رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: کاروان تیم ملی ایران برای شرکت در المپیک ۲۰۲۴ عازم فرانسه شده و یکبار دیگر پای پرواز به سمت محل برگزاری مسابقات از لباسهای کاروان رونمایی کرده است؛ لباسهایی که حاصل سلیقهای بسیار پائین در طراحی و دوخت هستند. عمده منتقدان لباسهای طراحیشده برای کاروان تیم ملی را نه دارای هویت ارزیابی کردهاند و نه زیبا.
این اولین بار نیست که طراح لباس تیمهای ورزشی مورد انتقاد قرار میگیرد. سال ۲۰۲۱، رویداد۲۴ از انتخاب یک شبه یک مزون خیاطی برای طراحی لباس کاروان المپیک ایران بدون رعایت ضوابط طراحی شده پرده برداشت. دولت وقت دو سال پیش از آغاز مسابقات المپیک کارگروهی را برای انتخاب طراح لباس کاروان تعیین کرده بود و این کارگروه طی مراحل طولانی در نهایت دو طراح را به وزارت ورزش و کمیته المپیک برای انتخاب نهایی معرفی کرد، اما به طور ناگهانی یک طراح سوم وارد میدان شد و گوی سبقت را ربود.
در جریان المپیک ۲۰۱۶ ریو هم لباس تیم ملی فوتبال جنجال برانگیز شد. آن زمان اعلام شد که یک شرکت محصولات ورزشی ایتالیایی به نام جیووا برنده مزایده طراحی لباس بازیکنان تیم ملی ایران شده، اما جنجالها بر سر این لباس در نهایت منجر به فسخ قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت جیووا شد. فدراسیون فوتبال ایران در آن زمان شرکت پوشاک و لوازم ورزشی جیووا ایتالیا قراردادی سه ساله بسته بود، اما در نتیجه اعتراضات و به گفته خود فدراسیون، کیفیت «نامرغوب» این لباسها، قرارداد را فسخ کرد.
لباس کاروان المپیک ۲۰۲۴ از دورههای قبلی هم اسفناکتر است. کاروان ایرانی با کتهای سفید شبیه به روپوش پرستاری و مقنعههای مشکی در مقابل دوربین رسانههای جهان ظاهر شدند، به کادر درمان شباهت بیشتری دارد تا یک گروه ورزشی.
ترک تشریفات انتخاب طراح و رونمایی دقیقه نودی از لباس کاروان المپیک برای جلوگیری از اعتراضها
خبرهایی به دست رویداد۲۴ رسیده که نشان میدهد دولت رئیسی با ترک تشریفات قبلی، یکسره سراغ دوستانش رفته و سفارش لباس داده است.
مجید نامی عضو اتحادیه پوشاک که در جریان نحوه انتخاب طراحی لباس کاروان المپیک دورههای قبل بوده به رویداد ۲۴ گفته اینبار همه فرآیند، پشتپرده اتفاق افتاده است.
نامی میگوید: اگر قبلا به خاطر اعتراضات و مطالبات مردم و بخش خصوصی سعی میشد حداقل به صورت نمایشی از نظرات کارشناسان استفاده کنند، این بار کلا تصمیم گرفته شد همه چیز درباره شرکت تولیدکننده و تامینکننده لباس پشتپرده برود.
این کارشناس مد و لباس میگوید، لباسی که در این دوره برای کاروان المپیک طراحی شده، نتیجه کجسلیقگی و بیدانشی است.
او گفته برخلاف دورههای قبل، برای انتخاب طراح این بار هیج اطلاعرسانی عمومی صورت نگرفته است.
نامی تاکید کرده هیچ یک از فعالان صنف پوشاک اطلاعی از روند انتخاب طراح نداشتند، هیچ کمیتهای برای این منظور تشکیل نشده و کمیته المپیک هیج فراخوانی به بخش خصوصی نداده است. هرچه بوده از طرف کمیته المپیک و وزارت ورزش انتخاب شده است.
او علت عدم اطلاعرسانی عمومی را تلاش متولیان کمیته المپیک برای جلوگیری از انتقادها و سرو صدا خوانده گفته اینها حتی برای اینکه قبل از اعزام کاروان، اعتراضی انجام نشود، از لباس رونمایی هم نکردند و گذاشتند کاروان با آن وضع وارد فرانسه شود.
به گفته نامی، کمیته المپیک با روابط خاص خودشان دست به انتخاب طراح زدهاند.
