سامانه سجام چیست؟ + ثبت‌نام رایگان

سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان یک پایگاه داده است که اشخاص حقیقی به منظور انجام امور مربوط به بازارهای مالی باید در آن ثبت‌نام کنند.

برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، خرید اوراق بهادار، دریافت سود سهام عدالت و اموری از این قبیل باید سجامی شوید. ثبت‌نام در این سامانه آسان و رایگان است و شما به‌راحتی در خانه می‌توانید این کار را انجام دهید. قبل از ثبت‌نام باید مدارکی همچون کارت ملی، شناسنامه، کد پستی و… را آماده کنید تا بتوانید اطلاعات موردنیاز را در سایت سجام وارد کرده و فرایند ثبت نام را تکمیل کنید. اگر به تازگی می‌خواهید در سجام عضو شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام و تمام نکات مربوط به آن را برای شما توضیح دهیم.

سجام چیست؟

سجام سامانه‌ای است که به منظور جمع‌آوری اطلاعات مشتریان امور مالی ایجاد شده است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این سامانه را راه‌اندازی کرده است تا هر مشتری بتواند به‌راحتی امور مالی و سرمایه‌گذاری خود را به‌صورت کاملا شخصی‌سازی شده انجام دهد. به این صورت تقریبا تمام امور مربوط به بازار سرمایه غیرحضوری می‌شوند و دیگر نیازی نیست برای انجام کارهایی همچون دریافت سود سهام، خرید سهام و… به کارگزاری‌ها مراجعه کنید.

شما خیلی راحت می‌توانید در این سامانه ثبت‌نام کنید و باقی مراحل مربوط به دریافت کد بورسی و… را انجام دهید. در ادامه نحوه ثبت‌نام در Sejam را برای شما بیان می‌کنیم.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام

برای ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان باید به وب‌سایت سجام بروید و مراحل را به ترتیب پشت سر بگذارید. در ادامه این مراحل را برای شما آورده‌ایم:

۱. در مرحله اول به سایت سامانه بروید و گزینه ثبت‌نام در سجام را انتخاب کنید.

۲. در این مرحله باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که این شماره باید به نام خود شما باشد؛ در غیر این صورت امکان ثبت‌نام وجود نخواهد داشت.

۳. در ادامه یک کد تأیید برای شما پیامک می‌شود. شما باید این کد را در کادر مربوطه وارد کنید. همچنین باید کد ملی و نوع شخص (حقیقی یا حقوقی) را انتخاب کرده و کد امنیتی را نیز وارد کنید. توجه کنید که افراد معمولی به‌عنوان اشخاص حقیقی و شرکت‌ها به‌عنوان اشخاص حقوقی شناخته می‌شوند. بعد از وارد کردن تمام این موارد تأیید را بزنید.

۴. در این مرحله باید هزینه ثبت‌نام را پرداخت کنید. هزینه برای تمامی افراد یکسان است و باید پرداخت شود. بعد از انتخاب یک درگاه بانکی به صفحه پرداخت می‌روید که باید ۱۰ هزار تومان بپردازید.

۵. بعد از پرداخت هزینه به مرحله بعد می‌روید. این مرحله بسیار مهم است، زیرا باید اطلاعات شناسایی خودتان را وارد کنید؛ بنابراین شناسنامه خود را باز کنید و در کنارتان قرار دهید و تمام اطلاعاتی که سایت از شما می‌خواهد را بدون کم و کاست و با دقت در کادرهای مشخص شده بنویسید.

۶. بعد از اینکه تمام مراحل بالا را به دقت انجام دادید، باید منتظر بمانید تا یک کد ۱۰ رقمی برای شما پیامک شود. دریافت این کد به معنی ثبت‌نام موفقیت‌آمیز در سامانه سجام است. اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، در سایت به شما اخطار می‌دهد که اطلاعات را درست وارد کنید.

