آیا چمن ورزشگاه آزادی استانداردهای لازم را دارد؟

امروزه چمن مصنوعی به عنوان جایگزین مطمئن و مقرون به ‌صرفه چمن‌های طبیعی در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای این چمن بهره‌گیری از آن‌ها در استادیوم‌ها و زمین‌های ورزشی است. موارد به ‌کارگیری چمن‌های ورزشی به قدری گسترده است که سازمان جهانی برای بررسی کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها استانداردهای مختلفی را ارائه کرده. لازم به ذکر است که استفاده از بهترین چمن مصنوعی برای فوتبال جز مهم ترین فاکتورها به هنگام تهیه چمن برای زمین به شمار می‌رود.

در هنگام برخورداری از این استانداردهای مهم، یک کشور می‌تواند میزبانی بازی‌های فوتبال در جهان را اخذ کند و در صورت هرگونه مشکل در چمن‌های مصنوعی استادیوم، دچار جریمه و یا عواقب مختلفی خواهند شد. در ادامه به بررسی موضوع استانداردهای چمن مصنوعی در ورزشگاه آزادی پرداخته و تمامی جوانب آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

استانداردهای چمن‌های ورزشی ورزشگاه‌ها چیست؟

تست‌های ثبت کیفیت بسیاری قبل از بازی‌های فوتبال صورت می‌گیرد؛ اما بهترین استانداردهای چمن مصنوعی مناسب برای زمین‌های فوتبال کدام‌اند؟

پس از انجام بررسی‌های مختلف با اندازه‌گیری کاهش سرعت توپ پس از ارسال‌های بلند، چرخش و میزان مسافت پیموده شده توسط توپ، مصالح پرکننده گرانول زیر ساز چمن، ارتفاع پرزها و… استانداردهای مختلفی برای زمین‌های چمن به وجود آمدند که نکات مقاوم بودن در برابر ضربه، ضد حساسیت بود، زیرسازی راحت، استحکام در برابر تغییرات آب و هوایی را دارا هستند.

استانداردهای جهانی چمن‌های ورزشی کدام‌اند؟

استانداردهای جهانی چمن‌های ورزشی

برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، ارتقا تجربه ایمن‌تر، حفاظت از بازیکنان و ارتقای محیط زیست استانداردهای مهم ایمنی توسط سازمان‌های FIFA، EPA، AMST، OSHA، NCAA ارائه می‌شوند که به شرح زیر هستند:

استانداردهای ایمنی ضربه              

با توجه به تأسیسات تجهیز شده و نوع ورزش معمولاً استانداردهای چمن مصنوعی باید مطابق با رتبه‌بندی‌های ضربه خاصی باشند تا از آسیب به بازیکنان جلوگیری شود. برای مثال طول 30 الی 60 و قد 20 الی 40 میلی‌متر برای جلوگیری از ضربه مناسب است.

استانداردهای کشش سطحی                   

سطوح باید دارای چسبندگی سطحی یکسان در سراسر خود باشند تا امکان لغزش و یا لیز خوردن و سقوط بازیکنان به کمترین میزان خود برسد. برای جلوگیری از صدمات احتمالی تعویض و تعمیر قسمت‌های فرسوده چمن الزامی می باشد.

استانداردهای ایمنی محیط

اگرچه الزامات زیست محیطی منحصر به فرد بوده و از هر مکان به مکانی دیگر متفاوت است؛ اما به طور کل استانداردهای چمن مصنوعی در جهان یکسان می‌باشد. پیمانکاران باید توجه داشته باشند که استفاده از پرکننده‌ها و زیرسازهای زیست تخریب پذیر و سیستم‌های نامناسب زهکشی ممکن است برای همیشه یک زمین چمن مصنوعی را به محیطی غیر قابل استفاده تبدیل کند.

آیا چمن ورزشگاه آزادی مطابق با استانداردهای جهانی است؟

ورزشگاه آزادی تهران در طی آخرین تست‌ها و بررسی‌ها در استانداردهای چمن مصنوعی نمره A منفی را کسب کرده است. این مکان که بزرگترین ورزشگاه ایران به شمار می‌آید در سال 1392 از کنفدراسیون آسیا طی بازدید و تحقیقات گسترده نمره قابل ‌قبول را از لحاظ ایمنی نسبت به سایر استادیوم‌های کشورمان ایران کسب کرد و میزبان برگزاری مسابقات جهانی و کشوری بسیاری بوده است؛ اما همچنان نیازمند به رفع برخی مشکلات و ایرادات در چمن مصنوعی موجود در ورزشگاه هستیم.

