی آن است و کیفیت ادوات داخلی به طرز محسوسی نمایان می شود؛ به طور کلی هنگام نشستن پشت فرمان این خودرو هیچ گونه محدودیت فضا (فضای پا، سر، شانه و. . . . .) حس نمی‏شود و باید این مهم را مدیون مهندسی پیشرفته دانست و صندلی‏ها در مدل جدید به خوبی بدن را در خود حفظ می‏کنند.

اکستریم VX

جعبه دنده این خودرو از هماهنگی خوبی با پیشرانه بهره می‏برد و خبری از تقه‏ های بی مورد نیست. تعویض دنده های نرم و دقیق به همراه لگ حداقلی بوست توربو نیز جز خصوصیات فنی مثبت محصول جدید مدیران محسوب می‌شوند .

حین انجام این تست درایو، کابین راحت و ساکت این خودرو بسیار لذت‌بخش و خوشایند به نظر می‌رسید. ابعاد خودرو کمی بزرگ است و در ابتدا شاید حس عدم تسلط را به راننده منتقل کند، اما همین که کمی با وی ایکس کار میکنید، همه چیز عادی می‌شود و سطح تسلط راننده بر خودرو به طور کامل بهبود پیدا می‌کند.

چسبندگی مناسب تایرها در پیچ، پایداری بالا و شتابگیری متعادل هم از دیگر ویژگی‌های شاخص رانندگی با اکستریم vx محسوب می‌شوند.

 

اکستریم TXL

اکستریم TXL

ماشین اکستریم TXL محصول جدید مدیران خودرو، یک کراس اوور میان-سایز است و برای تامین قدرت مورد نیاز خود از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi استفاده می‌کند. موتور اکستریم TXL قادر است توانی برابر با ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها انتقال دهد.

اکستریم TXL

نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می شود. البته نسخه مجهز به گیربکس هفت دنده دو کلاچه هم برای این خودرو در بازارهای جهانی حضور دارد، اما ظاهرا Xtrim تصمیم بر این دارد که TXL را با گیربکس هشت دنده اتوماتیک که جدیدترین گیربکس چری برای خودروهای درونسوز خود بوده عرضه کند.

لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت در اکستریم تی ایکس ال بصورت AWD عمل می کند و این یعنی با یک کراس اوور دو دیفرانسیل طرف هستیم.

اکستریم TXL

در اکستریم TXL خبری از لوگو نیست و در جلو و عقب تنها عبارت انگلیسی Xtrim نصب شده و حتی روی فرمان نیز این لوگو تایپ دیده می شود. در نمای جلو شاهد یک ورودی هوای بسیار بزرگ داخل سپر هستیم که در دو طرف آن چراغ های روشنایی در روز قرار دارند. چراغ های اصلی نیز طراحی سنتی داشته و همگی از نوع LED ماتریکس بوده و قابلیت چرخش چراغ ها با چرخش فرمان نیز برای آنها تعبیه شده است. به گفته اکسید ایمنی این خودرو از ایمنی آئودی Q5L که ویژه بازار چین بوده مقداری جزیی بالاتر بوده و امتیاز بالاتری در تست تصادف کسب کرده است.

اکستریم TXL

نمای عقب ماشین هماهنگ قابل قبولی با نمای جلو دارد. چراغ‌های عقب به وسیله نوار باریک نورانی و همین‌طور یک نوار کرومی به یکدیگر وصل شده‌اند. در زیر این نوار، عبارت لاتین EXEED درج شده که احتمالا جای خود را به Xtrim می‌دهد. تورفتگی درب صندوق عقب، آنتن باله کوسه‌ای، اسپویلر و چراغ ترمز زیر آن، چراغ‌های مه‌شکن عمودی در دو طرف سپر و خروجی اگزوز با حاشیه کرومی در پایین آن، از دیگر مشخصات ظاهری اکستریم TXL به حساب می‌آیند.

اکستریم TXL

نمای جانبی ماشین طراحی ساده‌ای دارد و شامل المان‌هایی همچون رینگ‌های چندپره، ستون‌های مشکی‌رنگ و دستگیره‌های همرنگ با بدنه می‌شود. به طور خاص، ستون C با شیب تند و به نحوی طراحی شده که بدنه را به فرم کوپه درآورده است.

اکستریم تی ایکس ال

در نمای داخلی اکستریم تی ایکس ال یک طراحی به روز دیده می شود و در نمونه های جدید این خودرو، طراحی داخلی با اکستریم RX نزدیک شده است. رودری های خودرو طراحی به روزی دارند و بر روی آن ها سطح خوبی از جزئیات را می بینیم. از متریال های مختلفی اعم از چرمی، کرومی، و مشکی پیانویی در این قسمت استفاده شده است. در مقایسه با دیگر خودروهایی که از گروه چری دیده بودیم، در داخل TXL متریال به مراتب با کیفیت تر است و ارگونومی بهتری را در تمام المان های کابین می بینیم. فرمان این خودرو نیز با سایر محصولات اکسید مشترک است، که طراحی دو شاخه و دی کات دارد، و کلید های روی آن به صورت لمسی هستند.

اکستریم تی ایکس ال

این خودرو دارای تجهیزاتی همچون دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی منحنی شکل روی داشبورد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف پانورامیک، سنسور نور و باران، صندلی های برقی جلو، گرمکن و سردکن و ماساژور صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ریموت هوشمند، صندوق عقب برقی با سنسور ریموت، فرمان پذیری صوتی، هد آپ دیسپلی، سیستم صوتی پریمیوم با اندروید اتو و اپل کار پلی، مدهای رانندگی مختلف و … است.

اکستریم TXL

تجهیز این خودرو به  پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ باعث شده است تا شتاب اولیه این خودرو مورد قبول باشد و با توجه به اینکه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک همواره دور موتور را در حالت مناسب نگه می ‌دارد، با فشار دادن پدال گاز شتاب ثانویه مطلوبی را نیز حس خواهید کرد.

جعبه دنده این خودرو باعث نرم تر شدن رانندگی و از بین رفتن ضربه های موقع تعویض دنده شده است. همچنین پایداری این خودرو را در هنگام عبور از پیچ ها حس خواهید کرد.

اکستریم TXL

سواری اکستریم TXL به لطف سیستم تعلیق خوب، کاملا مناسب مسیرهای پر دست انداز شهری است. همچنین به واسطه به کارگیری سیستم‌های مختلف ایمنی عملکرد مناسبی در ترمزگیری‌ها دارد؛ همچنین هندلینگ و پایداری این خودرو نیز در سطح استاندارد و ایمنی قرار دارد. این خودرو در زمان عبور از مسیرهای منحنی‌شکل در سرعت‌های عادی نیز دارای میزان حرکت عرضی بدنه و پایداری مناسبی است. حتی اگر سطح زمین لغزنده باشد، سیستم‌های کنترل پایداری و کشش به علاوه دیگر سامانه‌های ایمنی، تعادل خودرو را حفظ می‌کنند و اکسید TXL تا حد امکان دچار انحراف نمی‌شود.

تسلط و دید مطلوب راننده نسبت به جاده علی‌رغم وجود برخی نقاط کور، می‌تواند اعتماد به نفس او در کنترل این شاسی بلند شهری را افزایش دهد. وجود سیستم‌هایی مثل رادار هشدار نقطه کور نیز احتمال برخورد در نقاط کور خودرو با دیگر ماشین‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

اکستریم TXL

source