به استقبال هفته ۲۹؛ جنگ بقا با طعم انتقام/ فرصت ایده‌آل برای تسویه حساب!

هفته بیست و نهم رقابت در صدر و قعر جدول لیگ برتر به اوج حساسیت خود می‌رسد. به دلیل اهمیت دیدارهای استقلال و پرسپولیس در صدر برای قهرمانی به این دو بازی جداگانه خواهیم پرداخت اما شش بازی دیگر این هفته نیز خالی از حساسیت و جذابیت نیست.

فولاد – پیکان،۳ امتیاز برای جشن بقا

عبدالله ویسی سابقه نشستن روی نیمکت پیکان را دارد و حالا بعد از طلسم شکنی در بازی قبل، برای بقا در لیگ برتر و کسب ۳ امتیاز مجدد به میدان خواهد آمد. فولاد هفته قبل بالاخره پیروز شد، مقابل ذوب آهن و به امتیاز ۲۵ در همسایگی پیکان ۲۶ امتیازی رسید. هر دو تیم روی کاغذ در خطر سقوط به لیگ آزادگان هستند و اتفاقاً هر دو این تجربه را قبلاً دارند! برای رضا عنایتی که بازی رفت در خانه یک مساوی بدون گل از فولاد مارتینز گرفت، سه امتیاز این بازی خانگی مساوی با امضای حکم بقا در لیگ برتر است. در آن صورت پیکان ۲۹ امتیازی شده و به خاطر اختلاف ۵ و ۴ امتیازی حال حاضر با دو تیم پایین جدول قطعاً در لیگ برتر خواهد ماند. یعنی پیروزی در این مسابقه حکم بقای تیم برنده در لیگ است و مساوی یعنی استرس تا روز پایانی!

هوادار – نساجی، تسویه حساب در دعوای خانوادگی

این بازی هم یکی دیگر از دیدارهای خانوادگی لیگ برتر ماست. هوادار و نساجی اگرچه از لحاظ پیشینه و میزان طرفدار هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند، اما از معدود تیم‌های کاملاً خصوصی فوتبال هستند و البته که هر دو از بالا تا پایین باشگاه متمایل به رنگ آبی بوده و هستند! کم نیستند کسانی که سابقه کار در هر دو باشگاه را دارند و از بزرگان استقلال محسوب می‌شوند و اتفاقاً همین حالا ساکت الهامی روی نیمکت نساجی نشسته که سابقه هدایت هوادار در فصل قبل را دارد. نساجی با مساوی هفته قبل مقابل استقلال ۲۶ امتیازی شد و هوادار با ۲۹ امتیاز تیم بالادستی نماینده مازندران در جدول است. هوادار در خطر سقوط نیست اما باخت پنج گله در جام حذفی و شکست دو بر صفر در بازی قبل مقابل سپاهان تیم مسعود شجاعی را موظف به اعاده حیثیت می‌کند. نساجی هم با کسب این پیروزی می‌تواند نفس راحتی برای بقا بکشد و البته که خرده حساب شخصی ساکت الهامی با هوادار نیز سر جایش هست!

آلومینیوم – سپاهان، طعم شیرین انتقام!

تقابل این دو تیم و نتیجه این مسابقه هیچ تغییری در شرایط و جایگاه دو تیم ایجاد نخواهد کرد. سپاهان با فاصله ۳ امتیازی نسبت به تراکتور تقریبا خیالش از رتبه سومی راحت است و با توجه به سهمیه ایران در لیگ نخبگان هیچ شانسی برای رسیدن به آسیا و عنوان قهرمانی یا نایب قهرمانی لیگ ندارد. آلومینیوم هم نه داعیه قهرمانی دارد و نه دغدغه سقوط اما هفته قبل در سیرجان گل گهر را با یک نمایش تماشایی برد. درست مثل سپاهان که در خانه دو گل به هوادار زد. وقتی به یاد بیاوریم سال قبل مجتبی حسینی با پیکان سپاهان را برد و یکی از دلایل قهرمان نشدن این تیم بود، اهمیت این مسابقه دوچندان می‌شود اما وقتی بدانیم در بازی رفت آلومینیوم در اصفهان با یک گل سپاهان را شکست داد، دیگر حساسیت این بازی ۱۰۰ برابر خواهد شد! سپاهان در بازی رفت در شرایطی به آلومینیوم باخت که با اقتدار صدرنشین جدول و مدعی اول قهرمانی بود و جالب اینکه فصل قبل نیز در همین هفته چهاردهم به تیم مجتبی حسینی با یک گل باخت! همین دو شکست باعث می‌شود مورایس هیچ وظیفه‌ای جز گرفتن انتقام نداشته باشد. سپاهان تیمی بزرگ با ستاره‌های نامدار و آلومینیوم تیمی با جوانان با انگیزه و درخشان است. در بازی رفت سپاهان ۳ اخراجی داد و این خاطره هم انگیزه‌ای برای دابو و کریمی جهت گرفتن انتقام است و البته رضا اسدی مصدوم شده و شانس جبران آن کارت قرمز را ندارد. این بازی برای دو تیم حاضر در نیمه نهایی جام حذفی یک تمرین خوب نیز خواهد بود. آنها آخر خرداد باید بر سر یک جام و سهمیه پلی آف آسیا مبارزه کنند.

