دوره دیانابول و سوستانون برای افزایش فوق العاده حجم و قدرت

سوستانون یک استروئید تزریقی است که در واقع شامل ۴ استر مختلف تستوسترون می‌باشد. دیانابول نیز یک استروئید خوراکی برپایه تستوسترون است. دوره دیانابول و سوستانون برای افزایش حجم و قدرت بسیار عالی است.

در این نوشته از وب‌سایت آموزش بدنسازی فیتنسیا، به طور دقیق و کاربردی، نحوه اجرا، فواید، عوارض جانبی و پاکسازی این دوره استروئیدی را بررسی می‌کنیم.

سوستانون چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، سوستانون در واقع ترکیبی از ۴ استر مختلف تستوسترون است. این یعنی شما باید همان نتایج تستوسترون را از سوستانون انتظار داشته باشید. اما سوستانون دو مزیت اصلی دارد:

  1. کسب سریع‌تر نتیجه در همان هفته‌های اول مصرف
  2. عدم نیاز به تزریق‌های مکرر و زیاد

چهار استر به کار برده شده در سوستانون عبارتند از:

  • ۱۰۰ میلی‌گرم تستوسترون دکانوات
  • ۶۰ میلی‌گرم تستوسترون ایزوکاپروات
  • ۶۰ میلی‌گرم تستوسترون فنیل پروپیونات
  • ۳۰ میلی‌گرم تستوسترون پروپیونات

دیانابول چیست؟

دیانابول جزو استروئیدهای خوراکی بسیار محبوب و رایج در بدنسازی است. این استروئید برای افزایش حجم و قدرت گزینه‌ای بسیار موثر و عالی است.

محبوب بودن دیانابول به چند دلیل است. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • اثرات بسیار عالی در افزایش قدرت و حجم عضلات
  • مصرف آسان (به صورت خوراکی)
  • قیمت پایین‌تر نسبت به سایر استروئیدها

اما یکی از معایب اصلی دیانابول این است که نتایج کسب شده از آن خیلی ماندگار نیست و بعد از اتمام دوره مصرف بخش قابل توجهی از آن نتایج، از دست می‌رود. البته با اجرای اصولی و کنترل شده دوره می‌توان نتایج کسب شده از دوره را به طور مناسب حفظ کرد.

توصیه می‌کنم برای اجرای دوره استروئید و پاکسازی با مربی بدنسازی فیتنسیا مشورت کنید.

نحوه اجرای دوره دیانابول و سوستانون در سطوح مختلف

در ادامه نمونه‌هایی از نحوه اجرای دوره ترکیبی سوستانون با دیانابول در سه سطح حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و مبتدی توضیح داده می‌شود.

هشدار: این برنامه‌ها فقط به عنوان نمونه و یک الگوی کلی ارائه شده‌اند. اجرای عملی آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برای طراحی برنامه دقیق دوره و پاکسازی مخصوص شرایط بدنی خودتان، با مربی در ارتباط باشید.

سطح مبتدی

منظور از سطح مبتدی این است که سابقه تمرینی قابل توجه و سابقه مصرف استروئید کم داشته باشید. اگر سابقه تمرینی شما خیلی کم باشد به طور کلی مجاز به مصرف استروئید نیستید.

دوره سطح مبتدی استروئیدهای سوستانون و دیانابول
دوره سوستانون با دیانابول – سطح مبتدی

سطح نیمه حرفه ای

اگر ورزشکار سابقه نسبتا زیادی در مصرف استروئیدها داشته باشد و پاسخ بدنش را به استروئیدهای مختلف به خوبی درک کرده باشد، می‌تواند کمی فراتر رفته و دوره دیانابول و سوستانون را به صورت زیر اجرا کند.

