سوت آغاز یورو ۲۰۲۴ امشب به صدا درمی‌آید/ آلمان – اسکاتلند؛ میزبان وارد می‌شود

امشب از ساعت ۲۲:۳۰ در فوتبال‌آرنای شهر مونیخ سوت آغاز یورو ۲۰۲۴ به صدا درخواهد آمد. در دیدار افتتاحیه از گروه A، آلمانِ میزبان مقابل اسکاتلند قرار خواهد گرفت.

آلمان؛ انتظار همیشگی و میزبانی

ژرمن‌ها از ناکامی‌های پی‌درپی در تورنمنت‌های مختلف خسته شده‌اند. شاید باورش سخت باشد که از قهرمانی خاطره‌انگیز در جام‌جهانی ۲۰۱۴ یک دهه گذشته و نسل جدید فوتبال آلمان نشانی از آن نسل سطح بالا و تیم ذاتاً برنده یواخیم لو را ندارد. آلمان پس از این که با یواخیم لو به بن‌بست خورد، با هانسی فلیک دستیار او هم به جایی نرسید. حالا یولیان ناگلزمن جوان امیدوار است در تورنمنتی که از سال‌ها قبل موفقیت در آن را ترسیم کرده بودند، آلمان را به آرزویش برساند. قهرمانی از سال ۱۹۹۶ به بعد برای‌شان طلسم شده و حتی با وجود این که فینال را هم در این بین تجربه کرده‌اند و دو مرتبه دیگر هم در نیمه‌نهایی حاضر بوده‌اند، ولی دست‌شان به جام نرسیده است. حالا از مونیخ استارت تورنمنتی را می‌زنند که شاید غیر از قهرمانی هر نتیجه‌ای برای‌شان ناکامی باشد.

اسکاتلند؛ اولین صعود

استیو کلارک با سال‌ها تجربه در فوتبال بریتانیا حالا تیم ملی کشورش را یک مرتبه دیگر در یورو هدایت خواهد کرد. او دوره قبل هم نتوانست اسکاتلند را از مرحله گروهی بالا بیاورد تا همچنان این طلسم برای‌شان پابرجا باشد. حال و روز اسکاتلند در آستانه شروع یورو ۲۰۲۴ تعریفی ندارد. این تیم در ۹ بازی آخرش فقط یک برد داشته که آن‌هم مقابل جبل‌طارق بوده. صعودشان به یورو را هم مدیون شروع خیلی خوب‌شان و به‌خصوص پیروزی تاریخی مقابل اسپانیا هستند. در ۳ بازی آخر مرحله انتخابی هم پیروز نشدند تا مدت زیادی با برد غریبه باشند. حالا کلارک و شاگردانش ناامید نیستند، چرا که گروه‌شان با حضور تیم‌هایی تقریباً هم‌سطح به غیر از آلمان میزبان برای‌شان امید صعود ایجاد می‌کند. اسکاتلند پس از مصاف با آلمان مقابل سوئیس و مجارستان قرار خواهد گرفت تا شانسش را برای اولین صعود امتحان کند.

آخرین جدال
هفتم سپتامبر ۲۰۱۵ در مرحله انتخابی یورو ۲۰۱۶ آلمان مقابل اسکاتلند در گلاسکو با نتیجه ۳-۲ پیروز شد. مولر (۲ مرتبه) و گوندوغان برای آلمان و هوملس (گل‌به‌خودی) و مک‌آرتور برای اسکاتلند در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی
۱۷) در دیدارهای رسمی و دوستانه، آلمان و اسکاتلند ۱۷ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که ۸ برد برای آلمان ثبت شده، اسکاتلند ۴ پیروزی داشته و ۵ بازی هم مساوی شده است. ۲۶ گل آلمان زده و ۲۳ گل سهم اسکاتلند بوده.
۵) آلمان در ۵ بازی اروپایی مقابل اسکاتلند شکست نخورده است. ۴ برد و یک تساوی که در جریان آن‌ها ۱۰ گل زده‌اند و ۵ گل دریافت کرده‌اند، در این دیدارها ثبت شده.
۳) آلمان ۳ بازی آخرش مقابل اسکاتلند را با برد پشت سر گذاشته. آخرین پیروزی اسکاتلند به سال ۱۹۹۹ در دیداری دوستانه برمی‌گردد.
۱) آلمان و اسکاتلند در مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا یک مرتبه سال ۱۹۹۲ به مصاف هم رفتند که ژرمن‌ها آن بازی را با ۲ گل ریدله و افنبرگ بردند.
۱۳) آلمان در ۱۳ دوره جام ملت‌های اروپا حضور داشته و با ۳ قهرمانی در کنار اسپانیا پرافتخارترین تیم این تورنمنت به شمار می‌رود.
۳) اسکاتلند در ۳ دوره حضور قبلی‌اش همواره در مرحله گروهی حذف شده است.
۳) با احتساب دوره قبلی که به طور مشترک در چند کشور اروپایی برگزار شد، آلمان برای سومین مرتبه میزبان یورو خواهد بود. دوره قبلی که به تنهایی میزبان بودند سال ۱۹۸۸ در نیمه‌نهایی به هلند باختند.
۶) هیچ تیمی به اندازه آلمان فینال یورو را تجربه نکرده است. ژرمن‌ها در ۶ فینال حاضر بوده‌اند و ۳ مرتبه قهرمان شده‌اند.

مصدومان و محرومان
آلمان تمام نفراتی که برای یورو ۲۰۲۴ توسط یولیان ناگلزمن انتخاب شده‌اند را برای بازی افتتاحیه در اختیار خواهد داشت. اندری رابرتسون و لاورنس شانکلند مصدومان اسکاتلند هستند که شانس بازی کردن در بازی افتتاحیه را خواهند داشت.

ترکیب احتمالی دو تیم
آلمان:
نویر، کیمیش، رودیگر، تا، میتلشتات، آندریش، کروس، موسیالا، گوندوغان، ویترس و هاورتس
اسکاتلند: گان، هندری، مک‌کنا، تیرنی، رالستون، رابرتسون، مک‌گرگور، مک‌تامینی، مک‌گین، گیلمور و آدامز

source