کاربرد چمن مصنوعی هیبریدی در ورزشگاه‌ها

کاربرد چمن مصنوعی

حال که بحث استانداردهای چمن مصنوعی را مورد بررسی قرار  دادیم بهتر است با کاربرد یک نمونه از باکیفیت‌ترین و جدیدترین تکنولوژی موجود در این صنعت یعنی چمن مصنوعی هیبریدی و نقش آن در زمین‌های ورزشی آشنا شویم. این محصول در بازار چمن به نام چمن تقویت شده یا ترکیبی شناخته می‌شود که به علت ادغام کردن الیاف چمن با ترکیبات تقویت‌کننده در زمین‌های ورزشی مخصوصاً فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید در ابتدا برای خرید چمن هیبریدی مجبور به پرداخت هزینه بیشتری باشید؛ اما با ماندگاری و دوام طولانی مدت این محصول قیمت بالای آن کاملاً توجیه می‌شود و به دلیل نیاز نداشتن به فرایند آبیاری مداوم مانند دیگر چمن‌ها، در مناطق گرمسیری و کشورهای شرجی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) تأیید می‌کند که چمن‌های هیبریدی به دلیل برخورداری از استانداردهای روز دنیا جایگزینی مناسب برای چمن‌های غیراستاندارد هستند.

تأثیر چمن استاندارد بر عملکرد ورزشکاران در ورزشگاه آزادی

بر همگان پوشیده نیست که با افزایش کیفیت و استانداردهای چمن مصنوعی موجود در ورزشگاه‌ها، عملکرد بازیکنان بسیار بهتر از قبل می‌شود. آیا چمن‌های استادیوم آزادی تهران مناسب فعالیت‌های ورزشی است؟ در حال حاضر زیرسازی ورزشگاه آزادی مطابق با استانداردهای (18035DIN) است که این به معنای برخورداری از تمام نکات ایمنی است.

متأسفانه، فیلم‌هایی از نبود استاندارد کافی چمن‌های این ورزشگاه و تمسخر افراد خارجی در شبکه‌های مجازی پخش شد که این موارد را نقض می‌کند. بی شک که این موضوع نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی بیشتری می‌باشد و از کنترل ما خارج است؛ اما باید بدانید که شرایط استانداردهای چمن مصنوعی ورزشگاه آزادی بهبود یافته و همچنان در حال ارتقا است.

بررسی دقیق چمن جدید ورزشگاه آزادی و تطابق آن با استانداردهای فیفا

چمن

بررسی از آخرین وضعیت خبرها نشان می‌دهد ورزشگاه آزادی در حال بازسازی برای اجرایی کردن استانداردهای چمن مصنوعی AFC و FIFA است و این امید را به اهالی فوتبال می‌دهد تا چمن‌هایی با تمامی استانداردهای فوتبال جهانی در دسترس ایرانیان قرار گیرد که این امر دیگر یک رویا نیست و به زودی محقق خواهد شد.

امروزه خرید و نصب چمن‌های مصنوعی باکیفیت که از استانداردهای روز دنیا برخوردار باشند راه سختی به نظر می‌رسد و نمونه‌های اینترنتی دارای تصاویری کاملاً متفاوت از کالای اصلی هستند و خرید را برای افراد به امری بسیار سخت تبدیل کرده‌اند.

پیشنهاد ما به شما این است که پیدا کردن محصولی با استحکام بالا و با دوام در تمام فصول سال را به خانه چمن بسپارید تا دیگر نگرانی از بابت به وجود آمدن مشکلات و معضلات احتمالی نداشته باشید!

خانه چمن

مجموعه فروشگاه خانه چمن از زیرمجموعه‌های شرکت بازرگانی سبز پیشگامان می‌باشد که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1396 توسط واردات و پخش چمن مصنوعی آغاز کرد و تاکنون سهم بزرگی از فروش محصولات چمن مصنوعی را در بازار از آن خود کرده است.

رسالت این مجموعه نه فقط فروش کالا بلکه افزایش دانش مشتری و ارائه مشاوره‌های قبل از خرید به جهت افزایش آگاهی افراد می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های بارز و مثبت خانه چمن توجه بسیار دقیق به سلیقه مشتری و ارائه تنوع بی نظیر و گسترده در زمینه چمن‌های مصنوعی است که به این منظور بعد از انتخاب محصول مناسب و باکیفیت از قیمت‌های مقرون به صرفه و منصفانه این فروشگاه بهره گیرد. با بازدید همه روزه از مجموعه می‌توانید برای خرید چمن مصنوعی مورد نظر خود در مکان حضور یافته و برای اطلاعات بیشتر صفحه فروشگاهی خانه چمن را دنبال کنید.

source