به استقبال هفته ۲۹؛ جنگ بقا با طعم انتقام/ فرصت ایده‌آل برای تسویه حساب!

مس – استقلال خوزستان، پدیده های دور برگشت

تقابل دو تیم درخشان دور برگشت با دو شرایط کاملاً متفاوت، مس تیم سوم دور برگشت به لطف همان معدود امتیازات دور رفت در خطر سقوط نیست و تنها برای رسیدن به جمع شش تیم برتر تلاش می‌کند. محرم نویدکیا در ۱۳ بازی قبلی صاحب ۴ برد و ۸ مساوی و تنها یک شکست شده و یکی از چهار تیم حاضر در نیمه نهایی جام حذفی هم هست. باشگاهی که این روزها در حاشیه پرونده چند سال قبل نزدیک به غرق شدن بود اما بازی قبل ملوان را در انزلی برد. استقلال خوزستان هم که یک پای بازی تاریخی چند روز پیش در آزادی بود. تنها تیمی که در نیمه اول سه گل به پرسپولیس در آزادی زده و البته که آن مسابقه تماشایی را ۴-۳ باخت. استقلال خوزستان با وجود نتایج خوب دور برگشت به خاطر فاجعه دور رفت ۲۲ امتیازی و یکی از دو تیم سقوط کننده به لیگ آزادگان است. فاصله آنها با تیم بالاتر یعنی فولاد به ۳ امتیاز رسیده و این یعنی ۶ امتیاز باقیمانده این فصل رگ حیاتی این تیم برای بقا در لیگ برتر خواهد بود. تیم خوزستانی بازی رفت را ۲-۱ در اهواز برد که تنها برد این تیم در دور رفت بود و این خاطره خوش خیلی کمک می‌کند تا شاگردان پورموسوی امیدوار به این سه امتیاز خانگی وارد زمین شوند. زمینی که استقلال خوزستان چند روز پیش آخرین میزبانی خود در آنجا را ۴-۱ به نساجی باخت، در آن بازی هم تیم میهمان نیمه اول سه گل زد!

تراکتور – ملوان، دربی شمال غرب

یک بازی به قدمت تاریخ فوتبال در ایران، جدال دو تیم محبوب و پرطرفدار شمال غرب کشور که از دهه ۵۰ همواره حساس و جذاب بوده است. دو تیم که نتایج آنها روی زندگی عادی طرفدارانشان سایه می‌اندازد. ملوان این فصل بهترین شروع خود را داشت و بازی رفت هم در انزلی، تراکتور را بدون گل متوقف کرد اما حالا دیگر خمس روی نیمکت تیم تبریزی نیست. ملوان در شش بازی اخیر خود در لیگ تنها دو مساوی گرفته و چهار باخت دارد، درست برعکس تراکتور که با آمدن حمید مطهری از ۴ بازی دو برد و دو مساوی دارد و هنوز گلی دریافت نکرده است. بازی قبل ملوان در خانه به مس باخت و تراکتور در تهران مقابل پیکان متوقف شد. تراکتور در پله چهارم، یعنی رتبه‌ای که دور رفت متعلق به ملوان بود، سه امتیاز با سپاهان فاصله دارد و ملوان هم که با ۴۰ امتیاز در پله ششم جدول برای حفظ موقعیت خود می‌جنگد.

ذوب آهن – صنعت نفت، آخرین امید

محمد ربیعی لحظه شماری می‌کند تا این نیم فصل کابوس وار تمام شود. امیدوار به بردن آخرین فرصت در بازی فولادشهر که دور برگشت همواره با شکست تیم سبزپوش اصفهانی تمام شده و حالا مقابل صنعت نفتی که برای بقا در انتهای جدول چاره‌ای جز پیروزی ندارد. بازی رفت، ذوب آهن در آبادان با یک گل برد اما آن روزها گاندوها یکی از ۵ تیم بالای جدول بودند. چرخ گردون چرخید و حالا فراز کمالوند روی نیمکت برزیلی‌ها ۸ امتیاز گرفته و خیلی امیدوار به معجزه برای حفظ این تیم است. شکست‌های خانگی ذوب آهن هم انگیزه مضاعف به صنعت نفت می‌بخشد. تیمی که برای حفظ امید به معجزه چاره ای جز بردن این ۳ امتیاز ندارد.

source