زمین لرزه های ترکیه و سوریه_ یک زلزله شناس اتفاقات رخ داده را توضیح می دهد

کلاس یوس
ساختمانی در دیاربکر ترکیه فرو ریخت.
صدای آمریکا/ ویکی پدیادو زمین لرزه بزرگ بامداد 6 فوریه در جنوب شرقی ترکیه، نزدیک مرز سوریه به وقوع پیوست. داده های USGS و ایستگاه های لرزه نگاری اروپا نشان می دهد که این رویداد 7.8 و 6.7 از 10 در مقیاس بزرگی لحظه بوده است.
لرزش ناشی از حرکت انرژی به خارج از منبع یا زمین لرزه عواقب وحشتناکی را برای افرادی که در اطراف زندگی می کنند داشته است. بسیاری از ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند، حداقل 4000 نفر در سرتاسر دو کشور جان خود را از دست داده‌اند، بسیاری دیگر در زیر آوار گرفتار شده‌اند و انتظار می‌رود که تعداد تلفات افزایش یابد. علاوه بر این، گزارش هایی از خسارات گسترده وجود دارد. پس لرزه های 7+ ریشتر تلاش های امداد و نجات امروز را با مشکل مواجه کرد.
جنی جنکینز، استادیار دپارتمان علوم زمین، دانشگاه دورهام، در مصاحبه ای با The Conversation توضیح داد که چه اتفاقی افتاده است (در اینجا با مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را اینجا بخوانید):
چرا این اتفاق در اینجا افتاد این منطقه از ترکیه مستعد زلزله است زیرا در محل تقاطع سه صفحه تکتونیکی تشکیل دهنده پوسته زمین قرار دارد: صفحات آناتولی، عربی و آفریقا. عربستان در حال حرکت به سمت شمال به سمت اروپا است و باعث می شود صفحه آناتولی (که ترکیه روی آن قرار دارد) به سمت غرب رانده شود.
حرکت صفحات تکتونیکی باعث ایجاد فشار بر روی مناطق گسلی در مرزهای آنها می شود. آزاد شدن ناگهانی این فشار است که باعث زمین لرزه و لرزش زمین می شود.
این زلزله اخیر احتمالاً روی یکی از گسل‌های اصلی که مرز بین صفحات آناتولی و عربستان را مشخص می‌کند، رخ داده است: گسل آناتولی شرقی یا گسل تبدیل دریای مرده. اینها هر دو «گسل‌های لغزش ضربه‌ای» هستند، به این معنی که برخی از حرکت‌های صفحات را که از کنار یکدیگر حرکت می‌کنند، در خود جای می‌دهند.
بیشتر از FORMFORBES ADVISOR بهترین شرکت های بیمه مسافرتیByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditorThe Arabian Plate در حال برخورد به اوراسیا است و صفحه کوچکتر آناتولی را به سمت غرب می راند.
میکنورتون/ناسا/ویکی‌پدیا «به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر» از زمین‌لرزه‌های قبلی در حالی که این منطقه هر ساله زمین‌لرزه‌های زیادی دارد که ناشی از حرکت مداوم صفحات تکتونیکی است، زلزله امروز به‌ویژه بزرگ و ویرانگر است زیرا انرژی زیادی آزاد می‌شود. سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) بیان می کند که از سال 1970 تنها سه زمین لرزه بزرگتر از 6 ریشتر در 250 کیلومتری این مکان رخ داده است. با بزرگی 7.8، رویداد 6 فوریه به طور قابل توجهی بزرگتر از زلزله هایی است که قبلاً منطقه تجربه کرده است و بیش از آن را منتشر کرده است. انرژی دو برابر بزرگترین زلزله ثبت شده قبلی در منطقه (قدر 7.4).
زلزله شناسان مدرن از مقیاس بزرگی لحظه ای استفاده می کنند که نشان دهنده مقدار انرژی آزاد شده توسط یک زلزله است (مقیاس ریشتر قدیمی است، اگرچه گاهی اوقات به اشتباه در اخبار نقل شده است). این مقیاس غیر خطی است: هر پله به بالا نشان دهنده 32 برابر بیشتر انرژی آزاد شده است. این بدان معناست که یک زلزله 7.8 ریشتری در واقع حدود 16000 برابر بیشتر از زلزله‌های با بزرگای متوسط ​​5 ریشتری که معمولاً در این منطقه اتفاق می‌افتد، انرژی آزاد می‌کند.
