کلوب| فرق بزرگ نکونام با ویرا

یکی از زیباترین اتفاقات پس از قهرمانی پرسپولیس، یاد کردن اوسمار از یحیی گل‌محمدی (سرمربی مستعفی پرسپولیس) و نوشتن این قهرمانی به اسم او بود؛ اتفاقی که در فوتبال ایران کمتر رخ می‌دهد. حال همین رفتار را با رفتار اعضای تیم استقلال مقایسه کنید.

اوسمار ویه‌را در شرایطی هدایت پرسپولیس را قبول کرد که کمتر کسی به او باور داشت و عده زیادی قضاوت‌های نادرست و ناجوانمردانه‌ای درباره او داشتند. اما او با عملکرد و ادبیات خاصش به همه نشان داد که مربی باهوش و با اخلاقی است. او هیچ‌گاه از شخص یا تیمی بدگویی نکرد و تنها روی کار خودش متمرکز بود و همین برای موفقیت او کافی بود.

نقطه مقابل اوسمار، کادرفنی استقلال بود که از ابتدای لیگ جای اینکه درباره بازی‌ها و عملکرد فنی خود صحبت کنند، تنها به حواشی و تلاش‌های بیهوده برای زمین زدن تیم‌های دیگر پرداختند و با دادن آدرس غلط به هواداران سعی داشتند تا ضعف‌های خود را بپوشانند.

دعوا با مدیران باشگاه خودی، صحبت‌های پی در پی علیه داوری، بازیکنان و مربیان سایر تیم‎‌ها، درگیری‌های متعدد با بازیکنان و مربیان تیم‌ها، گلایه‌های تکراری و جو دادن‌های بیهوده در طول بازی‌ها و حمله به عوامل و مسؤلان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال از نیمکت استقلال یک تیم پرحاشیه ساخت.

حتی اگر مسئله اشتباهات داوری را مطرح کنیم،  استقلال هم از این حیث کم سود نکرد و نمونه‌های زیادی هم در این‌باره وجود دارد. اما مهمتر از این صحبت‌ها، سوال اصلی از کادرفنی استقلال این است که آیا اگر خودتان قهرمان می‌شدید فوتبال ایران پاک‌ترین فوتبال دنیا بود و هیچ مشکلی نداشت؟

اگر به قول شما که پرسپولیس با اشتباهات داوری قهرمان شد؛ آیا شما هم به این شکل قهرمان می‌شدید باز هم فوتبال ناپاک بود؟ آقایان کادرفنی استقلال؛ با گفتن جملاتی مثل: نگذاشتند قهرمان شویم و از بالا دستور دادند نایب قهرمان شویم، فقط خودتان و هواداران را فریب می‌دهید. بپذیرید که تیم شما نمایش جالبی در طول فصل نداشت و در اغلب بازی‌ها به جای اینکه چند کار ترکیبی و چشم‌نواز از شما ببینیم، تنها داد و بیداد کردن، زیرپایی انداختن و کشیدن پیراهن بازیکنان رقیب را شاهد بودیم.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بسیاری از تیم‌ها در این فصل برای شما بازی کردند و نتیجه دلخواه‌ شما از خیلی بازی‌ها بیرون امد، مثل ۳ بازی آخر سپاهان در دور رفت که منجر به صدرنشینی استقلال شد.

این درست است که تیم شما در طول فصل با بدشانسی‌های مختلفی روبه رو شد؛ اما اینکه در رویه فنی و اخلاقی خود تغییرات مثبتی را لحاظ نکنید، مقصر تنها خودتان هستید. شاید بهتر است بگوییم که استقلال جام را به اعضای تیمش باخت؛ نه به پرسپولیس و دیگر تیم‌ها و دیگر افراد…

فرهنگ دانش| باشگاه خبرنگاران آزاد 

source