پیام جانواریو از برزیل برای استقلالی‌ها/ از کامبک پرسپولیس شوکه شدم

فابیو جانواریو یکی از بازیکنان خاص تاریخ فوتبال ایران بود که با ملیت برزیلی، از چهره‌های تاثیرگذار و محبوب لیگ برتر در طی ۲۰ سال اخیر محسوب می‌شود. جانواریو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار “ورزش سه”، درباره این محبوبیت صحبت کرد و اظهار داشت: نه هواداران استقلال بلکه مردم ایران همیشه پیام‌های محبت آمیز زیادی برای من ارسال می‌کنند. همیشه به من عشق می‌دهند. هواداران استقلال برای من جایگاه ویژه‌ای دارند و هنوز در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های آنها را می‌بینم. فقط یک پیام برای آنها دارم و می‌خواهم اگر به گذشته نگاه می‌کنند، بدانند در ۱۵ سال پیش وضعیت ما هم خیلی بد بود. دو بازی تا آخر فصل مانده بودیم و ما در رده دوم بودیم. هیچکس به تیم ما باور نداشت و در استادیوم آزادی با سایپا مساوی کردیم تا همه امیدها از بین برود ولی در بازی آخر به مشهد رفتیم تا معجزه کنیم و ببریم.

او ادامه داد: بعد از آن نتیجه عجیبی که برای ذوب آهن به دست آمد تا بدانیم همیشه باید ایمان داشته باشیم چون رقابت هنوز ادامه دارد و تمام نشده. باید تا آخرین دقیقه به خودتان ایمان داشته باشید. فوتبال ورزش شگفت‌انگیزی هست و اگر ایمان نداشته باشید، نمی‌توانید در لحظه خوشحال شوید. ما هنوز فرصت داریم. اگر الان به جدول نگاه کنیم، قهرمانی در دستان پرسپولیس است ولی رقابت هنوز تمام شده. باید تا آخر ایمانمان را حفظ کنیم و از مربی و بازیکنان حمایت کنیم. اگر به جو این بازی‌ها و تمرینات نگاه کنید، متوجه می‌شوید که برای بازیکنان واقعا سخت است که ذهنشان را کنترل کنند و نیاز به انرژی دارند. پیشنهاد من این است که به آنها انرژی بدهید.

تو خودت در آن بازی یک گل فوق‌العاده زدی…
نتایج عجیبی می‌توانند رخ دهد و تا وقتی بازی تمام نشده، نمی‌دانیم چه اتفاقی رخ داده. باید با تمرکز کامل به سراغ این بازی برویم و باید ابتدا آنها را درک کرد و باور داشت.

برای کادرفنی استقلال قبل از پایان لیگ، چه پیشنهادی داری؟
نکونام یک بازیکن بود و خودش فضا را می‌شناسد. او می‌داند در چنین لحظاتی چه تصمیماتی بگیرد و می‌داند چطور جو را کنترل کند تا تمرکز آنها از دست نرود و انگیزه و انرژی لازم را داشته باشد. با اینکه در برزیل هستم اما واقعا به آنها باور دارم.

گل فوق‌العاده‌ای در بازی با پیام به ثمر رساندی و گل قهرمانی تو بسیار خاطره‌انگیز بود.
فکر می‌کنم آن گل یکی از بهترین لحظات دوران فوتبالی من بوده. اگر چشم‌های خودم را ببندم می‌توانم آن صحنه را دوباره مرور کنم. از بهترین لحظات فوتبالی من بوده و فکر می‌کنم گاهی در زندگی نعمت‌هایی خاص از خدا دریافت می‌کنیم که این یکی از آنها بود. بابت آن فرصت همیشه از خدا تشکر می‌کنم چون اجازه داد تا با بهترین دوستانم، در بهترین تیم و با بهترین مربی آن دوران خوشحال باشم. در آن لحظه اسم من به جایگاه بالاتری رفت و در سابقه باشگاه و در سابقه خودم یک روز خاص بود که همه چیز را تغییر داد. آن دست خدا بود که توپ را تغییر داد و اگر به زاویه شوت نگاه کنید، کاملا تغییر زاویه مشخص است.

نظرت درباره عملکرد پرسپولیس به عنوان صدرنشین چیست؟
زمانی که من در ایران بودم، از پرسپولیس خیلی قوی‌تر بودیم. اگر دلیل این عملکرد خوب پرسپولیس را بپرسید واقعا دلیلش را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم اقدامات زیادی انجام شده تا آنها دوباره فرصت قهرمانی داشته باشند. فکر می‌کنم کسی از آنها انتظار تغییر نداشت و این موضوع خیلی به آنها کمک کرد. برای موفقیت همیشه نیاز نیست به عملکرد پرسپولیس نگاه کنیم، باید به خودمان نگاه کنیم تا سبک خودمان را عوض کنیم.

اوسمار را می‌شناسی؟
نه زیاد. اسمش را در زمانی شنیدم که سرمربی یکی از تیم‌های شهر ما بود. نتایج خوبی در آن دوران به دست می‌آورد.

کامبک آنها را تماشا کردی؟
خیلی شگفت‌انگیز بود. فوتبال گاهی شگفت‌انگیز می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. من نتیجه را دیدم و متوجه شدم بازی ۳ بر صفر شده و گفتم چه نتیجه خوبی برای استقلال است اما آخر بازی که دیدم ۴ بر سه تمام شده، شوکه شده بودم. باورنکردنی و بد.

بیشتر بخوانید: فردوسی‌پور برنامه میثاقی را هدف گرفت/ رمزگشایی از افشاگری تهدیدآمیز عادل از فساد در تلویزیون

source