بعد از تزریق تستوسترون چه باید کرد؟

گاهی اوقات ورزشکاران و بدنسازان برای دستیابی به اهداف خود، از استروئیدهای آنابولیک مثل تستوسترون استفاده می‌کنند. سوالی که برای بسیاری از این افراد پیش می‌آید این است که بعد از تزریق تستوسترون چه باید کرد؟

ما در این نوشته به طور دقیق و تخصصی توضیح می‌دهیم شما به عنوان یک بدنساز یا ورزشکاری که دوره استروئیدی با تستوسترون انجام می‌دهید، باید چه اقداماتی را پس از تزریق تستوسترون انجام دهید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

به این سوال باید از دو دیدگاه مختلف پاسخ دهیم. یکی این که بعد از هر تزریق تستوسترون چه باید کرد؟ و حالت دوم این که بعد از اتمام کامل دوره تستوسترون و قطع دوره مصرف آن باید چه کار کرد؟ در ادامه به هر دو مورد پاسخ دقیق و کاربردی می‌دهیم.

بعد از هر تزریق تستوسترون چه کار کنیم؟

بعد از تزریق تستوسترون باید کاری کنید که دارو سریع‌تر جذب شود و منجر به مشکلاتی مثل آبسه یا تورم در ناحیه تزریق نشود.

اصلی‌ترین کارهایی که بعد از تزریق تستوسترون باید انجام دهید:

  • ابتدا و قبل از انجام تزریق، محل تزریق تستوسترون را به خوبی با پد الکل ضد عفونی کنید.
  • بعد از اتمام تزریق، روی محل تزریق پنبه یا پد استریل قرار دهید تا از خونریزی جلوگیری شود.
  • محل تزریق را برای مدت کوتاهی به آرامی ماساژ دهید.
  • در صورت بروز آبسه و تورم در محل تزریق تستوسترون، روی آن قسمت حوله گرم قرار دهید.

آنچه در بالا گفته شد، برخی از اقداماتی بود که بلافاصله بعد از هر تزریق تستوسترون باید انجام دهید.

بعد از اتمام کامل دوره تزریق تستوسترون چه باید کرد؟

وقتی دوره مصرف تستوسترون تمام می‌شود، ممکن است بدن دچار افت سطح تستوسترون شود. زیرا در طول مصرف دارو، بدن شما توانایی خودش را برای تولید تستوسترون از دست داده است.

بعد از اتمام دوره تزریق تستوسترون باید به کمک پاکسازی (PCT) کاری کنید که بدنتان توانایی خودش را برای ترشح طبیعی تستوسترون به دست آورد.

نحوه پاکسازی بعد از تزریق تستوسترون ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد. عواملی مثل شرایط بدنی و نحوه مصرف تستوسترون در تعیین روش پاکسازی بعد از دوره موثر هستند. به همین دلیل نمی‌توانیم یک روش دقیق پاکسازی را برای بعد از تزریق تستوسترون ارائه دهیم.

مهم‌ترین داروها که ممکن است در پاکسازی بعد از دوره استروئید کارایی داشته باشند:

شما بعد از اتمام دوره تزریق تستوسترون باید موارد مورد نیاز از لیست بالا (نه همه) را به درستی و متناسب با شرایط در قالب برنامه پاکسازی (PCT) مصرف کنید.

اگر بعد از تزریق تستوسترون پاکسازی نکنیم چه می‌شود؟

اگر بعد از اتمام دوره تزریق تستوسترون در بدنسازی، پاکسازی درست و مناسب انجام ندهید، به طور کلی بدنتان دچار افت شدید سطح تستوسترون و برهم خوردن تعادل هورمونی می‌شود. این مورد، منجر به بروز مشکلات و اختلالات متعدد می‌شود.

با توجه به توضیح فوق مشخص است که اگر شما بعد از تزریق تستوسترون، پاکسازی نکنید، نتایج کسب شده از دوره را به سرعت از دست خواهید داد (در مواقع شدیدتر حتی نسبت به قبل از شروع دوره هم ضعیف تر خواهید شد). همچنین عوارض جانبی دیگری مثل کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، افسردگی و … ایجاد می‌شود.

برای اطلاع از نحوه دقیق پاکسازی و دریافت برنامه آن متناسب با شرایط خودتان، کافیست با مربی بدنسازی در ارتباط باشید.

اجرای صحیح و اصولی پاکسازی دو نتیجه کلی دارد:

  1. حفظ بخش قابل توجهی از نتایج کسب شده از دوره مصرف تستوسترون
  2. جلوگیری از عوارض جانبی که ممکن است بعد از قطع مصرف تستوسترون ایجاد شوند

source