نیم‌قرن پیش؛ اسطوره پرسپولیس ایران را برای آخرین بار قهرمان آسیا کرد!

دقیقا ۴۸ سال قبل در ۲۳ خرداد سال ۱۳۵۵ اتفاقی به وقوع پیوست که کمتر کسی تصور می‌کرد با وجود گذشت نیم‌قرن دیگر شاهد تکرارش نباشیم.

تیم ملی فوتبال کشورمان که به صورت متوالی قهرمان جام ملت‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ شده بود، در روز بیست‌وسوم خرداد سال ۱۳۵۵ تحت عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا برای سومین مرتبه متوالی به فینال این مسابقات رسید تا جهت قهرمانی در جام ملت‌های ۱۹۷۶ به مصاف کویت برود. جدال مقابل تیمی که آن زمان بعد از ایران، بهترین تیم آسیا بود و بالغ بر ۹۰هزار تماشاگر در استادیوم برای حمایت از ملی‌پوشان کشورمان آمده بودند. کویتی‌ها به رغم هیاهو و تشویق فراوان تماشاگران ایرانی بسیار خوب مقاومت کردند اما گره کار سرانجام توسط علی پروین باز شد و اسطوره پرسپولیس با یک گل زیبا موجب شد ایران به برتری یک بر صفر برسد و برای سومین بار قهرمانی در آسیا را جشن بگیرد.

در واقع تیم ملی ایران از ۲۳ خرداد سال ۱۳۵۵ تا امروز حسرت به دل تکرار عنوان قهرمانی خود مانده و گرفتن چهارمین کاپ در جام ملت‌های آسیا برایمان مقدور نشده است. نکته دیگر اینجاست که از همان روز به بعد تیم ملی ایران حتی به فینال جام ملت‌های آسیا هم راه پیدا نکرده و همواره در مرحله نیمه نهایی مغلوب شده است.

source