پیروزی شطرنج بازان ایران در دور چهارم

المپیاد جهانی شطرنج – مجارستان؛

تیم های ملی شطرنج مردان و بانوان کشورمان در دور چهارم چهل و پنجمین المپیاد جهانی شطرنج مقابل دانمارک و اندونزی به پیروزی رسیدند.

پیروزی شطرنج بازان ایران در دور چهارم
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، دور چهارم چهل و پنجمین المپیاد جهانی شطرنج به میزبانی مجارستان با حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور در حالی برگزار شد که نمایندگان کشورمان در بخش مردان دانمارک و در بخش بانوان اندونزی را شکست دادند. 

نتایج دور چهارم مسابقات به این شرح است:
 مردان:
ایران ۳ – ۱ دانمارک
 در تیم ایران پرهام مقصودلو و محمد امین طباطبایی مساوی کردند و بردیا دانشور و پویا ایدنی برنده شدند.
تیم ایران پیش از این ۳.۵ – ۰.۵ تیم مالزی و ۳ – ۱ تیم پرتغال را شکست داد و برابر تیم گرجستان به تساوی ۲ – ۲ رسید.
تیم هند با ۸ امتیاز در صدر قرار گرفت و تیم‌های اسپانیا، چین و ویتنام با پوئن شکنی کمتر دوم تا چهارم هستند. تیم ایران با ۷ امتیاز و پوئن شکنی کمتر دهم است و امروز به مصاف تیم کانادا می‌رود.

 زنان:
ایران ۳.۵ – ۰.۵ اندونزی
در تیم ایران ستایش کریمی، مبینا علی نسب و وصال حامدی نیا به پیروزی رسیدند و پروا بهزاد نظیف مساوی کرد.
تیم ایران پیش از این ۴ – ۰ تیم‌های قبرس و السالوادور را برد و ۱.۵ – ۲.۵ مغلوب ترکیه شد.
تیم چین با ۸ امتیاز در صدر قرار دارد و تیم‌های هند، آمریکا و ارمنستان دوم تا چهارم هستند. تیم بانوان ایران که با ۶ امتیاز و پوئن شکنی کمتر در رده ۲۱ قرار دارد، امروز با تیم فرانسه دیدار می‌کند.

دور دوره قبل در سال ۲۰۲۱ که به صورت برخط و به میزبانی چین برگزار شد، در بخش مردان تیم روسیه به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های آمریکا و چین دوم و سوم شدند.
در تاریخ المپیاد شطرنج که از سال ۱۹۲۴ سابقه برگزاری دارد، در بخش مردان تیم روسیه با احتساب نتایج شوروی سابق با ۲۵ قهرمانی ۴ نایب قهرمانی و ۳ سومی رکورد دار است و آمریکا با ۶ قهرمانی و ۷ نایب قهرمانی و ۹ سومی در رده دوم و مجارستان با ۵ قهرمانی ۸ نایب قهرمانی و ۲ سومی در رده سوم قرار دارند. تیم ارمنستان ۳ بار، اوکراین و چین ۲ بار و تیم‌های صربستان (با احتساب نتایج یوگسلاوی سابق)، آلمان (با احتساب نتایج آلمان شرقی و غربی سابق) و لهستان یک بار قهرمان شده اند.
در بخش زنان روسیه با احتساب نتایج شوروی سابق با ۱۵ قهرمانی ۵ نایب قهرمانی و ۳ سومی رکورد دار است و چین با ۶ قهرمانی ۴ نایب قهرمانی و سومی در رده دوم و گرجستان با ۴ قهرمانی یک نایب قهرمانی و ۳ سومی در رده سوم قرار دارند.

source