فواید پیاده روی که هرگز نمی دانستید!

پیاده روی فواید متعددی برای سلامتی تمام افراد در سنین مختلف با شرایط متفاوت دارد. پیاده روی همچنین می تواند به پیشگیری از بیماری های خاص و حتی افزایش طول عمر کمک کند.

اولین نکته این است که پیاده روی با سرعت آهسته و متوسط که ضربان قلب شما تغییر نکند ورزش محسوب نمی شود و صرفا یک فعالیت مفید بدنی است! این فعالیت کاملا رایگان است و شما می توانید تنها با پوشیدن یک جفت کفش مخصوص پیاده روی این فعالیت بدنی را به صورت روزانه در برنامه خود قرار دهید.

در ادامه برخی از فواید پیاده روی را بررسی کردیم.

کالری سوزی

پیاده روی تند می تواند به سوزاندن کالری و تناسب اندام شما کمک کند. اینکه شما چقدر کالری می سوزانید به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • سرعت راه رفتن
  • شیب زمین ( پیاده روی در سربالایی کالری بیشتری نسبت به یک سطح صاف می سوزانید )
  • وزن شما

تقویت قلب

اگر شما 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه پیاده روی منظم داشته باشید، می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را تا 19 درصد کاهش دهید.(منبع 1)

این را بدانید که هر چه مسافت پیاده روی در روز بیشتر باشد فواید پیاده روی نیز افزایش خواهد یافت.

کنترل قند خون

پیاده روی کوتاه بعد از غذا خوردن ممکن است به کاهش قند خون شما کمک کند.

یک مطالعه کوچک ثابت کرد که 15 دقیقه پیاده روی 3 بار در روز ( بعد از صبحانه، ناهار و شام) سطح قند خون را بیش از 45 دقیقه پیاده روی در دیگر ساعات روز بهبود می بخشد. (منبع 2)

بنابراین پیاده روی بعد از هر وعده غذایی را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید. البته گمان نکنید اگر پیاده روی منظم داشته باشید دیگر نیازی به ورزش نیست! پیاده روی یک فعالیت بدنی محسوب می شود و اگر می خواهید سلامتی بدن خود را روز به روز افزایش دهید باید هر روز ورزش کنید.

بهبود درد مفاصل

فواید پیاده روی در یک قالب

پیاده روی به محافظت از مفاصل، تقویت ماهیچه های حمایت کننده مفاصل و…کمک می کند. مفاصلی مثل زانو و لگن که به مرور زمان و با بالا رفتن سن آسیب پذیر خواهند شد.

پیاده روی همچنین می تواند به کاهش درد مفاصل افراد مبتلا به آرتروز کمک کند. همچنین پیاده روی 8 تا 10 کیلومتر در هفته ممکن است به یشگیری از آرتروز نیز کمک کند. ( منبع 3)

تقویت سیستم ایمنی

پیاده روی ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش دهد.

در یک مطالعه نسبتا بزرگ، 1000 بزرگسال در فصل شیوع بیماری آنفولانزا تحت بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که افرادی که روزانه 30 تا 45 دقیقه با سرعت متوسط پیاده روی می کنند، 43 درصد کمتر از افرادی که پیاده روی نمی کنند دچار سرماخوردگی و آنفولانزا و دیگر بیماری های عفونی دستگاه تنفسی می شوند. (منبع4)

بخاطر همه ی این فواید پیاده روی سعی کنید روزانه راه بروید، حتی اگر محل زندگی شما سردسیر است می توانید از تردمیل برای پیاده روی روزانه استفاده کنید و یا اینکه اطراف یک مرکز خرید سرپوشیده راه بروید.

افزایش انرژی

شاید غیرممکن به نظر برسد اما پیاده روی ممکن است انرژی بیشتر و موثرتری نسبت به خوردن یک فنجان قهوه داشته باشد. ( منبع 5) شاید بپرسید چرا؟ پیاده روی باعث افزایش جریان اکسیژن در بدن می شود و می تواند سطح اپی تفرین و نوراپی نفرین را افزایش دهد که اینها هورمون هایی هستند که به افزایش سطح انرژی کمک می کنند.

بهبود خلق و خو

پیاده روی می تواند به بهبود سلامت روان شما کمک بسیاری کند.

حتی مطالعات منابع معتبر نشان می دهد پیاده روی منظم می تواند به کاهش و کنترل استرس، بهبود افسردگی و پیشگیری از بروز خلق و خوی منفی نیز کمک کند. (منبع6)

البته ناگفته نماند که شما برای تجربه این فواید باید حداقل 3 روز در هفته به مدت 30 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

افزایش طول عمر

پیاده روی سریع می تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند.

محققان دریافتند پیاده روی با سرعت متوسط نسبت به پیاده روی با سرعت آهسته تا 20 درصد خطر مرگ کلی را کاهش می دهد. اما راه رفتن تند ( حداقل 6.5 کیلومتر در ساعت) این خطر را تا 24 درصد کاهش می دهد. (منبع7)

به عبارتی هر چه مسافت و سرعت پیاده روی شما بیشتر باشد فواید آن نیز بیشتر خواهد شد.

تقویت پاها

پیاده روی به طور شگفت انگیزی به تقویت ماهیچه های پاهای شما کمک می کند. برای سخت تر شدن پیاده روی و تاثیر بیشتر می توانید یک مسیر سربالایی را برای راه رفتن انتخاب کنید یا روی تردمیل با شیب مثبت پیاده روی کنید.

کمک به تفکر خلاقانه

پیاده روی ممکن است به شما کمک کند تا ذهنتان را از افکار بیهوده پاک کنید و ایده های خلاقانه تر و کاربردی تر به سرتان بزند!

مطالعه ای که شامل 4 آزمایش بود، افرادی را که در حال پیاده روی بودند با افرادی که نشسته بودند و به ایده های جدید فکر می کردند مقایسه کرد. نتیجه این شد که؛ شرکت کنندگان هنگام پیاده روی به ویژه در فضای باز عملکرد بهتری خواهند داشت. (منبع8)

بنابراین شما با یک پیاده روی در یک فضای باز می توانید خلاقانه تر فکر کنید و دریچه های ذهن خود را به سمت ایده های نو و تازه باز کنید این یک راه ساده و کاملا بی دردسر برای افزایش خلاقیت و پیشرفت شماست.

یک نکته خیلی مهم وجود دارد که گاها فراموش می شود شما باید قبل و بعد از پیاده روی به ترتیب گرم و سرد کنید تا بدنتان آسیب نبیند در پست های زیر گرم و سرد کردن اصولی را آموزش دادم. موفق باشید.

آموزش اصولی سرد كردن بدن بعد از ورزش + آموزش تصویری

نحوه گرم كردن بدن قبل از ورزش در خانه + آموزش تصویری

منبع: healthline.com

source