رژه کاروان فرزندان ایران با پرچمداری صفرزاده و میرشفیعی

افتتاح بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴

مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس با حضور رئیس جمهوری فرانسه و رژه کاروان فرزندان ایران برگزار شد.

رژه کاروان فرزندان ایران با پرچمداری صفرزاده و میرشفیعی

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک، چهارشنبه شب با حضور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و پارسونز رئیس کارگروه ملی پارالمپیک با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی آغاز شد.

پس از اجرای موسیقی و مراسم آتش بازی، افراد ویلچر نشین وارد صحنه مراسم شدند و همراه با هنرمندان موسیقی، حلقه‌ای را در اطراف میدان کنکورد تشکیل دادند تا جلوه‌ای از همراهی هنرمندان با ورزشکاران و تلفیق هنر و ورزش معلولان را به نمایش بگذارند.

پس از گذشت حدود ۱۵ دقیقه جایگاه تماشاگران که در اطراف میدان کنکورد تعبیه شده بود، تقریبا پر شد و بسیاری از تماشاگران نیز نتوانستند در جایگاه حاضر شوند.

کاروان ورزشی افغانستان نخستین تیمی بود که به اجرای رژه پرداخت.

رژه کاروان فرزندان ایران با پرچمداری صفرزاده و میرشفیعی

محمدرضا میرشفیعی ملی‌پوش جانباز پاراتیراندازی و هاجر صفرزاده دونده‌ی کم‌بینای کشورمان حمل پرچم ایران را در دهمین حضور پارالمپیکی کاروان فرزندان ایران در مراسم افتتاحیه بر عهده داشتند و پیشاپیش کاروان ایران رژه رفتند. هر دو پرچمدار ایران در این دوره از بازی‌ها، نخستین حضور خود را در پارالمپیک تجربه می‌کنند.
کاروان ورزشی کشورمان در این بازی‌ها با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی شامل تیراندازی با کمان، دوومیدانی، والیبال نشسته، وزنه‌برداری، تکواندو، تیراندازی، کانو، گلبال، شنا و جودو حضور دارد. 
در کاوران ورزشی ایران زهرا رحیمی ملی پوش تیم پاراتکواندو با ۱۵ سال سن یکی از جوانترین ورزشکاران حاضر در فرانسه به شمار می‌ورد و محمدرضا میرشفیعی جانباز جنگ تحمیلی و پرچمدار ایران با ۵۱ سال مسن‌ترین ورزشکار کاروان فرزندان ایران است.
در کاروان ورزش کشورمان مرتضی مهرزاد با ۲۴۶ سانتی متر، بلند قامت‌ترین ورزشکار پارالمپیکی جهان و حاضر در پارالمپیک پاریس است.
همچنین در این کاروان ساره جوانمردی ملقب به ملکه تپانچه جهان قرار دارد. یکی دیگر از ورزشکاران شناخته شده ایران حامد امیری یکی از مردان آهنین ایران است که پس از تصادف رانندگی ویلچر نشین شد. امیری در توکیو مدال نشان طلای دوومیدانی را کسب کرد.
تیم والیبال نشسته ایران با کسب ۷ نشان طلا و ۲ نقره پارالمپیک یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایران به شمار می‌رود؛ زهرا نعمتی پرافتخارترین بانوی پارالمپیکی ایران نیز به فرانسه اعزام شده و قرار است در انتخابات کمیسیون ورزشکاران apc شرکت کند.

 

در این دوره از بازی‌ها ۴ هزار و  ۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۴ کشور جهان در ۲۲ رشته با هم به رقابت می‌پردازند.

در تاریخ بازی‌های پارالمپیک نخستین بار است که مراسم افتتاحیه خارج از فضای ورزشگاه و در مرکز شهر برگزار می‌شود.

علاقه مندانی که موفق به تهیه بلیط نشده بودند نیز از این امکان برخوردار بودند که در نزدیکی میدان کنکورد، محل برگزاری مراسم افتتاحیه نظاره گر مراسم باشند.

فرانسه آخرین کشوری بود که در مراسم رژه حاضر شد، هنگام رژه ورزشکاران فرانسه، تماشاگران به شدت نمایندگان خود را تشویق کردند.

با رژه کاروان فرانسه، بخش رژه ورزشکاران در مراسم افتتاحیه به پایان رسید.

در ادامه اندرو پارسونز، رئیس کارگروه بین‌المللی پارالمپیک پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به همه ورزشکاران، از اهمیت بازی‌های پارالمپیک صحبت کرد. 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، با سخنرانی کوتاهی، آغاز رسمی این دوره از بازی‌های پارالمپیک را اعلام کرد. 

سپس پرچم کارگروه بین‌المللی پارالمپیک با تشریفات خاصی به اهتزاز درآمد. 

قرائت سوگندنامه توسط چهار ورزشکار پارالمپیکی، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه بود. 

با روشن شدن مشعل که مانند بازی‌های المپیک در یک بالن تعبیه شده بود، مراسم افتتاحیه به پایان رسید.
­
هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک، طی روز‌های ۷ تا ۱۸ شهریور برگزار می‌شود.

source