21 نوشیدنی مضر برای سلامتی بر اساس علم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وقتی بحث مراقبت از بدنتان به میان می‌آید، نوشیدن هم به اندازه خوردن اهمیت پیدا می‌کند اما نه نوشیدنی مضر. رکسانا احسانی متخصص تغذیه در میامی فلوریدا درباره نوشیدنی می‌گوید: ” هیدراته‌ماندن روزانه برای سلامتی و تندرستی کلی ما ضروری است.”جدای از پرهیز از کم‌آبی، طبق مقاله بهداشت عمومی دانشکده چان تی.اچ هاروارد نوشیدن مایعات کافی به بدنتان کمک می‌کند تا دمای خود را تنظیم کند، کیفیت خواب و خلق‌و‌خو را بهبود بخشد و همچنین در رساندن مواد مغذی به سلول‌های بدنتان نقش داشته باشد (که شما را سالم نگه می‌دارد).

همه نوشیدنی‌ها برای سلامتی خوب نیستند

رکسانا احسانی در این باره اضافه می‌کند که: “هر نوشیدنی ممکن است که ترکیبی متفاوتی از مواد را داشته باشد. بعضی از نوشیدنی‌ها ممکن است با مقدار زیادی قند، سدیم، کافئین یا الکل تهیه شوند که برای سلامتی ما مناسب نیستند و می‌تواند خطر ابتلا به شرایط یا بیماری‌های مزمن را افزایش دهند.”

21 نوشیدنی که جزو بدترین نوشیدنی‌ها برای سلامتی هستند براساس سطح بالای مواد مغذی ناسالم آنها مانند قند اضافه‌شده و چربی اشباع‌شده توسط مطالعات علمی و متخصصین تغذیه واجد شرایط دسته‌بندی شده‌اند. برای آشنایی با ناسالم‌ترین نوشیدنی‌ها با ادامه مطلب همراه علم ورزش باشید.

نوشابه معمولی

هیچ کسی نمی‌تواند این حقیقت را انکار کند که یک نوشابه خنک احساس طراوت را به شما می‌دهد (و البته خوشمزه است) اما نوشابه یکی از ناسالم‌ترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

طبق گفته احسانی “فقط یک قوطی 350 میلی‌لیتری نوشابه حاوی 155 کالری بوده که 147 کالری آن از قند است که برابر با تقریباً 9 قاشق چای‌خوری قند است. نوشیدن نوشابه برای سلامتی دندان نیز بد است، و همچنین می‌تواند خطراتی مانند افزایش خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی، نقرس و مرگ زودرس را به دنبال داشته باشد. واقعاً هیچ چیز سالمی درباره نوشابه وجود ندارد.”

کوکتل آب زغال اخته

اگر عفونت دستگاه ادراری (UTI) دارید، شاید شروع به استفاده از آب زغال اخته کنید؛ با این حال این نوشیدنی یاقوت سرخ ممکن است یکی از بدترین نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما باشد اگر آن را به صورت منظم مصرف کنید.

جینجر هالتین متخصص تغذیه در سیاتل واشنگتن در این باره توضیح می‌دهد: ” شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند که زغال اخته برای سلامتی دستگاه ادراری خوب است اما خوردن زیاد از حد کوکتل زغال اخته باعث اضافه‌کردن قند خیلی زیاد به رژیم غذایی برابر با نوشیدنی‌های میوه‌ای دیگر خواهد شد. قند می‌تواند در واقع برای مثانه تحریک‌کننده باشد. زغال اخته بسیار ترش است بنابراین وقتی نوع واقعی آن را بنوشید – نوشیدنی 100% آبمیوه بدون شیرین‌کننده – شاید در اوایل از آن خوشتان نیاید اما به مرور زمان ممکن است عاشق آن شوید.

