چند نکته درباره انواع عینک شنا

بخار کردن عینک و افتادن آن از روی چشم شما به هنگام شیرجه در آب، همواره جزء چالش های اجتناب ناپذیر آب تنی بوده است. در این مقاله همراه ما باشید تا با نکاتی پیرامون انواع عینک شنا آشنا شوید و بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید تا از این طریق به انتخاب عینکی مناسب برای استخر، دست پیدا کنید.

طبقه بندی انواع عینک شنا

طبقه بندی عینک شنا به این صورت است که انواع کلی آن را به دو دسته متناسب برای آب تنی تفریحی و مخصوص مسابقات، تقسیم می کنند. البته غیر از این مدل طبقه بندی رایج، می توان از دسته بندی این لوازم شنا به دو صورت عینک فاقد بند شنا و عینک مختص شنای سوئدی نیز نام برد.

عینک شنای تفریحی

این نمونه از عینک های مخصوص شنا، صرفا ماهیت تفریحی داشته و برای مسابقات شنا مناسب نیستند. عینکی که به منظور تفریح جهت آب تنی در استخر شنا در نظر گرفته می شود، عینکی است مقرون به صرفه که استفاده از آن صرفا برای شناگران مبتدی توصیه می شود. ابعاد این مدل از عینک شنا، اندکی نسبت به ابعاد سایر عینک های طبی شنا بزرگتر است.
متریال واشر این مدل عینک‌ تمرینی، از جنس لاستیکی ضخیم، تشکیل شده و تنظیم آن ها روی چشم به آسانی انجام می شود. همچنین دیرتر از سایر انواع عینک شنا‌ رایج در بازار، قابلیت خود را از دست داده و معمولا از خاصیت ضد تابش نور نیز برخوردار است.

عینک مناسب مسابقات شنا 

عینک های ویژه مسابقات (حرفه ای) شنا، اغلب مورد استفاده شناگران ماهر در حین انجام مسابقات ورزشی، قرار می گیرند. به جهت عدم نفوذ آب به داخل این دسته از عینک های ورزشی، بند آن ها را تنگ تعبیه کرده اند. از همین رو، عینک های حرفه ای شنا عموما به طور دائمی، توسط شناگران مورد استفاده قرار نمی گیرند. عینک های مسابقه ای با برخورداری از درزگیری غیر قابل نفوذی که در دور حدقه چشم ها دارند، باعث مشکلات زیر برای شناگران می شوند:

  1. فشرده سازی پوست در قسمت های دور حدقه چشم
  2. وارد شدن فشار بر چشم
  3. ایجاد احساس ناراحتی در شناگران

عینک استخری فاقد بند

عینک فاقد بند شنا حاوی دو عدد لنز و تعدادی چسب پزشکی بوده که از چسب های این کالا برای اتصال محصول به پوست اطراف چشم ها استفاده می شود. نصب و برداشتن عینک بدون بند، چندان آسان نیست. البته بهتر است بدانید که این عینک هیچ گونه کششی بر روی پوست شما ایجاد نخواهد کرد. همچنین از پوشش بسیار مناسبی برای چشم ها برخوردار است. ضمن آن که از نفوذ آب و بخار گرفتگی نیز ممانعت به عمل می آورد. به این نکته دقت داشته باشید که چسب های اتصال این نوع عینک برای افرادی که پوست حساسی دارند؛ مناسب نیست. به دلیل این که مصرف این چسب در پوست های حساس، باعث ایجاد آلرژی و التهاب پوست می شود. یکی از معایب عینک فاقد بند، در دسترس نبودن چسب های آن است.

عینک شنا به سبک سوئدی

عینک سوئدی در ردیف عینک ‌های ارزان و پرمصرف شنا به شمار می رود. مدل سوئدی عینک‌ های استخری، از لنزهای ساده پلاستیکی به همراه بندهای لاستیکی بهره برده است. از جمله مشخصات کلیدی این مدل رایج از عینک ‌های ورزش آبی، می‌ توان به فاصله کوتاه بین لنزها و چشم شناگر اشاره داشت. همین فاصله اندک، باعث ایجاد پایین ‌ترین میزان مقاومت آب خواهد شد. در حالی که وارد آوردن فشار غیر قابل تحمل بر چشم ‌ها به دلیل این فاصله کوتاه از معایب این عینک بوده و به همین منظور، نباید این مدل عینک ورزشی را برای مدت زمان زیادی، مورد استفاده قرار داد.


source