ما تمایل داریم انرژی زمین لرزه را از یک مکان یا مرکز منفرد در نظر بگیریم، اما آنها در واقع توسط حرکت در امتداد یک منطقه از یک گسل ایجاد می شوند. هر چه زلزله بزرگتر باشد، ناحیه گسل بزرگتری جابجا خواهد شد. برای چیزی به بزرگی این قدر 7.8 احتمالاً در منطقه ای به طول 190 کیلومتر و عرض 25 کیلومتر حرکت کرده است. این بدان معنی است که لرزش در یک منطقه بسیار بزرگ احساس می شود.
تخمین زده می شود که 610000 نفر در منطقه اطراف تا حدود 80 کیلومتری شمال شرقی در امتداد مرز صفحه تکتونیکی، لرزش شدید تا شدید (به اندازه ای که خسارت مالی قابل توجهی ایجاد کند) احساس کرده اند. لرزش نور تا دورترین شهر ترکیه، استانبول (حدود 815 کیلومتر) و همچنین بغداد در عراق (800 کیلومتر) و قاهره در مصر (950 کیلومتر) احساس شد.
پس لرزه ها چطور؟ پس از زمین لرزه های بزرگ، بسیاری از زمین لرزه های کوچکتر که به عنوان پس لرزه شناخته می شوند، وجود خواهند داشت، زیرا پوسته دوباره با تغییرات تنش سازگار می شود. این می تواند روزها تا سال ها پس از رویداد اولیه ادامه یابد. در 12 ساعت اول پس از زمین لرزه اولیه در جنوب شرقی ترکیه، سه زمین لرزه دیگر به بزرگی 6 ریشتر رخ داده است. اولین شوک 6.7 بود که تنها 11 دقیقه پس از اولین شوک رخ داد و صدها پس لرزه با بزرگی کوچکتر نیز وجود داشته است.
دومین زمین لرزه 7.5 ریشتری در 7 فوریه بیشتر در سمت شمال در یک سیستم گسلی متفاوت اما مجاور رخ داد: گسل Sürgü. از نظر فنی، این یکی به اندازه کافی قدرتمند بود که به تنهایی به عنوان یک زمین لرزه جداگانه به حساب بیاید، اگرچه احتمالاً توسط اولین زمین لرزه ایجاد شده است و مجموعه ای از پس لرزه های خود را ایجاد خواهد کرد.
در حالی که پس لرزه ها معمولاً به طور قابل توجهی کوچکتر از شوک اصلی هستند، اما می توانند عواقب به همان اندازه ویرانگر داشته باشند، زیرساخت هایی که در اولین زلزله آسیب دیده اند و تلاش های نجات را با مشکل مواجه کنند.
از آنجایی که پیامدهای این زمین لرزه های بزرگ همچنان توسط مردم ساکن در این منطقه احساس می شود، ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که کمک های بین المللی هر چه سریعتر به ترکیه و سوریه برسد تا در میان پس لرزه های مداوم به تلاش های امدادی کمک کنند.
دیوید برسان من یک زمین شناس آزاد هستم که بیشتر در کوه های آلپ شرقی کار می کند. من در سال 2007 با پروژه ای فارغ التحصیل شدم که در آن مطالعه می کردم چگونه منجمد دائمی، یعنی خاک یخ زده، به تغییرات قابل مشاهده تر اخیر محیط آلپ واکنش نشان می دهد. بنابراین، با مطالعه نقشه‌ها، عکس‌ها و گزارش‌های قدیمی، به تاریخ زمین‌شناسی علاقه‌مند شدم و اینکه چگونه زمین‌شناسان اولیه متوجه نحوه کار زمین شدند و در اوقات فراغت خود درباره آن وبلاگ می‌نویسند. من که در یکی از مناطق کلاسیک تحقیقات زمین‌شناسی اولیه زندگی می‌کنم، سفرهای میدانی را با نقشه‌های تاریخی، شکل‌ها و تحقیقات انجام شده در آنجا ترکیب می‌کنم. اما زمین‌شناسی چیزی فراتر از یک علم تاریخی یا محلی است، زیرا نیروهای زمین‌شناسی تاریخ را در سراسر جهان شکل داده و هنوز هم بر آن تأثیر می‌گذارند.»

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

source