دوره نیمه حرفه ای دیانابول سوستانون
دوره سوستانون و دیانابول – سطح نیمه حرفه ای

دوره حرفه ای سوستانون و دیانابول

حالا می‌رسیم به سطح حرفه‌ای! یعنی بدنسازانی که سابقه طولانی در مصرف انواع استروئیدها دارند. این ورزشکاران به جزئیات و نکات استروئیدهای مختلف و نحوه پاسخ بدنشان به آن‌ها به خوبی مسلط هستند.

ترکیب سوستانون و دیانابول برای یک بدنساز حرفه‌ای، کارایی و عملکرد کافی و مناسب ندارد. در این حالت شاید بخواهید استروئید قدرتمندی مثل ترنبولون را به دوره اضافه کنید.

حتی شاید لازم باشد ترکیبات پپتایدی مثل سوماتروپین (HGH) و یا IGF-1 را به دوره اضافه کنید. در این مورد با مربی در ارتباط باشید.

در ادامه نمونه دوره حرفه ای سوستانون، دیانابول و ترنبولون را بررسی خواهیم کرد.

دوره حرفه سوستانون و دیانابول
دوره حرفه ای دیانابول، سوستانون و ترنبولون

آیا این دوره برای زنان مناسب است؟

خیر به هیچ وجه! با توجه به این که سوستانون و دیانابول هر دو منجر به عوارض جانبی آندروژنیک قابل توجه می‌شوند، مصرف آن‌ها به هیچ عنوان به بانوان ورزشکار توصیه نمی‌شود.

زنان در صورت اجرای این دوره باید منتظر عوارض جانبی مثل بروز صفات مردانه، کلفت شدن صدا، رشد موهای زائد، برهم خوردن چرخه قاعدگی، کاهش حجم سینه و باسن و … باشند.

پاکسازی (PCT) بعد از دوره

همانطور که می‌دانید بعد از هر دوره استروئید باید پاکسازی (PCT) دقیق و اصولی اجرا کنید. در واقع بهتر است به جای پاکسازی بگویم درمان پس از دوره.

با مصرف استروئیدها بدن از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. اگر بعد از اتمام دوره استروئید، پاکسازی مناسب و صحیح اجرا نکنید، باید منتظر مشکلات زیر باشید:

  • از دست رفتن نتایج کسب شده از دوره
  • کاهش میل جنسی
  • بی‌خوابی
  • بی اشتهایی
  • کاهش انرژی
  • فشار خون بالا
  • و …

با توجه به این توضیحات، اهمیت اجرای پاکسازی بعد از اتمام دوره مشخص می‌شود.

متاسفانه نمی‌توان یک روش یکسان پاکسازی را برای همه ورزشکاران معرفی کرد. اما به طور کلی مهم‌ترین داروهایی که در PCT بعد از دوره سوستانون و دیانابول ممکن است مناسب باشند، عبارتند از:

  • تاموکسیفن سیترات
  • کلومیفن سیترات
  • HCG
  • Liv52
  • مکمل‌های آنابولیک
  • و …

هشدار: منظور از لیست بالا این نیست که همه آن‌ها را در پاکسازی مصرف کنید. در واقع باید متناسب با شرایط بدنی خودتان روش دقیق و موثر پاکسازی، برنامه ریزی شود. در این مورد نیز می‌توانید تحت نظر مربی فیتنسیا باشید.

فواید و نتایج دوره دیانابول و سوستانون

همانطور که در ابتدای مقاله خواندید، این دوره برای افزایش حجم عضلات و قدرت بسیار مناسب است.

اگر دوره دیانابول و سوستانون را درست و متناسب با شرایط بدنی خودتان اجرا کنید، می‌توانید نتایج زیر را انتظار داشته باشید:

  • افزایش حجم و وزن قابل توجه
  • افزایش قدرت
  • استقامت عضلانی بیشتر

البته کسب نتیجه از هر دوره استروئید چند شرط دارد. از اصلی‌ترین شروط کسب نتیجه از دوره استروئید، اجرای صحیح دوره، داشتن برنامه تمرین مناسب و همچنین رژیم غذایی صحیح است.

