مهمترین فواید پرتقال برای سلامتی و مبارزه با بیماری ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پرتقال یکی از میوه های قوی است و گذشته از اینکه منبع غنی از ویتامین خصوصا” ویتامین C است، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد که شاید از خواندن آن تعجب کنید. پرتقال یکی از قدیمی ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می‌کرده است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، کنفوسیوس از آن نام برده است‌. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود و آمریکا نصف کل محصول پرتقال دنیا را تولید می‌کند.

ارزش غذایی پرتقال

یک پرتقال حاوی 100٪ یا بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است که بالاترین میزان در میان مرکبات است:

  • 60 کالری
  • 0 گرم چربی
  • 0 گرم سدیم
  • 12 گرم شکر
  • 3 گرم فیبر
  • 1 گرم پروتئین
  • 70 میلی گرم ویتامین C
  • 14 میکروگرم ویتامین A
  • 55 میلی گرم کلسیم
  • 237 میلی گرم پتاسیم
  • 15.4 گرم کربوهیدرات

برای کاهش درد مفاصل

آب پرتقال سرشار از فلانویدهایی مانند هیس پریدین و نارینگ سنین است که دارای خواص ضد التهابی می باشند. فلانویدها به کاهش درد بدن کمک می کنند. یک لیوان آب پرتقال به خانم های که از وضعیت ورم مفاصل رنج می برند کمک می کند.همچنین به راحتی به کاهش درد مفاصل بدن نیز کمک می کند.

خاصیت ضد التهابی

بسیاری دیگر از ترکیبات موجود در پرتقال، از جمله هسپریدین و نارینژنین، دارای فعالیت‌های ضد التهابی هستند. التهاب مزمن می‌تواند بر پاسخ ایمنی تأثیر منفی بگذارد، بنابراین خوردن منظم غذاهای غنی از مواد ضد التهابی ممکن است به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

پیشگیری از سرطان

آب پرتقال طبیعی دارای یک ترکیب شناخته شده به عنوان لیمونن است که می تواند به جلوگیری از انواع سرطان در بدن کمک کند. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که آب پرتقال در جلوگیری از سرطان ریه، لوزالمعده، سینه و پوست مؤثر است. به همین خاطر لازم است در رژیم غذایی گنجانده شود. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین‌ C موجود در پرتقال می‌تواند در مقابله با سلولهای سرطانی روده‌ی بزرگ مفید باشد. یک مطالعه‌ی دیگر در سال ۲۰۱۵، مصرف گریپ‌فروت و آب پرتقال را با خطر بیشتر سرطان پوست مرتبط دانست.

link(1)حتما بخوانید: 12 تا از بهترین منابع طبیعی ویتامین c

به کاهش وزن کمک می کند

پرتقال گذشته از اینکه سرشار از آنتی اکسیدان است، حتی در کاهش وزن نیز مؤثر است، با مصرف روزانه آن می توانید به روند کاهش وزن کمک کنید یا از توصیه مورد استفاده برای کاهش وزن استفاده کنید: طرز استفاده بدین صورت است که یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیموترش را پوست کنده و به قطعات کوچک تقسیم کنید بعد آن را داخل دیگی ریخته و به آن نیم لیتر آب اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس سه قاشق عسل به آن اضافه کرده و مجددا” به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و آن را صاف کنید. از این شربت ۳ فنجان در روز بنوشید.

منبع کاروتنوئیدها

همه مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند که مسئول رنگ‌های غنی نارنجی، قرمز و زرد آن‌ها هستند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب پرتقال تازه به افزایش سطح کاروتنوئید پوست کمک می‌کند، که شاخص خوبی از وضعیت آنتی اکسیدانی کل بدن است

درمان کم خونی

اگرچه پرتقال منبع خوبی از آهن نیست، اما منبع عالی ویتامین C است که توانایی بدن شما را برای جذب آهن افزایش می دهد. یک لیوان آب پرتقال می تواند به آن هایی که کم خون هستند، کمک کند. پرتقال به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C است باعث می شود جذب آهن به خوبی انجام شود، که به نوبه ی خود برای افزایش سطح هموگلوبین بدن مؤثر است.

فواید پرتقال در کاهش چربی شکم

محتوای فیبر پرتقال به کاهش کلسترول و چربی شکم یا چربی احشایی کمک می‌کند. پرتقال حاوی فلاونوئیدها است، ترکیبی با خواص آنتی اکسیدانی. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نشان داد که مصرف زیاد فلاونوئیدها به کاهش توده چربی کمک می‌کند.

پرتقال حاوی کولین و زآگزانتین است

کولین یک ماده مغذی مهم در پرتقال است که به خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. کولین همچنین به انتقال تکانه‌های عصبی کمک می‌کند، به جذب چربی کمک می‌کند و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد. زآگزانتین نوعی آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. بر اساس یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۹، این می‌تواند به طور مثبت برای سلامت قلب، کبد، پوست و چشم مفید باشد.

به هضم غذا کمک می کند

پرتقال می تواند از یبوست جلوگیری کند و به همین دلیل برای هضم مؤثر است. همچنین به جلوگیری از زخم معده در بدن نیز کمک می کند، این مورد باعث تحریک فرایند طبیعی هضم می شود.

در برابر بیماری‌های مزمن محافظت کنید

پرتقال حاوی فلاونوئیدهایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به التهاب مرتبط با دیابت، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ روی بیش از ۸۲۰۰۰ زن منتشر شد، نشان داد که مصرف بالای فلاونوئیدها خطر ابتلا به افسردگی را به ویژه در میان زنان مسن کاهش می‌دهد.

جلوگیری از سنگ کلیه

پرتقال دارای سیترات طبیعی است که به کاهش اسیدیته‌ی ادرار در بدن کمک می‌کند. اسیدی بودن ادار باعث بیماری‌های پی در پی و سنگ کلیه می‌شود. همچنین پرتقال دارای مواد معدنی و پتاسیم است که منجر به افزایش حجم ادرار در طول شبانه روز می‌شود و از این طریق سموم بدن را دفع می‌کند.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

پرتقال سرشار از ترکیبی است که به حفاظت از شریان مسدود شده کمک می کند. به طور کلی روزانه یک لیوان آب پرتقال می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند پرتقال کلسترول خون را پایین می‌آورد که برای سلامت شریان‌ها مفید است. نتایج پژوهش ها نشان می‌دهد که مصرف آب پرتقال برای افرادی که چربی خون شان بالاست مفید است به خاطر اینکه می‌تواند چربی خون را پایین بیاورد.

علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از میوه ها، از جمله مرکبات، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

کنترل فشار خون

پرتقال گذشته از ویتامین C سرشار از منیزیم است که به کاهش سطح فشار خون کمک می کند، همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون در بدن نیز مفید است.

حفظ جوانی و نشاط پوست

همانطور که اشاره شده، پرتقال منبع غنی از آنتی اکسیدان است، وجود آنتی اکسیدان ها و ویتامین C باعث می شود پوست روشن سالمی داشته باشید.

پرتقال سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که ضربان قلب و عملکرد عضلات را تنظیم می‌کند. نشان داده شده است که فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون پایین می‌آورد. پتاسیم نقش مهمی در عملکرد عضلات و جلوگیری از گرفتگی عضلات دارد.

تهیه و تدوین: elmevarzesh.com


source