سرگروهی ایران با چهارمین برد پیاپی

والیبال جوانان آسیا – اندونزی؛

بیست و دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان کمتر از ۲۰ سال آسیا ۲۰۲۴ امروز در سورابایای اندونزی ادامه یافت.

سرگروهی ایران با چهارمین برد پیاپی

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما،  در این دوره از رقابت‌ها ۱۶ تیم حضور دارند که در دور اول گروهی در ۴ گروه ۴ تیمی رقابت کردند و از هر گروه دو تیم به دور دوم گروهی راه یافتند. تیم‌های سوم و چهارم برای رده‌های ۹ تا ۱۶ رقابت خواهند کرد. در پایان ۴ تیم برتر به رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۵ راه خواهند یافت. تیم ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های جوانان جهان پیش از این مجوز حضور در رقابت‌های جهانی را به دست آورده است و با قطعی شدن صعود ایران به نیمه نهایی تیم پنجم نیز مجوز خواهد گرفت.
نتایج و برنامه ادامه مسابقات به این شرح است:
دور دوم گروهی (برای رده‌های اول تا هشتم): (نتایج تیم‌های هم گروه در دور اول گروهی مجدد محاسبه شده است.)

گروه ایی: 
شنبه ۶ مرداد: 
اندونزی ۳ – ۱ هند
یک شنبه ۷ مرداد: 
عربستان – هند
اندونزی – ژاپن
تیم‌های اندونزی با ۶ و ژاپن با ۵ امتیاز به ترتیب اول و دوم هستند و به نیمه نهایی صعود کردند. تیم‌های هند با یک و عربستان بدون امتیاز سوم و چهارم هستند و برای رده‌های ۵ تا ۸ رقابت می‌کنند.

 گروه اف:
یک شنبه ۷ مرداد: 
چین ۰ – ۳ قزاقستان 
ایران ۳ – ۲ کره جنوبی (ست‌ها: ۲۵ – ۲۲، ۲۵ – ۲۰، ۲۴ – ۲۶، ۲۳ – ۲۵ و ۱۵ – ۸/ سالن ۵ هزار نفری دی بی ال آره نا)
تیم ایران (قهرمان دو دوره قبل) پیش از این در دور اول گروهی و در گروه دو با نتیجه ۳ – ۰ تیم‌های چین، تایوان و قطر را مغلوب کرد و با ۹ امتیاز اول شد. تیم ایران در دور دوم گروهی و با احتساب دوباره پیروزی بر چین، با نتیجه ۳ – ۰ تیم قزاقستان را برد.
تیم‌های ایران با ۸ و کره جنوبی با ۷ امتیاز اول و دوم شدند و به دور نیمه نهایی راه یافتند. تیم‌های قزاقستان با ۳ و چین بدون امتیاز سوم و چهارم شدند و برای رده‌های ۶ تا ۸ رقابت می‌کنند. مرحله نیمه نهایی فردا برگزار می‌شود.

برای رده‌های ۹ تا ۱۶: (نتایج تیم‌های هم گروه در دور اول گروهی مجدد محاسبه شده است.)

 گروه جی:
استرالیا ۳ – ۰ کویت
هنگ کنگ – بنگلادش
تیم استرالیا با ۶ امتیاز در صدر قرار گرفت و تیم‌های هنگ کنگ، بنگلادش و کویت با ۳ امتیاز در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

گروه ای: 
قطر – تایلند
چین تایپه  – ویتنام
تیم چین تایپه با ۴ امتیاز در صدر است و تیم‌های تایلند با ۳ و ویتنام با ۲ امتیاز دوم و سوم هستند و تیم قطر بدون امتیاز چهارم است.
در دوره قبل در سال ۲۰۲۲، تیم‌های ایران، هند و کره جنوبی اول تا سوم شدند.

در والیبال قهرمانی جوانان آسیا در بخش پسران تیم ایران با ۷ قهرمانی ۳ نایب قهرمانی و ۲ مقام سومی رکورد دار است. تیم‌های کره جنوبی با ۶ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی و ۴ در رده دوم و چین با ۴ قهرمانی و نایب قهرمانی و ۵ سومی در رده سوم قرار گرفتند. تیم ژاپن با ۳ قهرمانی ۵ نایب قهرمانی و ۲ سومی در رده چهارم قرار دارد. مسابقات در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع کرونا برگزار نشد.
تیم جوانان ایران در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ قهرمان آسیا شد و در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ نایب قهرمانی و ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ مقام سومی آسیا را کسب کرد. تیم ایران در سال ۱۹۹۲ نیز چهارم، ۱۹۹۴ و ۹۶ ششم، ۱۹۹۰ نهم و ۱۹۸۸ یازدهم شده است.

source