توصیه میکنم مقاله رژیم غذایی، تمرین و مصرف مکمل در دوره استروئید را از دست ندهید؛ زیرا کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

عوارض جانبی احتمالی

همانطور که می‌دانید، تمام استروئیدها در کنار نتایج مثبت و خوشایندی که دارند، می‌توانند باعث بروز برخی عوارض جانبی ناخواسته شوند.

شما با اجرای صحیح و اصولی دوره استروئید و به ویژه پاکسازی (PCT) بعد از دوره، باید با این عوارض جانبی مقابله کنید و آن‌ها را به حداقل برسانید. در این مورد بهتر است تحت نظر مربی باشید.

از جمله عوارض جانبی احتمالی که ممکن است در دوره سوستانون و دیانابول رخ دهد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش سطح استروژن: هر دو ترکیب سوستانون و دیانابول به طور بالقوه می‌توانند سطح هورمون استروژن را در بدن افزایش دهند. این می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل ژنیکوماستی، احتباس آب، فشار خون و … شود. باید با مصرف صحیح داروهای تعدیل کننده استروژن مثل تاموکسیفن یا کلومیفن این مشکل را مدیریت و کنترل کنید.
  • عوارض جانبی آندروژنیک در اثر افزایش سطح DHT (دی هیدرو تستوسترون): با افزایش سطح هورمون DHT امکان بروز مشکلاتی مثل جوش و آکنه، ریزش مو، چرب شدن پوست، تغییرات صدا، رشد موهای زائد و … وجود دارد.
  • آسیب به کبد: خوشبختانه سوستانون متابولیسم کبدی نداشته و اثری هم روی کبد ندارد. اما دیانابول جزو استروئیدهای ۱۷ آلفا آلکیله بوده و این یعنی باید از طریق کبد پردازش و جذب شود. این فرآیند می‌تواند منجر به آسیب و سمیت کبدی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف دیانابول نباید خیلی طولانی و بیشتر از ۶ هفته شود. همچنین مصرف مکمل‌های تقویت و محافظت از کبد مثل لیو۵۲ در کنار دیانابول توصیه می‌شود.
  • سرکوب تستوسترون طبیعی بدن: هر دو هورمون سوستانون و دیانابول، تولید طبیعی تستوسترون توسط بدن را سرکوب می‌کنند. احتمالا در طول مصرف استروئیدها شما متوجه هیچ مشکلی نمی‌شوید؛ زیرا به طور مصنوعی سطح تستسوترون بدن را به شدت افزایش می‌دهید. اما پس از اتمام دوه و قطع مصرف استروئیدها، بدن شما به طور ناگهانی دچار کاهش سطح تستوسترون می‌شود. اینجاست که اهمیت پاکسازی بعد از دوره مشخص می‌شود! با پاکسازی صحیح، می‌توان کاری کرد که در مدت زمان کوتاه بعد از اتمام دوره، سطح تستوسترون طبیعی بدن به حالت نرمال بازگردد.

چند مورد از مقاله‌هایی که برای دوره سوستانون و دیانابول، بسیار کمک‌کننده و مفید هستند، در ادامه معرفی شده‌اند:

جمع بندی در مورد دوره سوستانون و دیانابول

این دوره استروئیدی با هدف افزایش حجم و قدرت اجرا می‌شود. سوستانون در واقع همان تستوسترون با ۴ استر مختلف است. دیانابول نیز یک استروئید خوراکی برپایه تستوسترون است.

این دو هورمون استروئیدی در کنار هم، یک دوره موثر برای افزایش حجم عضلانی تشکیل می‌دهند.

اما کسب نتیجه از دوره، زمانی اتفاق میفتد که اولا دوره را به شکل صحیح و متناسب با شرایط بدنی خودتان اجرا کنید، دوما تمرین و تغذیه مناسب داشته باشید.

source