۷. بعد از دریافت کد ۱۰ رقمی، باید احراز هویت شوید. شما می‌توانید به دو صورت حضوری و غیرحضوری برای احراز هویت اقدام کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه احراز هویت سجام را برای شما بیان کنیم. ( سجام )

احراز هویت حضوری سجام

برای اینکه بتوانید فعالیت خود را در بازار سرمایه، بورس، بورس کالا و… آغاز کنید، باید کد بورسی داشته باشید. برای دریافت کد بورسی هم باید در یک کارگزاری عضو شوید، اما قبل از انجام تمام این کارها باید احراز هویت شوید. برای احراز هویت حضوری باید بعد از دریافت کد ۱۰ رقمی سجام به یک مرکز خدمات دهنده بروید. وقتی در سایت سجام گزینه احراز هویت و سپس احراز هویت حضوری را انتخاب کنید، می‌توانید با وارد کردن شهر و منطقه زندگی، نزدیک‌ترین مراکز احراز هویت را پیدا کنید. سپس با در دست داشتن گوشی موبایلی که با آن در سجام ثبت‌نام کرده‌اید، کارت ملی و کد ۱۰ رقمی می‌توانید به مرکز بروید و مراحل احراز هویت را طی کنید.

احراز هویت غیرحضوری سجام

برای احراز هویت غیرحضوری لازم نیست به مراکز خدماتی بروید و در خانه هم می‌توانید این کار را انجام دهید. شرط احراز هویت غیرحضوری این است که حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید، کارت هوشمند ملی داشته باشید و کد ۱۰ رقمی را هم گرفته باشید.

برای انجام این کار باید در سایت sejam به بخش احراز هویت بروید. در مرحله بعد احراز هویت غیرحضوری را انتخاب کنید. در ادامه به ترتیب مراحل را طی کنید. مهمترین مراحل احراز غیر حضوری شامل بارگذاری ویدیوی سلفی و تصویر امضا است.

چرا باید در سجام ثبت‌نام کنیم؟

گفتیم که برای انجام هر گونه امور مالی در بازارهای سرمایه‌گذاری، باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت‌نام کرده باشید. حتی برای سرمایه گذاری با پول کم هم به داشتن کد بورسی نیاز است. از دیگر مزایا و دلایل عضویت در این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام امور مالی به‌صورت غیرحضوری

مهمترین مزیت ثبت نام در سامانه sejam امکان انجام امور مالی و ورود به بازار سرمایه به صورت کاملا غیرحضوری است.

امکان سرمایه‌گذاری در هر مکان و زمان

بعد از ثبت‌نام در این سامانه خیلی راحت می‌توانید در هر جایی که باشید در بازارهای مختلف مثل بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید و سهام بخرید و بفروشید. به این ترتیب زمان را از دست نمی‌دهید و می‌توانید درآمد غیرفعال داشته باشید.

دریافت سود سهام

اگر سهامی از قدیم خریداری کرده باشید و سودی به آن تعلق گرفته باشد، تنها در صورت سجامی شدن می‌توانید سود سهام را برداشت کنید.

ورود به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه

این درگاه تمامی اطلاعات شما مانند سود و زیان، واریز سود، سهام‌ها، زمان خرید و فروش آن‌ها و کلی اطلاعات دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما برای دسترسی به این درگاه باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشید.

مشاهده و فروش سهام عدالت

اگر جزو افرادی هستید که سهام عدالت دارید، برای دسترسی به آن، مشاهده، دریافت سود و حتی فروش سهام عدالت باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان عضو شده باشید؛ در غیر این صورت حتی نمی‌توانید سود سهام عدالت را دریافت کنید.

امکان ویرایش اطلاعات

یک بخشی در سامانه جامع اطلاعات مشتریان وجود دارد و آن هم ویرایش اطلاعات است. در صورتی که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشید می‌توانید هرگونه تغییر در آدرس و… را در این بخش اعمال کنید، بدون اینکه نیاز به حضور در مراکز خدماتی باشد.

نکات مهم در هنگام ثبت نام در سامانه سجام

برای ثبت‌نام در این سامانه باید به چند نکته توجه داشته باشید.

  • حتما آدرس سایت را با دقت چک کنید تا در دام سایت‌های کلاهبرداری نیفتید. در ابتدای آدرس سایت حتما باید https:// وجود داشته باشد
  • اطلاعات خود را به دقت وارد کنید. هرگونه پسوند، پیشوند و… را در نام و نام خانوادگی بنویسید و آن‌ها را نادیده نگیرید
  • برای دریافت کد بورسی و انجام معاملات در بازار سرمایه حتما کارگزاری معتبری انتخاب کنید.
  • حتما شماره شبای حسابی که به نام شما و فعال است را در این سامانه وارد کنید.

source