آب میوه

در حالیکه آب میوه از میوه تهیه می‌شود، این به معنی سالم‌بودن آن نیست. طبق گفته آنیا روزن متخصص تغذیه، فرایند آبمیوه‌گیری فیبر را از میوه جدا می‌کند، به همین دلیل خاصیت سیرکنندگی آن کم می‌شود همچنین آب‌میوه‌هایی که برچسب 100% خالص آب‌میوه را ندارند معمولاً حاوی قند اضافی نیز هستند.  آبمیوه‌هایی را انتخاب کنید که فقط از سبزیجات تهیه شده‌اند و آن را همراه با خوراکی که حاوی چربی و پروتئین باشد بخورید تا قند خون را ثابت نگه‌دارند.

الکل نوشیدنی مضر

نوشیدن الکل به صورت منظم می‌تواند برای سلامتی‌تان بسیار مضر باشد. مصرف الکل کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد سیستم‌های بدن شامل سیستم ایمنی بدن، و می‌تواند باعث آسیب اعضای داخلی بدن مانند مغز، قلب و کبد شود. علاوه بر این، الکل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی سلامتی و سرطان را تا حد زیادی افزایش دهد.

شیرهای لبنی طعم‌دار

شیر لبنیات می‌تواند یک انتخاب سالم باشد، اما اگر طرفدار شکلات یا شیر توت‌فرنگی هستید، این انتخاب می‌تواند یک نوشیدنی مضر برای بدنتان باشد. شیر به خودی خود اخیراً شهرت بدی پیدا کرده است، اما در واقع شیر غنی از مواد مغذی است، حاوی پروتئین است، کلسیم برای استخوان‌سازی دارد و حاوی ویتامین دی نیز است. با این حال، وقتی به آن طعم اضافه شود، مانند توت‌فرنگی یا شکلات، قند اضافه‌شده ابین لیوان مغذی شما را به یک نوشیدنی ناسالم با کالری و قند زیاد تبدیل می‌کند که همین امر می‌تواند یک دلیل اصلی برای افزایش چاقی و اضافه وزن باشد.

لیموناد

یک نوشیدنی ترش‌مزه و خنک‌کننده که قند خیلی زیادی دارد – بیش از 25 گرم به ازای هر فنجان. متاسفانه، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مانند لیموناد به مقاومت انسولین و بالارفتن ناگهانی قند خون مرتبط شده‌اند.

نوشیدنی‌های کافئینی شیرین‌شده

بیشتر افراد عاشق موکا لاته و فراپوچینوشان هستند (یا هر گونه نوشیدنی کافئین‌دار شیرین‌شده) اما این نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی قند و چربی‌های ناسالم هستند. خانم احسانی در این باره توضیح می‌دهد که: ” آنها معمولاً حاوی شربت‌های طعم‌دار مانند کارامل و طعم‌دهنده‌های دیگر هستند (که مملو از قند است)، سپس در بالای آنها خامه، کارامل یا شکلات ریز استفاده می‌شود.

اگر این نوشیدنی‌ها با شیر کامل درست شوند، چربی اشباع‌شده نیز به آنها اضافه می‌شود که مصرف بالای آن برای سلامتی قلب مضر است. یکی از این نوشیدنی‌ها ممکن است حاوی مقدار کالری مشابه یک وعده غذایی باشد. برای مثال، یک فراپوچینو استارباکس کارامل حاوی 470 کالری، 60 گرم قند و 22 گرم چربی است. بنابراین، بهتر است از آنها پرهیز کنید و نوع بدون طعم و شیرین‌نشده آنها را انتخاب کنید.

نوشابه رژیمی

فقط به این دلیل که نوشابه رژیمی را به جای نوشابه معمولی انتخاب می‌کنید، به معنی انتخاب سالم‌تر نیست. یک مطالعه روی افرادی که نوشابه رژیمی می‌نوشند نشان داد که نوشیدن این نوع نوشابه خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سلامتی قلبی-عروقی را در آنها افزایش داده بود.

چای شیرین

همانطور که از نام آن مشخص است، چای شیرین حاوی قند اضافه‌شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند که نباید مقدار قند اضافه‌شده مصرفی شما در روز بیشتر از 50 گرم باشد. متاسفانه مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند با افزایش خطر ابتلا به دیابت‌ نوع دو مرتبط است.

