ممکن است ترکیه در صورت رد شدن از سوئد به دنبال گریپنس باشد Eurofighters_

یک جت جنگنده ساب JAS 39 گریپن نیروی هوایی سوئد در تمرین ناتو به عنوان بخشی از … [+] ماموریت پلیس هوایی ناتو، در حریم هوایی مستقل اعضای اتحاد در 4 ژوئیه 2023. (عکس از جان THYS / AFP) (عکس از JOHN THYS/AFP از طریق گتی ایماژ)
خبرگزاری فرانسه از طریق Getty Images ترکیه بارها اعلام کرده است که اگر آلمان مخالفت خود را با قرارداد پیشنهادی برای 40 جت جنگنده تازه‌ساخت یوروفایتر تایفون لغو نکند، گزینه‌های دیگری برای جت‌های جنگنده دارد.
آیا می توان تصور کرد که ترکیه پس از پذیرش پذیرش استکهلم در ناتو توسط آنکارا، برای ساب JAS 39 Gripen توانمند خود به سوئد روی آورد؟
گزارش ها در ماه نوامبر نشان داد که ترکیه با بریتانیا و فرانسه برای پیشرفته ترین نسخه یوروفایتر وارد مذاکره شده است.
از آن زمان، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اگر آلمان بر مخالفت خود پافشاری کند، کشورش «درهای زیادی برای ضربه زدن» به روی جنگجویان دارد.
برلین به عنوان عضوی از کنسرسیوم یوروفایتر، حق وتوی موثری بر روی کشورهایی مانند بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا دارد که می توانند این جنگنده را صادر کنند. این کشور فروش 48 تایفون دیگر یوروفایتر به عربستان سعودی را مسدود کرده است، به همین دلیل است که ریاض اکنون در حال مذاکره برای خرید داسو رافال از فرانسه است.
ترکیه همچنین منتظر تایید 40 فروند F-16 جدید از سوی ایالات متحده است. انتظار می رود کنگره این فروش را که برای اولین بار در اکتبر 2021 پیشنهاد شد، در ازای لغو مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، تصویب کند. در اواخر دسامبر، کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه به تصویب عضویت سوئد رای داد و تصویب نهایی در انتظار تصویب مجمع عمومی بود.
اطلاعات بیشتر برای YOUWWE نتایج خام برندگان و نمرات در 13 مه 2024 خطر از دست دادن بزرگ در GameStop و سایر Meme StocksNetflix مجموعه «آن نمایش دهه 90» قسمت 2 و 3 تاریخ های نمایش اول را می گیرد. پذیرش سوئد در ناتو برخی از موانع را برای دستیابی ترکیه به F- اگرچه مشخص نیست که آیا این امر آلمان را تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر. بعید است ترکیه به دلایلی برای خرید رافالز به فرانسه مراجعه کند و خرید جنگنده های روسی چشم انداز نامطلوب تحریم های اضافی آمریکا را افزایش می دهد. ترکیه قبلاً به دلیل خرید موشک‌های پدافند هوایی اس-400 روسیه تحریم شده است و همچنین از برنامه F-35 خارج شده است.
همانطور که در اینجا ذکر شد، در صورت تایید قرارداد F-16، ترکیه ممکن است همچنان به دنبال جنگنده های یوروفایتر باشد. با این حال، اگر Eurofighters انکار شود، به یک جنگنده مشابه نیاز خواهد داشت، و Gripen بدون شک به عنوان جایگزینی مناسب برای بسیاری از نقش‌هایی که آنکارا در نظر دارد Eurofighter انجام دهد، مناسب است.
فروش Gripens به آنکارا همچنین اولین صادرات این جت ها به خاورمیانه را رقم خواهد زد. اگرچه این یک جنگنده نسبتاً مورد توجه است، رکورد صادرات گریپن در مقایسه با یوروفایتر و رافال بسیار ضعیف است. فروش موفق به ترکیه می تواند راه را برای فروش بیشتر هموار کند.
فرانسه سال ها برای صادرات رافال تلاش کرد. فروش رافال آن در سال 2015 به مصر به تدریج راه را برای فروش چندگانه هموار کرد که بدون شک سودآورترین آنها قرارداد 19 میلیارد دلاری با امارات متحده عربی در دسامبر 2021 برای 80 جت بود.
سلیمان اوزرن، استاد دانشگاه مدیپول آمریکایی و عضو ارشد موسسه سیاست اوریون، معتقد است که مسدود کردن طولانی مدت ترکیه از عضویت سوئد در ناتو، هرگونه توافق بالقوه گریپن را بعید می کند.
اوزرن به من گفت: «در حالی که آنکارا برخی امتیازات را از استکهلم دریافت کرد، مانند لغو ممنوعیت صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه، مسئله این است که ترکیه نسبت به درخواست عضویت سوئد در ناتو بیش از حد بازی کرده است.
او گفت: «زمان زیادی طول کشید تا آنکارا بدون ارائه دلایل قانع‌کننده و بهانه‌های عملی به جز تلاش برای وادار کردن استکهلم برای دادن امتیازات بیشتر، این روند را تکمیل کند.» این رویکرد به شدت سوئد را ناامید کرد به طوری که به نظر می رسید آنکارا درخواست عضویت در ناتو را ربوده است.
اوزرن معتقد است که اگر کنگره به توقف قرارداد F-16 ادامه دهد، ترکیه احتمالاً به بررسی گزینه های خود برای سایر جنگنده ها از جمله گریپنس ادامه خواهد داد.
او گفت: «با این حال، با توجه به وضعیت فعلی، آنکارا ممکن است مجبور باشد بیش از درخواست گریپنس از استکهلم برای عادی سازی روابط خود، انجام دهد. بنابراین، بهترین گزینه آنکارا همچنان پیشنهاد F-16 است که شامل یک جزء مدرن سازی برای F-16 های موجود نیز می شود.
اوزرن همچنین معتقد است که اگر قرارداد F-16 به منظور تنوع بخشیدن به نیروی هوایی خود تصویب شود، ممکن است ترکیه همچنان به دنبال منافع خود در یوروفایترها باشد. اما نه F-16 Block 70، آخرین Tranche Eurofighter، و نه Gripen جایگزین های طولانی مدت برای نسل پنجم هواپیماهای رادارگریز نیستند.
اوزرن گفت: «اگرچه یوروفایتر ممکن است توانایی‌های بسیار خوبی داشته باشد، اما جایگزین آنچه که F-35 می‌توانند ارائه دهند، نخواهد شد، که همچنین نشان‌دهنده چیزی است که آنکارا با خرید اس-400 از روسیه از دست داده است».
در مورد گریپن ها، با در نظر گرفتن مجموع شرایط، امکان دستیابی به آنها برای آنکارا یک سرمایه گذاری دور است.
من را در توییتر دنبال کنید. Paul IddonFollowingمن یک روزنامه نگار/ستون نویس هستم که در مورد امور نظامی و سیاسی خاورمیانه می نویسد.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها