آذر 1402: ونهای زرد رنگ شاتل سرویس، ارائه خدمات را آغاز کردهاند و در مکانهای پرترددی مانند میدان ونک فعالیت دارند. یک ماه از فعالیت این تاکسیها میگذرد و مسافران میتوانند بدون معطلی در صفهای طولانی از آنها استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره این طرح گفته که در شاتل سرویس، مسافر اطمینان دارد که در زمان مشخص و محل مشخص که از قبل تعیین کرده، یک دستگاه ون در انتظار اوست. این اطمینان را در هیچیک از خدمات حملونقل شهری پایتخت و دیگر کلانشهرها نمیتوان یافت؛ درحالیکه بعضی از شهروندان مانند کارکنان سازمانها و ادارات با ساعت کاری مشخص روزانه، به این اطمینان سفر نیاز دارند.
وی افزود دقیقا از ساعت 4و نیم عصر به بعد، جمعیت زیادی وارد میدان ونک میشوند؛ زیرا نوع شهرسازی در دهههای گذشته به شکلی بوده که مسافران باید در این میدان پیاده و سوار میشدند. در اینجا باید از ظرفیت تاکسی، سواری و ون استفاده کرد. یک راه این است که تعدادی تاکسی به خطوط میدان ونک اضافه کنیم، اما این کار اثر طولانیمدت ندارد. در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتلتاکسی اختصاص داده شده است. در این بخش تعدادی از خطوط براساس مبدا، مقصد و ساعت حرکت تعریف شده است. مسافر، خط مورد نظر خود را انتخاب میکند و بلیت را میخرد. وقتی مسافر در زمان مقرر به محل مراجعه کند، میبیند که یک دستگاه ون آماده مسافرگیری است. شاتل تاکسی بهعنوان یک وسیله نیمهانبوهبر دارای ساختار کاری مخصوص و اشتراکی است. ونها متعلق به شهرداری هستند. بهرهبرداری به بخش خصوصی سپرده شده است و رانندهها استخدام میشوند. دلیل استخدام رانندهها این است که معمولا درآمد رانندگان تاکسی روزانه است و اگر یک روز کار نکنند، درآمد نخواهند داشت. از طرف دیگر در تاکسیهای اینترنتی میبینید که وقتی ترافیک عصر یا صبح در یک مسیر گره میخورد، بعضی رانندگان تمایلی بهکار در آن خط ندارند؛ زیرا اگر به سمت مقصد حرکت کنند آنقدر در مسیر معطل میشوند که تا چند ساعت نمیتوانند برای سرویس بعدی حرکت کنند.
وی توضیح داد هر چهارشنبه سرویسهای هفته بعد مشخص میشود که درحال حاضر شامل چندین خط از میدان ونک به شرق، غرب، شمال و جنوب تهران است. بعضی از این خطوط مانند ونک – تهرانسر مسافران زیادی دارد. بعضی افراد برای یک هفته جلوتر شاتل سرویس را مشخص کردهاند و برای ساعت5 تمام 12صندلی پر است. اول ساعتهای اوج ترافیک پر میشود؛ به همین دلیل کرایه این ساعتهای خاص را افزایش دادهایم. هدف ما از این کار، انتقال تدریجی بعضی سفرها به ساعتهای دیگر است. قیمت بلیت نیز براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در اواخر سال گذشته تعیین شده که خیلی کمتر از طی همان مسافت با تاکسی اینترنتی است؛ حتی با پلیس راهور هم مذاکره کردهایم تا ون شاتل سرویس بتواند از خط ویژه عبور کند.
آقای وحدت کار گفت تاکسیرانی برای 200 ون برنامهریزی کرده است که الان حدود 30 ون از آنها در حال کار هستند. برخی از ونها باید پلاک شوند و بعضی از آنها که قبلا در جای دیگری بهکار گرفته شده بودند، نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. بهزودی میتوان 100 ون را بهکار گرفت و درصورت استقبال مسافران و مشخص شدن کارایی این روش، تمام 200 ون مشغول بهکار خواهند شد. شهروندان میتوانند در اپلیکیشن شهرزاد مسیرهای پیشنهادی موردنظر خود را با تعیین ابتدا، انتها و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. الان 300 پیشنهاد مسیر داریم .از طرف دیگر میتوانیم نقاطی را که تقاضای سفر بیشتری دارند، مشخص کنیم و ون در همان نقطه میایستد. امکان ایجاد خط جدید هم زیاد است؛ مثلا یکی از اعضای محترم شورای شهر از منطقه22 بازدید کرد و با توجه به کمبود حملونقل عمومی در این منطقه پیشنهاد شد که شاتل سرویس در نقاطی از این منطقه برقرار شود.
پیشبینی ما این بود که در ماه اول 20 درصد ظرفیت ونها پر شوند، اما در همینماه به 50 درصد ظرفیت رسیدهایم و این در حالی است که تنها روش اطلاعرسانی، استقرار ونها در میدان ونک و نصب بنر برای اطلاعرسانی به مسافران بوده است.
source