نوشیدنی‌های پرتقال

نوشیدنی‌های پرتقال را با آب‌میوه پرتقال معمولی اشتباه نگیرید، آنها متفاوت هستند. طبق گفته هالتین: ” وقتی به برچسب آنها نگاه می‌کنید، یک نوشیدنی با طعم پرتقال معمولاً شامل آب، قند/شربت اضافه شده و طعم‌دهنده‌های مصنوعی است که باعث می‌شوند نوشیدنی طعم میوه بدهد – در حالی که آب‌میوه پرتقال به شکل ساده از پرتقال‌های فشرده‌شده گرفته می‌شود اما نوشیدنی پرتقالی حاوی هیچ گونه آب‌میوه واقعی نیست.

در حالی که می‌توانید از این نوشیدنی‌ها ویتامین C دریافت کنید، اما ارزش غذایی آنها کم است و در ساده‌ترین شکل خود، این نوشیدنی‌ها فقط نوع شیرین‌شده با قند هستند که مطالعات نشان داده‌اند که اگر به صورت منظم مصرف شوند، تاثیرات منفی روی سلامتی خواهند داشت.

آب ویتامین‌دار

در حالیکه این آب‌ها ممکن است که مواد مغذی را تبلیغ کنند، اما فواید آب‌های ویتامین‌دار ممکن است به دلیل قند اضافه شده به آنها به یک نوشیدنی مضر تبدیل شود که وارد بدنتان کنید.

احسانی در این باره می‌گوید که: ” این نوشیدنی‌ها فریبنده هستند. فردی ممکن است نیت خوبی داشته باشد و سعی کند بهترین انتخاب سالم را برای خود و خانواده‌اش به دلیل برچسب ویتامین روی آنها داشته باشد. اگرچه در آب ویتامین‌دار، ویتامین موجود است، اما حاوی 32 گرم قند اضافه شده نیز است که به همین دلیل مضرات بیشتری برای بدنتان در مقایسه با فواید آن خواهد داشت. قند اضافه شده باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی فرد میشود.

بطری اسموتی‌

بطری‌های اسموتی‌ می‌توانند به صورت فریبنده‌ای یکی از ناسالم‌ترین نوشیدنی‌ها باشند. حتی با اینکه بیشتر آنها بر پایه میوه هستند، اما وقتی بحث بطری‌های اسموتی‌ به میان می‌آید آنها نیز حاوی قند اضافه‌شده هستند. یک مطالعه نشان داد که این اسموتی‌ها در واقع شامل قند بیشتری به نسبت نوشابه هستند.

هاتلین در این باره توضیح می‌دهد که ” برچسب روی بطری را با دقت بخوانید چون همه آنها به یک شکل تهیه نمی‌شوند. به دنبال نوعی اسموتی باشید که شامل سبزیجات بوده و دارای حداقل قند افزاوده به جای صرفاً قند بر پایه میوه یا آنهایی که حاوی قند اضافه شده هستند باشد.

چای حبابی یا بابل تی

در حالیکه چای حبابی یا بوبا می‌تواند یک نوشیدنی هیجان‌انگیز برای نوشیدن به دلیل تنوع طعم آن و مرواریدهای (گوی‌های بوبا) ته آن باشد، اما از یاد نبرید که آنها حاوی مقدار بالایی قند هستند.

طبق گفته هاتلین: ” بوبا در واقع یک نوشیدنی شیرین‌شده با قند است که مطالعات نشان می‌دهند یک بوبای 350 میلی‌لیتری می‌تواند از مقدار قند موردنیاز یک نفر در روز تجاوز کند. یک روش ساده برای ادامه‌دادن به لذت از بوبا این است که از اضافه‌کردن قند به آن پرهیز شود یا اینکه یک‌چهارم یا یک‌دوم قند به آن اضافه شود تا مصرف قند کاهش یابد.

