فقر گلزنی یا احتیاط بیش از حد؛ میانگین ناامید کننده گلزنی در لیگ جدید!

مسابقات لیگ برتر در چارچوب هفته اول طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه با برگزاری ۸ مسابقه به پایان رسید. از این تعداد مسابقه دیدار تیم‌های استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک با تساوی بدون گل به پایان رسید و هیچ گلی در این دیدار رد و بدل نشد.

همچنین سه مسابقه با به ثمر رسیدن تنها یک گل و نتیجه یک بر صفر به پایان رسید تا تیم‌های ملوان، خیبر خرم آباد و فولاد به ترتیب گل گهر سیرجان، هوادار و نساجی مازندران را از پیش رو برداشته باشند. یک مسابقه نیز با تساوی یک بر یک بین تیم‌های پرسپولیس و ذوب آهن تمام شد تا این دیدار هم بین تیم قهرمان فصل گذشته و نماینده اصفهان تنها ۲ گل داشته باشد!

دیدار تیم‌های مس رفسنجان و تراکتور نیز با برد ۲ بر صفر تراکتور و شمس آذر قزوین با استقلال با نتیجه دو بر یک به پایان رسید. تنها دیدار پرگل این هفته بین تیم‌های سپاهان و چادر ملو اردکان برگزار شد که سپاهانی‌ها با نتیجه سه بر یک حریف تازه لیگ برتری شده‌شان را شکست دادند. رد و بدل شدن تنها ۱۴ گل در ۸ مسابقه میانگین ۱.۷۵ گل در هر بازی را بر جای می‌گذارد که مشخص می‌کند حتی تعداد گل‌های رد و بدل شده در هر دیدار به دو عدد هم نمی‌رسد. این وضعیت در فصل گذشته نیز بر لیگ برترمان حاکم بود و بسیاری از کارشناسان آن را ناشی از احتیاط بیش از حد سرمربیان تیم‌ها برای حفظ موقعیت و جایگاهشان در تیم عنوان می‌کردند.

مروری بر مسابقات لیگ برتر انگلیس، اسپانیا (لالیگا) و یا لیگ‌هایی از این دست، حتی لیگ های کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس مانند عربستان و قطر مشخص می‌کند به طور معمول در هر بازی حداقل دو تا سه گل بین تیم‌ها رد و بدل می‌شود تا مخاطبان این رشته پرطرفدار از تماشای یک فوتبال سراسر هجومی و پرگل سیراب شوند. اما وضعیت معکوس این شرایط طی سال‌های اخیر بر فوتبال ما حاکم شده و جز معدود مسابقاتی که پرگل از آب در می‌آیند معمولاً اکثر مسابقات با نتایج کم گل یک بر صفر به پایان می‌رسند.

source