بزرگان در جام ملت‌های آسیا امیدوارمان کردند؛ این ضعف را فقط ایران ندارد!/ نقطه ضعف ما پاشنه آشیل همه مدعیان

هدف فوتبال پیروزی است. برای بردن باید گل بزنید و از دروازه‌تان مراقبت کنید و گل نخورید. اهمیت زوج دفاعی و زوج خط حمله دقیقاً از همین اصل اول فوتبال می‌آید.

جام ملت‌های آسیا همیشه مدعیانی سنتی دارد که برای قهرمانی به میدان می‌آیند. پنج تیم ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا که از این جمع، از آخرین قهرمانی ایران و کره جنوبی خیلی می‌گذرد اما فاصله این پنج تیم با سایر تیم‌ها هنوز هم قابل تامل است.

در این دوره هم همه نگاه‌ها به این پنج تیم بود، اگرچه هیچکس تیم‌های عراق، ازبکستان و قطر را فراموش نمی‌کرد. حالا در پایان دور گروهی با مشخص شدن چهره ۱۶ تیم صعود کننده به مرحله حذفی، بررسی عملکرد این پنج مدعی ما را به ادامه جام امیدوارتر می‌کند.

پاشنه آشیل تیم خود ما خط دفاعی است و همه نگران بازی‌های سخت‌تر در مراحل بالاتر هستیم اما اگر در همین آیتم وضعیت دفاعی مدعیان را مقایسه کنیم، می‌بینیم که وضع ما خیلی هم بد نیست. نگاهی به گل‌های خورده در 3 بازی و تعداد کلین شیت ۵ تیم مدعی کنید، یعنی مسابقاتی که توانستند دروازه خود را بسته نگه دارند؛
ایران ۲ گل خورده، ۱ کلین شیت
ژاپن ۵ گل خورده، بدون کلین شیت
کره جنوبی ۶ گل خورده، بدون کلین شیت
استرالیا یک گل خورده، دو کلین شیت
عربستان یک گل خورده، دو کلین شیت

می‌بینید که در این جمع شرایط تیم ما حداقل نسبت به ژاپن و کره بهتر است. در مورد عربستان و استرالیا هم تیم ما وضعیت خط حمله بهتری دارد، همین حالا در جدول بهترین گلزنان و گلسازان استرالیا یک بازیکن دارد و عربستان هیچ بازیکنی! اما ایران مهدی طارمی و مهدی قایدی را با دو گل زده و سردار آزمون و سامان قدوس را با دو پاس گل دارد.

در جمع بهترین گلزنان و گلسازان اگرچه یک ایرانی در صدر نیست اما تعداد نمایندگان کشورمان از هر چهار تیم مدعی بیشتر است. این یعنی ایران با اتکا به زوج سردار و طارمی قادر است دروازه هر تیمی را باز کند و کافیست دروازه خودمان را بسته نگه داریم، جایی که یک علیرضا بیرانوند آماده حضور دارد که کل آسیا از اسم و رسم او می‌ترسند.

اگر ما در خط دفاعی مشکلاتی داریم، می‌بینید که ژاپن و کره جنوبی مشکلاتی به مراتب بیشتر دارند. عربستان هم مقابل تایلند نشان داد که چه دفاع شکننده‌ای دارد و استرالیا هم در اولین محک جدی مقابل یک تیم قوی از ازبکستان گل خورد که تازه در رده دوم مدعیان است!

لپ کلام؛ نگران وضعیت خط دفاعی باشیم و برای بهبود آن کار کنیم اما این ضعف تنها مخصوص و مختص به ما نیست.

source