میلک شیک

میلک شیک هم به عنوان دسر و هم نوشیدنی شناخته می‌شود و فقط قند اضافه‌شده باعث نمی‌شود که جزو نوشیدنی مضر باشد. بلکه این نوشیدنی‌های مخلوط شده حاوی چربی اشباع‌شده بالایی هستند که مطالعات نشان داده‌اند که با بیماری عروق کرونری قلب مرتبط است.

نوشیدنی انرژی‌زا

در حالیکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا به لطف کافئین موجود در آنها، انرژی را افزایش می‌دهند، آنها ممکن است تاثیر منفی بر فرآیند هضم دستگاه گوارش‌تان داشته باشند. یک مطالعه ارتباط نوشیدنی‌های انرژی‌زا با گاستریت (الهاب مخاط معده) را نشان داد.

آب نارگیل طعم‌دار

اگر شما آب نارگیل طعم‌دار را ترجیح می‌دهید، آنها به احتمال زیاد شیرین‌شده هستند. یک بطری آب نارگیل شیرین‌شده حاوی 32 گرم قند است. این مقدار را با آب نارگیل غیرشیرین شده که حاوی 8 گرم قند است مقایسه کنید.

نوشیدنی گرمسیری مخلوط

نوشیدنی‌های یخ‌زده مانند پینا کولادا و دایکوئیریس یکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌ها در تعطیلات و ساحل هستند اما بعضی از آنها جزو ناسالم‌ترین نوشیدنی‌ها برای بدنتان هستند.

نوشیدنی‌های گرمسیری شاید در تعطیلات در هر جایی یافت شوند اما خیلی مهم است که بدانید که آنها چطور سلامتی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهند به ویژه اگر آنها را به صورت منظمی مصرف کنید. این نوشیدنی‌های الکلی شیرین مخلوط شده (می‌توانید آنها را بدون الکل نیز سفارش دهید) مقدار زیادی قند اضافه‌شده دارند اما حاوی چربی اشباع بالا به دلیل نارگیل یا خامه استفاده شده در آن نیز هستند.

اگ‌ناگ کم‌چرب یا سبک

اگ‌ناگ به خودی خود یک نوشیدنی با قند کم و کالری کم است. اما حتی اگر فکر کنید که نسخه کم‌چربی یا سبک آن سالم‌تر است، باید بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. برای کاهش چربی این نوشیدنی، تولیدکننده‌ها قند بیشتری به اگ‌ناگ اضافه می‌کنند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند افرادی که مقدار زیادی قند اضافه شده می‌نوشند در معرض بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند.

نوشیدنی ورزشی

در حالیکه الکترولیت‌ها و سدیم جزو مواد معدنی حیاتی نوشیدنی‌های ورزشی برای ورزشکاران هستند، آنها هم گاهی جزو نوشیدنی مضر برای بدنتان هستند چون حاوی مقدایر جدی از قند می‌باشند. مطالعات مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مانند نوشیدنی ورزشی را با افزایش نقرس مرتبط می‌دانند.

آب معدنی

آب معمولی بسیار سالم است اما اگر بطری آب معدنی را انتخاب کنید ممکن است خودتان را در معرض نوشیدن مواد شیمیایی خطرناک قرار دهید. یک مطالعه که توسط کونسومر ریپورتز بر روی 40 آب معدنی مشهور نشان داد که برندهای خاصی هنوز هم از مواد سمی PFAS (مواد پر و پلی فلورو آلکیل) در فرآیند تولید آب‌های معدنی‌شان استفاده هستند.

آب گوجه سدیم بالا

گوجه فرنگی به خودی خود قطعاً برای سلامتی‌تان مفید هستند، اما اگر به برچسب تغذیه‌ای روی یک قوطی آب گوجه فرنگی دقت کنید، متوجه خواهید شد که آنها با نمک اضافه تهیه می‌شوند. سدیم خیلی زیاد می‌تواند منجر به افزایش خطر سکته معزی و بیماری قلبی-عروقی شود. اگر می‌خواهید از فواید آنتی‌اکسیدانی آب گوجه فرنگی بهره‌مند شوید، اطمینان حاصل کنید که انواع کم-سدیم آن را انتخاب می‌کنید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


source