مکمل بهتر است یا استروئید؛ مقایسه جامع و دقیق

بین مصرف مکمل و استروئید دو به شک هستید؟ به این فکر میکنید که کدامیک برای شما بهتر است؟ پس این سوال برای شما پیش آمده است که مکمل بهتر است یا استروئید؟ ما در این نوشته به این سوال پاسخ می‌دهیم. با فیتنسیا همراه باشید.

قبل از این که به طور دقیق بگوییم بین مکمل و استروئید کدام یک بهتر است، باید کمی با آن‌ها آشنا شویم.

مکمل غذایی چیست؟

مکمل غذایی در بدنسازی

مکمل غذایی مواد مغذی، ترکیبات یا فرمولاسیون‌هایی هستند که غیر دارویی و به صورت طبیعی هستند.

آنها به ما کمک می‌کنند تا نیازهای غذایی را که ممکن است نتوانیم از طریق غذاها یا رژیم های غذایی اصلی برآورده کنیم، در اختیار بدن قرار دهیم.

چند نمونه از مکمل‌هایی که در بدنسازی و سایر ورزش‌ها پرکابرد هستند:

فواید مکمل غذایی

کمبود مواد مغذی و سبک زندگی بی تحرک از دلایل اصلی اختلالات مرتبط با زندگی و نرسیدن به اهداف ورزشی می‌باشد. در حالی که رژیم غذایی و ورزش همچنان روش‌های اصلی برای مقابله با مشکلات فوق هستند، اما مکمل‌ها شکل متمرکزی از مواد مغذی را به ما ارائه می‌دهند که مزایای بزرگی را برای تامین نیازهای غذایی روزانه به ما ارائه می‌دهند.

اگر شما به هر دلیلی نمی‌توانید یک رژیم غذایی کامل که تمام نیازهای بدنتان را تامین کند رعایت کنید، می‌توانید کمبودهای رژیم غذایی را با مکمل رفع کنید.

استروئید چیست؟

استروئید در بدنسازی

برای پاسخ به این سوال که مکمل بهتر است یا استروئید، باید ابتدا به طور خلاصه با هورمون‌های استروئیدی آشنا شویم. استروئید یک نوع هورمون طبیعی در بدن ماست. این هورمون‌ها توسط غده‌هایی مانند غده آدرنال، تیروئید و همچنین تخمدان و بیضه تولید می‌شوند. استروئیدها برای تنظیم بسیاری از فعالیت‌های بدن ما مهم هستند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند رشد و توسعه عضلات، کنترل سطح قند خون، تنظیم فعالیت جنسی و تأثیر بر سیستم ایمنی بدن را تنظیم کنند.

همچنین، استروئیدها به دو دسته تقسیم می‌شوند: استروئیدهای طبیعی و استروئیدهای مصنوعی. استروئیدهای مصنوعی معمولاً به عنوان داروهای درمانی استفاده می‌شوند. با این حال، استفاده بیش از حد از استروئیدها می‌تواند عوارض جانبی جدی به دنبال داشته باشد، بنابراین تجویز و استفاده از آنها باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود.

برخی از استروئیدهای رایج و محبوب در بدنسازی عبارتند از:

فواید استروئید

استفاده اصولی از هورمون‌های استروئیدی در بدنسازی می‌تواند فواید قابل توجهی داشته باشید. برخی از فواید استروئید در بدنسازی عبارت است از:

  • افزایش رشد عضلات: استروئیدها می‌توانند فرآیند ساخت و ریکاوری عضلات را تسریع کنند، که موجب افزایش حجم و قدرت عضلات می‌شود.
  • چربی سوزی بیشتر: استروئیدها می‌توانند به افزایش سرعت چربی سوزی کمک کنند. البته به شرطی که شما از یک برنامه تمرین و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.
  • افزایش قدرت و عملکرد بدنی: استروئیدها ممکن است باعث افزایش قدرت و عملکرد بدنی شوند، که در وزنه‌برداری و تمرینات سنگین می‌تواند مفید باشد.
  • کاهش زمان ریکاوری: مصرف استروئیدها می‌تواند زمان بازیابی پس از تمرینات سنگین را کاهش دهد، که به شما اجازه می‌دهد بیشتر و سخت‌تر تمرین کنید.
  • افزایش تراکم استخوان: برخی استروئیدها ممکن است باعث افزایش تراکم استخوان شوند، که برای برخی ورزشکاران مهم است، به ویژه در وزنه‌برداری.