این کارشناس صنف پوشاک میگوید: فرقی نمیکند چه طراح لباس باشد، مهم این است که خروجی کار، آبرومند و نشاندهنده فرهنگ و هنر و ریشه ایرانی باشد. لباس کاروان کشورهای فلسطین یا عراق یا حتی افغانستان را ببینید! چقدر زیباست! این در حالی است که ما هیچ نشانهای از هیچ فرهنگی در لباسمان نداریم.
نامی میگوید در دورههای گذشته حداقل کار را به دست کارگروه مد و لباس میدادند که زیر نظر وزارت ارشاد بود هرچند در نهایت خود کمیته المپیک و وزارت ورزش انتخاب میکردند.
او دربار عواید مالی طراحی لباس کاروان المپیک برای شرکت تولید و توزیعکننده گفته: مسائل مالی این حوزه مخفی است و برای ما مشخص نیست. در دورههای قبلی که ما حضور پررنگتری داشتیم، قرار بود درباره حوزه مالی بعد از انتخاب نهایی حرف بزنیم که در نهایت تصمیم چیز دیگری شد.
بیشتر بخوانید:
حضور جنجالی نماینده مجلس در فهرست اعزامی به المپیک پاریس
ساده و سرراست: از ماجرای پرونده فساد فوتبال، چه میدانیم؟ | بحران جدید برای تاج
داستان تکراری یک بیسلیقگی/ چرا لباس ورزشکاران المپیک توکیو کنار گذاشته شد؟
طراح لباس المپیک ۲۰۲۴ کاروان ایران کیست؟
خود شرکت تامینکننده با افتخار اعلام کرده که طراحی روپوشهای سفید کاروان المپیک ایران، کار آنها بوده است. لباسها و ملزومات ورزشی ورزشکاران از برند «هکتاتون» و کفشها از برند «دنیلی» هستند که مالکیت همه این برندها متعلق به علی اژدرکش است.
علی اژدرکش در رزومه خود گفته دکترای پزشکی از ایران و دارد و دوره تخصصی پزشکی ورزشی را از کالج پزشکی ورزشی آمریکایی گرفته است. مشخص نیست منظور او از دکترای پزشکی چیست و منظور از ایران، کدام دانشگاه علوم پزشکی در ایران است. او با همین رزومه مدرس دورههای MBA دانشگاه تهران است که یک دوره خارج از آموزش عالی و خصوصی است.
او در رزومه خود گفته نمایندگی انحصاری کفش ecco و ۱۴ برند معتبر اروپایی دیگر را در ایران داشته و مالک برندی به نام «دنیلی» است که مدعی شده یک «برند ایتالیایی» است.
در روزمه اژدرکش به «علاقه وافر ایشان به ورزش» اشاره شده است. اما این علاقه ظاهرا یک طرفه نبوده است. اژدرکش گفته از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ عضو هیاترییسه فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری تهران بوده و از سال ۱۳۹۹ عضو هیاترییسه فدراسیون انجمن ورزشهای رزمی است.
صفحه اینستاگرام شخصی اژدرکش نشان میدهد او با ورزشکاران رابطه نزدیکی داشته و خیلی از این ورزشکاران در حال حاضر در رشتههای انفرادی به المپیک راه پیدا کردهاند.
تصاویر منتشرشده در اینستاگرام علی اژدرکش نشان میدهد او بارها اسپانسر مراسم تجلیل از ورزشکارانی، چون رضازاده، الهام کاکلی، زهرا نعمتی، مبینا حیدری و مهسا جاور شده است. او اسپانسر مسابقات انتخابی تیم ملی دوچرخه سواری شده که به طور مستقیم از شبکه ورزش هم پخش شده است.
جالبتر اینکه ستودهنژاد مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی به اژدرکش نشان جوانمرد داده است!
مجموعه این روابط با ورزشکاران و اسپانسرشیپ مراسمهای تجلیل از آنها راه را برای دور زدن تشریفات و بهرهمندی چهرههایی چون اژدرکش از مزایا و عواید دوستی با نهادهای ورزشی دولتی باز کرده است. هیچ فاکتوری اعم از طراحی زشتترین لباس المپیک تاریخ نمیتواند جای این بدهبستانهای مالی را برای مدیران رده بالای ورزش بگیرد. کافیست نگاهی به بزرگترین فسادهای ورزشی در یک دهه اخیر بیاندازید تا متوجه شوید که زیباییشناسی و شایستهسالاری هیچ جایی در روابط رانتی ندارد.
source