کد خبر : 2014642 |
27 فروردين 1403 ساعت 13:34 |
15.9K بازدید |

8
دیدگاه

پرتاب‌گر 21 ساله دنیا را شگفت‌زده کرد


پرتاب‌گر 21 ساله لیتوانیایی موفق شد رکورد پرتاب دیسک جهان را به بیش از 74 متر افزایش دهد.

رکورد جهان شکست: پرتاب خارق‌العاده آلکنا

به گزارش “ورزش سه”، میکولاس آلکنا که در اوکلاهاما مسابقه می‌داد، با یک پرتاب شگفت‌انگیز رکورد پرتاب دیسک جهان را شکست. 

این ورزشکار اهل لیتوانی که فقط 21 سال سن دارد، در پنجمین تلاش خود در این مسابقات با پرتابی به طول 75 متر رکورد پرتاب دیسک جهان را شکست و به نام خود ثبت کرد. البته در ابتدا داوران پرتاب او را ۷۴.۴۱ متر اعلام کردند و در ادامه این رکورد شش سانتی متر کاهش یافت.

رکورد قبلی پرتاب دیسک جهان در اختیار یورگن شولت آلمانی بود که سال ۱۹۸۶ توانسته بود دیسک را ۷۴.۰۸ متر پرتاب کند و این ورزشکار جوان لیتوانیایی توانست بعد از 38 سال این رکورد خارق‌العاده را جابه‌جا کند.

در سال‌های اخیر ورزشکاران رشته پرتاب دیسک کمتر توانستند رکوردی بالاتر از 70 متر را به ثبت برسانند، اما این رکورد آلکنا در نوع خود شگفت‌انگیز به حساب می‌آید. 

مایکولاس که از سال 2022 در دانشگاه برکلی ثبت‌نام کرد، جایی که زیر نظر مو ساآتارا، مربی با استعدادی که فوراً از پتانسیلی که در دستانش داشت، باخبر شد و او را به سمت این رشته هدایت کرد. آلکنا سال‌های زیادی را به‌عنوان مهاجم مرکزی یک تیم فوتبال در کشورش گذراند که باعث شده او سرعت بالایی داشته باشد و حالا سریع‌ترین پرتاب کننده جهان لقب بگیرد. 

آلکنا در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب مدال‌های نقره و برنز را کسب کرد و حالا با جهشی خیره کننده یک رکورد تاریخی ثبت کرد. پدر او ویرجیلیوس آلکنا که قهرمان المپیک در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بود، با رکورد ۷۳.۸۸ متر در سال ۲۰۰۰ اکنون سومین نفر در لیست بیشترین پرتاب‌های دیسک در جهان قرار دارد و حالا پسرش در 21 سالگی رکورد پدرش را هم شکسته است. 

این ورزشکار که کفش سایز 49 پای خود می‌کند، اکنون می‌خواهد قهرمان المپیک شود. او درباره تکنیک پرتاب خود می‌گوید: “برای پرتاب دیسک، ما حتی از بازوهای خود استفاده نمی‌کنیم. شما پاها و قسمت بالایی بدن خود را حرکت می‌دهید و بازوی شما مانند شلاق است. این فقط برای رها کردن است.”

source

توسط varzeshikhabari