از نظر فواید مکمل بهتر است یا استروئید؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده و سخت است! اگر به صورت سطحی به موضوع نگاه کنیم، احتمالا تصور میکنیم استروئید نسبت به مکمل بسیار قوی‌تر و پرفایده‌تر است. اما آیا یک ورزشکار که پروتئین و کربوهیدرات کافی دریافت نمی‌کند، با مصرف استروئید نتایج قابل توجه کسب خواهد کرد؟ قطعا خیر!

استروئید توانایی رشد عضلات و همچنین چربی سوزی را افزایش می‌دهد. اگر شما در طول دوره مصرف استروئید، درشت مغذی ها و ریز مغذی های مورد نیاز بدن را تامین نکنید، نتیجه مطلوبی کسب نخواهید کرد.

به طور کلی از نظر شدت اثرات و سرعت پیشرفت، باید اعتراف کنیم که استروئید نسبت به مکمل بسیار قوی‌تر و احتمالا موثرتر است. اما عجله نکنید و به خواندن این مقاله ادامه دهید.

در بهترین حالت زمانی که شما استروئید و مکمل‌های مناسب را به طور همزمان مصرف کنید، بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد.

مقایسه عوارض جانبی مکمل و استروئید

در مورد عوارض جانبی پاسخ مشخص است. استروئید نسبت به مکمل عوارض جانبی بیشتری دارد. اما به این معنی نیست که شما هر مکملی را به هر روشی مصرف کنید و کاملا از عوارض جانبی در امان باشید.

مکمل‌ها هم در صورت مصرف غلط و غیر اصولی عوارض جانبی خاص خود را دارند. از طرف دیگر با مصرف اصولی و کنترل شده استروئیدها می‌توان عوارض جانبی آن را تا حد امکان کاهش داد.

اما به طور کلی در یک مقایسه جامع، باید بگوییم که هورمون‌های استروئید به دلیل نوع فعالیت در بدن و اثرات مختلفی که دارند، عوارض جانبی احتمالی بیشتر و البته شدیدتری دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در مورد نحوه مصرف استروئید و پاکسازی (PCT) با مربی بدنسازی مشورت کنید.

برای بدنسازان مبتدی مکمل بهتر است یا استروئید؟

اگر شما یک بدنساز مبتدی هستید، احتمالا مکمل برای شما مناسب‌تر است؛ زیرا می‌توانید به شکل ایمن‌تر آن‌ها را مصرف کنید. البته اگر شرایط خاصی دارید و یا تصمیم به پیشرفت با سرعت بیشتر گرفته‌اید شرایط تغییر می‌کند و استروئید اثرات بهتری دارد.

بدنسازان حرفه‌ای مکمل مصرف می‌کنند یا استروئید؟

بدنسازان حرفه‌ای در سطح مسابقات به طور همزمان از مکمل و استروئید کمک می‌گیرند. نیازهای غذایی ورزشکاران حرفه‌ای نسبت به سایرین بسیار بیشتر است و تامین آن از غذا بسیار دشوار یا حتی شاید غیر ممکن است. به همین دلیل باید از مکمل‌های غذایی-ورزشی استفاده کنند.

از طرف دیگر، بدن انسان به طور طبیعی یک ظرفیت رشد و عضله سازی مشخص دارد که نمی‌تواند از آن فراتر برود. اما بدنسازان حرفه‌ای با مصرف اصولی و کنترل شده استروئیدها و سایر هورمون‌ها مثل سوماتروپین، ظرفیت رشد بدن را افزایش می‌دهند.

نتیجه گیری و سخن پایانی : مکمل بهتر است یا استروئید آنابولیک

حالا که دید کامل تری به استروئید و مکمل پیدا کردیم، می‌توانیم بهتر بررسی کنیم که مکمل بهتر است یا استروئید.

به نظر می‌رسد که برای ورزشکاران مبتدی، مصرف مکمل‌های غذایی به شیوه اصولی و درست مناسب‌تر باشد. اما اگر شما یک بدنساز حرفه‌ای هستید که به طور طبیعی به رشد حداکثری بدنتان رسیده‌اید، برای رشد بیشتر و پیشرفت چشمگیر می‌توانید از هورمون‌های استروئید (به شیوه درست) استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که باید در کنار استروئید، از داروهای مناسب برای جلوگیری و کنترل عوارض جانبی استفاده کنید. همچنین بعد از اتمام دوره استروئید، اجرای پاکسازی (‌PCT) برای نگهداری نتایج کسب شده و همچنین جلوگیری از عوارض جانبی ضروری است. اما مکمل نیازی به پاکسازی ندارد.

source